2022/03/21 at 11:27 ΠΜ 21/03/2022 newsroomΑποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι διανύουμε μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο για όλες και όλους, ιδίως για τους οικονομικά αδύναμους. Τα προβλήματα που φέρνουν οι πρωτόγνωρες ανατιμήσεις στην ενέργεια και τα καταναλωτικά αγαθά είναι -όπως και σε όλες τις χώρες της Ευρώπης έτσι και στην Πατρίδα μας- οξυμένα. Η Κυβέρνηση προείδε το πρόβλημα και έχει ξεδιπλώσει από τον περασμένο Σεπτέμβριο κιόλας ένα σχέδιο στήριξης της κοινωνίας και των επιχειρήσεων, το οποίο, παρότι δεν μπορεί να εκμηδενίσει, μετριάζει το πρόβλημα, απαλύνει, όσο το επιτρέπουν οι συγκυρίες, τις συνέπειές του.
Για την αντιμετώπιση των κρίσεων ακρίβειας κινούμαστε ταυτόχρονα σε εθνικό και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης -με πλήρη συνείδηση ότι πρόκειται για σοβαρή πανευρωπαϊκή κρίση, που απαιτεί κοινή ευρωπαϊκή παρέμβαση στη ρίζα της- ανέλαβε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και αγωνίζεται προκειμένου να δοθούν δομικές λύσεις. Κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις, με επιστολή του στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανέπτυξε τις προτάσεις του στο άτυπο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, πέτυχε ρητή αναφορά στα Συμπεράσματα και προφανώς θα επανέλθει στο επικείμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Αναπτύσσει τεκμηριωμένες και ρεαλιστικές προτάσεις και συνεργάζεται για το σκοπό αυτό με τους ηγέτες κρατών που υιοθετούν ανάλογες θέσεις, ώστε η πίεση να μεγιστοποιηθεί και να παρθούν οι αποφάσεις που απαιτούνται.
Όπως ο ίδιος τόνισε, μετά τη σύσκεψη που είχε την Παρασκευή με τους Πρωθυπουργούς της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, η κρίση αφορά όλα τα νοικοκυριά -κυρίως τα πιο ευάλωτα- και όλες τις επιχειρήσεις -κυρίως τις πιο μικρές- σε όλα τα κράτη. Καμία Κυβέρνηση, καμία χώρα, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μόνη της ένα τόσο μεγάλο πρόβλημα. Όποιος ισχυρίζεται το αντίθετο είτε ψεύδεται ενσυνείδητα ή αδυνατεί να κατανοήσει την πραγματικότητα. Και γι’ αυτό απαιτείται ευρωπαϊκή απάντηση.
Υπάρχουν αυταπόδεικτες κερδοσκοπικές τάσεις, σε διεθνές επίπεδο, και η αντιμετώπισή τους απαιτεί εναρμονισμένες ς πολιτικές παρεμβάσεις σε επίπεδο Ε.Ε., έτσι ώστε να επανέλθει η ισορροπία στις τιμές του φυσικού αερίου, αλλά και του ηλεκτρισμού. Όταν οι αγορές δεν ακολουθούν τους κανόνες της προσφοράς και της ζήτησης, όταν γίνονται έρμαια των κερδοσκόπων, και πλήττουν ολόκληρη την Ευρώπη, έρχεται η ώρα για μια πολιτική παρέμβασης. Και η ώρα αυτή είναι τώρα.
Ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση επιδιώκουμε επίμονα μια ευρωπαϊκή λύση, που θα βάλει τέλος στα παιχνίδια των διεθνών κερδοσκόπων. Δεν μένουμε μόνο εκεί. Δεν πρόκειται να μείνουμε με σταυρωμένα τα χέρια στο εγχώριο περιβάλλον. Όπως έχω εξηγήσει πάμπολλες φορές, από τον Σεπτέμβριο κιόλας, όταν εμφανίστηκαν οι πρώτες ενεργειακές ανατιμήσεις πήραμε τα πρώτα μέτρα στήριξης για τους πολίτες και συνεχίζουμε με ακόμη ευρύτερες παρεμβάσεις. Ήδη το κόστος των μέτρων, που έχουν υλοποιηθεί ή θα υλοποιηθούν, ξεπερνά τα 3,7 δισ. ευρώ, ενώ οι συνολικές επιδοτήσεις από τη Δ.Ε.Η. και τη ΔΕΠΑ αγγίζουν το 1,2δισ. ευρώ.
Στο διάστημα που ακολουθεί, όπως ήδη ανακοινώθηκε:
-Αυξάνεται σημαντικά η επιδότηση ρεύματος σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, συνεχίζεται η επιδότηση φυσικού αερίου και δίνεται έκτακτη επιδότηση ρεύματος σε μια σειρά επιχειρήσεων, κυρίως σε μικρές επιχειρήσεις.
-Χορηγείται -πριν από το Πάσχα- έκτακτη ενίσχυση στους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας.
-Επιδοτείται η κατανάλωση καυσίμων για τα φυσικά πρόσωπα και μειώνεται η τιμή του πετρελαίου κίνησης σε μια περίμετρο που φτάνει μέχρι τα 30.000 ευρώ οικογενειακό εισόδημα.
-Αυξάνεται η περίοδος αποπληρωμής όλων των επιστρεπτέων προκαταβολών από 60 σε 96 άτοκες δόσεις.
-Μειώνεται περαιτέρω ο ΕΝΦΙΑ.
-Επιστρέφεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο και μειώνεται ο συντελεστής Φ.Π.Α. από το 13% στο 6% για τα λιπάσματα.
Σε κάθε περίπτωση τα μέτρα που αποφασίζονται και υλοποιούνται από την Κυβέρνηση, ανταποκρίνονται σε δύο βασικές αρχές: Πρώτον, είναι στοχευμένα, με έμφαση στη στήριξη των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας, όπως απαιτεί η αρχή της κοινωνικής δικαιοσύνης, την οποία και σεβόμαστε και υποστηρίζουμε απόλυτα. Και δεύτερον, κινούνται στα όρια που επιτάσσει η ανάγκη δημοσιονομικής σταθερότητας, καθώς το εθνικό συμφέρον και το όφελος της κοινωνίας επιτάσσουν να μην διαλύσουμε τα δημόσια οικονομικά.
Εξαντλούμε κάθε περιθώριο στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων με ρεαλιστικές και κοστολογημένες προτάσεις. Με προτάσεις εφαρμόσιμες μακριά από απλοϊκές προσεγγίσεις που ακούγονται ευχάριστα στα αυτιά, αλλά εδράζονται είτε στην άγνοια, είτε στην ανευθυνότητα.
Την ώρα που η Κυβέρνηση προσπαθεί τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο, με πράξεις να μετριάσει τις συνέπειες των ανατιμήσεων, ο ΣΥΡΙΖΑ και προσωπικά ο κ. Τσίπρας αρνούνται το αυτονόητο: Ότι δηλαδή οι επάλληλες κρίσεις σε ενέργεια και καταναλωτικά αγαθά είναι παγκόσμιες και εισαγόμενες στην Ελλάδα.Το αρνούνται για δυο λόγους: Είτε γιατί έχουν έλλειμμα γνώσης και κατανόησης της διεθνούς πραγματικότητας -εξακολουθούν δηλαδή να έχουν το ίδιο έλλειμμα που είχαν και το 2015- είτε λόγω μικροπολιτικής σκοπιμότητας αρέσκονται στην κατασκευή προπαγάνδας και διακίνηση μύθων.
Ένας για παράδειγμα από τους αγαπημένους μύθους του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι η Κυβέρνηση ανέχεται ή ακόμα χειρότερα υποστηρίζει την αισχροκέρδεια. Πέρα από το παραλογισμό, του πως δηλαδή ένα πολιτικό κόμμα, όπως η Νέα Δημοκρατία από τα μεγαλύτερα σήμερα στην Ευρώπη που διαχρονικά έχει μια ευρύτατη λαϊκή βάση θα ευνοούσε τους λίγους που αισχροκερδούν σε βάρος της κοινωνίας από την οποία αντλεί την νομιμοποίησή της και στην οποία θα στραφεί ξανά για να ανανεώσει την εμπιστοσύνη της, θα ήθελα να υπενθυμίσω και τα παρακάτω :
Πρώτον: Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο πρώτος που έχει καταγγείλει τη διεθνή αισχροκέρδεια και έχει ζητήσει τη λήψη μέτρων σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Έχει ταυτόχρονα καταστήσει σαφές -στο μήνυμά του προς τους πολίτες- ότι «είναι ώρα η πολιτική να θέσει κανόνες στις αγορές. Και οι εταιρείες με υπερκέρδη από αυτήν τη συγκυρία να αναλάβουν μερίδιο στο κόστος υπέρβασης της κρίσης».
Σε εθνικό επίπεδο, η Κυβέρνησή μας έχει θεσμοθετηθεί «κόφτη κερδών» ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα κερδοσκοπίας. Την ίδια στιγμή, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί κινούνται ακατάπαυστα για να αντιμετωπίσουν τέτοια φαινόμενα. Αξιοποιώντας και αυτό το εργαλείο η Πολιτεία με τους μηχανισμούς της εξετάζει την πορεία των οικονομικών όλων των εταιρειών που εμπλέκονται με αγαθά που παρατηρούνται μεγάλες ανατιμήσεις, της ενέργειας και των καυσίμων συμπεριλαμβανομένων.
Τρίτον: Η Δ.Ε.Η. η οποία είναι πάντοτε πρώτη στις καταγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ για υπερκέρδη έχει μέχρι σήμερα επιδοτήσει –γιατί μπορεί αφού ξέφυγε από την χρεοκοπία- τους καταναλωτές με πάνω από 800 εκατ. ευρώ.
Υπογραμμίζεται επίσης ότι είναι αβάσιμος ο ισχυρισμός ότι το Κράτος κερδοσκοπεί έχοντας και αυξημένα έσοδα από τον Ε.Φ.Κ. καυσίμων, καθώς ο φόρος αυτός επιβάλλεται με βάση την ποσότητα και όχι τη τιμή και στη φάση αυτή οι ποσότητες δεν είναι αυξημένες, αλλά μειωμένες.
Ταυτόχρονα, από την πλευρά της Κυβέρνησης συνεχίζεται η προσπάθεια για αποτελεσματική ευρωπαϊκή παρέμβαση, με ρυθμιστικά μέτρα σε επίπεδο διεθνών αγορών, όπως έχει προτείνει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Όποιοι προτείνουν αντί για αυτά εθνικό πλαφόν στην τιμή φυσικού αερίου ή ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να ξέρουν ότι κάτι τέτοιο θα οδηγούσε είτε στην επιδότηση του παραγωγού ή του προμηθευτή, για τη διαφορά από το πλαφόν μέχρι το πραγματικό κόστος, είτε στο να μην μας προσφέρει κανείς φυσικό αέριο ή ηλεκτρική ενέργεια μέχρι να κατέβει η τιμή στις διεθνείς αγορές κάτω από το εθνικό πλαφόν.
Άλλος μύθος της προπαγάνδας του ΣΥΡΙΖΑ αφορά τον τρόπο με τον οποίο προσπαθούν να αντιμετωπίσουν οι ευρωπαϊκές χώρες την ακρίβεια. Είναι για παράδειγμα η διαπίστωση, κατά το ΣΥΡΙΖΑ, ότι 18 ευρωπαϊκές χώρες έχουν μειώσει τον Ε.Φ.Κ. ή τον Φ.Π.Α. στα καύσιμα και την ενέργεια. Η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχουν κάποιες χώρες 7 ή 8 που χρησιμοποιούν τα φορολογικά εργαλεία για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Κάποιες μάλιστα από αυτές θα αρχίσουν να εφαρμόζουν μέτρα από τον επόμενο μήνα ή και πολύ αργότερα. Ορισμένες χώρες μπορούν να αξιοποιούν αυτού του είδους τα φορολογικά εργαλεία γιατί ενδεχομένως έχουν μικρότερο βαθμό εξάρτησης των δημοσίων εσόδων τους από αυτούς τους φόρους σε σχέση με την Ελλάδα.
Είναι τουλάχιστον υποκριτικό να διατυπώνεται πρόταση μείωσης φόρων από εκείνους που επέβαλαν 29 φόρους, προς μια Κυβέρνηση που από την πρώτη στιγμή ξεκίνησε τη μείωσή φόρων -και εξακολουθεί να την εφαρμόζει- σε μόνιμη βάση. Συνεχίζει πάντοτε να μετρά τις αντοχές της οικονομίας και την ανάγκη ανταπόκρισης του Κράτους στις βασικές λειτουργικές σε συνδυασμό με την προτεραιότητα να ελαφρύνει τους πολίτες από τέτοιου είδους βάρη. Η τρύπα στα έσοδα που θα δημιουργηθεί αν ακούσουμε τις αλόγιστες κραυγές θα μπορεί να αναπληρωθεί είτε με νέους φόρους είτε με πρόσθετο δανεισμό, προκαλώντας μεγαλύτερο έλλειμμα και χρέος, άρα σε σοβαρούς κινδύνους σαν και αυτούς που βιώσαμε στην πρόσφατη ιστορία μας.
Σε κάθε περίπτωση, όπως μπορεί να παρατηρήσει κανείς, η Ελλάδα αναλογικά με τον πληθυσμό της, αλλά και τις δυνατότητες της οικονομίας της έχει πάρει πάρα πολύ σημαντικά μέτρα σε κόστος σε σχέση και με άλλες ευρωπαϊκές χώρες για τον μετριασμό των επιπτώσεων της ακρίβειας.
Η χώρα και η κοινωνία υπέστησαν τεράστια πλήγματα στη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης και κανένας δεν έχει το δικαίωμα να προκαλέσει σήμερα -σε αυτή την πολύ δύσκολη στιγμή- ανάλογους κινδύνους.
Οι Ελληνίδες και οι Έλληνες βίωσαν με τραγικό τρόπο τις συνέπειες των αφελών και ανεύθυνων πολιτικών του κ. Τσίπρα το 2015, όταν η χώρα είχε φτάσει μια ανάσα από την έξοδο από τα μνημόνια. Ο κ. Τσίπρας έχει αποδείξει ότι αρέσκεται να μεγεθύνει και να εντείνει τις κρίσεις, αντί να τις αποσβαίνει. Μέσα στο πλέον επιβαρυμένο διεθνές περιβάλλον μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ο κ. Τσίπρας θέλει να φέρει ξανά την χώρα και τους ανθρώπους της στο χείλος του γκρεμού, προφανώς για να ξαναβρεί το χαμένο πολιτικό του ρόλο. Επιδιώκει με υπερβολές, με ασυναρτησίες, με αδόκιμες συγκρίσεις να καλλιεργήσει ανασφάλεια και αβεβαιότητα, για να δημιουργήσει ξανά συνθήκες 2015. Υποτάσσει, για άλλη μια φορά, το εθνικό και κοινωνικό συμφέρον στο προσωπικό και κομματικό του όφελος. Υπάρχει όμως μια κρίσιμη ειδοποιός διαφορά: Ο λαός έχει πια γνώση και βιώματα, του τι σημαίνει διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Αυτό που εκφράζει και προσδοκά ο κ. Τσίπρας είναι η παλιά Ελλάδα, την οποία πασχίζουμε να αφήσουμε πίσω μας. Αλλάξαμε σελίδα στο πολιτικό βιβλίο της Ελλάδας και δεν μας αξίζει να επιτρέψουμε σε κανέναν να μας γυρίσει πάλι πίσω.
Αντίθετα, η Κυβέρνησή μας χειρίζεται, επί τρία σχεδόν χρόνια, αλλεπάλληλες εξωγενείς και διεθνείς κρίσεις, τις οποίες προσπαθεί να αντιμετωπίσει με γνώμονα, τόσο την ασφάλεια και τη σταθερότητα της κοινωνίας, όσο και την προάσπιση των εθνικών μας συμφερόντων.
Η χώρα μας στέκεται πάντα στο ύψος των περιστάσεων και της ιστορίας της, δέχεται -και θα συνεχίσει να δέχεται- πρόσφυγες από την Ουκρανία. Μέχρι χθες είχαν αφιχθεί 12.665 πρόσφυγες, ενώ σήμερα 167 άτομα έχουν διανυκτερεύσει στη Δομή Φιλοξενίας της Σιντικής και 51 άτομα διαμένουν στη Δομή Φιλοξενίας στις Σέρρες.
Υπάρχει απόλυτος συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και εξετάζονται διαρκώς όλα τα δεδομένα σχετικά με την παροχή προσωρινής προστασίας και τις συνθήκες φιλοξενίας.
-Υπάρχουν σήμερα άμεσα διαθέσιμες 15 χιλιάδες κλίνες και μπορούν προοδευτικά να αυξηθούν έως και τις 30 χιλιάδες, χάρη στην αποσυμφόρηση των νησιών και της ενδοχώρας που επιτεύχθηκε τα τελευταία δύο χρόνια.
-Παράλληλα, το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου συνεχίζει να λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, όχι μόνο για τη φιλοξενία, αλλά και για τη διευκόλυνση Ουκρανών προσφύγων στην αναζήτηση δουλειάς.
Μεταξύ άλλων:
-Τίθεται σε λειτουργία ειδική σελίδα ευρέσεως εργασίας, στην οποία θα αναρτώνται αγγελίες από εταιρείες που προσφέρουν άμεσα θέσεις σε Ουκρανούς εκτοπισθέντες.
-Τίθεται σε λειτουργία, από τις 28 Μαρτίου, ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα παρέχει τη δυνατότητα σε όλους τους εν δυνάμει δικαιούχους να δηλώσουν τα βασικά τους στοιχεία και να λάβουν εξατομικευμένο ραντεβού προσέλευσης στα Γραφεία της Υπηρεσίας Ασύλου.
-Ξεκινά, στις 4 Απριλίου, στα Περιφερειακά Γραφεία Ασύλου Θεσσαλονίκης, Αττικής, Πάτρας και Κρήτης, η διαδικασία παροχής προσωρινής προστασίας. Στην άδεια διαμονής θα αναγράφονται και οι αριθμοί ΑΜΚΑ και Α.Φ.Μ., που είναι απαραίτητοι για την πρόσβαση στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και την αγορά εργασίας.
Παράλληλα, συνεχίζεται η αποστολή στην Ουκρανία ανθρωπιστικού υλικού και φαρμάκων, ενώ υπάρχει συνεννόηση για τη φιλοξενία ασθενών από νοσοκομεία της Ουκρανίας στη χώρα μας. Ειδικότερα, γίνεται συζήτηση για 30 παιδιά με καρκίνο, προκειμένου να συνεχίσουν τη θεραπεία τους στο Νοσοκομείο Παίδων, στην Ογκολογική Μονάδα «Ελπίδα».
Σημειώνεται ακόμα ότι -όπως ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης- η Κυβέρνηση θα αναλάβει, όταν τελειώσουν οι εχθροπραξίες και ξεκινήσει η διαδικασία της αποκατάστασης των καταστροφών, να ανακατασκευάσει το Μαιευτήριο της Μαριούπολης, το οποίο βομβαρδίστηκε τις τελευταίες μέρες, ως ελάχιστη έμπρακτη στήριξη στην προσπάθεια ανοικοδόμησης που θα πρέπει να κάνει η Ουκρανία.
Θα ήθελα να εκφράσω την ικανοποίηση της Κυβέρνησης για την επιτυχή ολοκλήρωση της επιχείρησης «Νόστος 6», που οδήγησε στον απεγκλωβισμό από τη Μαριούπολη τεσσάρων Ελλήνων πολιτών και έξι ομογενών από την Ουκρανία, οι οποίοι συνοδεύονταν από τον εκεί Γενικό Πρόξενο της χώρας μας κ. Μανώλη Ανδρουλάκη. Σε όλο αυτό το διάστημα ο κ. Ανδρουλάκης πρόσφερε πολλά στους εκεί Έλληνες πολίτες και τους ομογενείς μας, με σοβαρό κίνδυνο για την υγεία του για την ασφάλειά του, και δικαιούται τα συγχαρητήρια όλων μας. Ο Πρωθυπουργός επικοινώνησε μαζί του, τον συνεχάρη και θα τον συναντήσει τις επόμενες μέρες.
Κλείνοντας θέλω να εκφράσω τα συλλυπητήρια της Κυβέρνησης για την απώλεια δυο πολύ σημαντικών δημοσιογράφων, του Νίκου Νικολάου και της Ζέζας Ζήκου που κέρδισαν με την παρουσία τους όλο το προηγούμενο διάστημα τον σεβασμό και την αναγνώριση όλων μας. Τα θερμά μας συλλυπητήρια στις οικογένειές τους.