2023/03/08 at 5:28 ΜΜ 08/03/2023 newsroomΗ Ένωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας και το Εμπορικό και Βιομηχανικό
Επιμελητήριο Πειραιώς παρέθεσαν Γεύμα Εργασίας, στις 07/03/2023, στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, με
τιμώμενο πρόσωπο την Α.Ε., τον πρέσβη της Κίνας στην Ελλάδα κ. Xiao Junzheng, και θέμα «Πειραιάς: Η
ζωτική κινητήρια δύναμη στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού». Το γεύμα αποτελεί την έναρξη μιας νέας
σειράς εκδηλώσεων που τιτλοφορούνται «Διεθνοποιώντας το Ναυτιλιακό Κέντρο του Πειραιά» με στόχο την
υποστήριξη της συνεχούς ανάπτυξης του Πειραιά ως Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Κέντρο.
Ο κ. Ξηραδάκης, πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας,
αναφέρθηκε στο σημαντικό ρόλο που διαδραμάτισε η Ελληνική ναυτιλία στην οικονομική ανάπτυξη της Κίνας,
ενώ, αναφερόμενος στον τραπεζικό ναυτιλιακό δανεισμό από την Κίνα, παρατήρησε ότι, αν και έχει
μετασχηματιστεί, η έκθεση των Κινεζικών τραπεζών στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας είναι μόλις
δολάρια ΗΠΑ 3 δις. Η Ελλάδα είναι έτοιμη να δεχτεί την εγκατάσταση νέων τραπεζών στο χώρο της ναυτιλιακής
χρηματοδότησης, αφού, αφενός αποτελεί το μεγαλύτερο κέντρο πλοιοκτησίας στον κόσμο, αφετέρου δε διαθέτει
το κατάλληλο εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό για να υποστηρίξει τη λειτουργία τους.
Ο Πειραιάς είναι κάτι περισσότερο από ένα πλοιοκτητικό κέντρο, τόνισε ο κ. Ξηραδάκης. Είναι ένα διεθνές
ναυτιλιακό κέντρο. Εκτός από τις 970 εταιρείες πλοιοκτησίας και διαχείρισης πλοίων, υπάρχουν συνολικά 3.300
εταιρείες συνδεδεμένες με τη ναυτιλία, που συνθέτουν ένα ολοκληρωμένο ναυτιλιακό κέντρο, το οποίο αποτελεί
τη ζωτική κινητήρια δύναμη στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Οι προοπτικές συνεργασίας αυτών των
εταιριών που στελεχώνονται με προσωπικό με υψηλού επιπέδου τεχνογνωσία και των προμηθευτών ναυτικού
εξοπλισμού με τα κινεζικά ναυπηγεία, αποτελούν σημαντικό στόχο για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του
ναυτιλιακού κέντρου Πειραιώς.
Ο κ. Κορκίδης, πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., αναφέρθηκε στην επιτυχημένη επένδυση της COSCO στον Πειραιά,
που έδωσε ώθηση στο λιμάνι, το οποίο βρίσκεται σήμερα στην τέταρτη θέση της κατάταξης των λιμένων της
Ε.Ε. και στην 9η θέση διεθνώς στον Δείκτη Ναυτιλιακών Κέντρων Xinhua-Baltic (ISCD).
Πρέπει να «χτίσουμε» στα συναισθήματα εκτίμησης, που διατηρεί η Κινεζική επιχειρηματική κοινότητα προς την
Ελληνική ναυτιλία, αλλά και στις γιγάντιες επενδύσεις των Ελλήνων Εφοπλιστών στα Κινεζικά ναυπηγεία τόνισε
ο κ. Κορκίδης. Ο Πειραιάς μπορεί να είναι το «Dry Port» μεταξύ Κίνας και Ελλάδας, μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Αυτό είναι το πιο σημαντικό μέρος οποιουδήποτε Master Plan για την Ελληνική οικονομία καθώς και την τοπική
κοινωνία και την επιχειρηματικότητα.
Ο πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα κ. Xiao Junzheng, ευχαριστώντας τους διοργανωτές, παρουσίασε τους
εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας της Κίνας και μοιράστηκε τις απόψεις του σχετικά με τις
ευκαιρίες που προσφέρει το νέο πλάνο ανάπτυξης της Κίνας στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Ελληνική ναυτιλιακή
βιομηχανία.
Η καινοτομία αποτελεί την κύρια κινητήρια δύναμη της οικονομικής της ανάπτυξης με μια σειρά επιστημονικών
και τεχνολογικών επιτευγμάτων στους τομείς τις έρευνας και της υψηλής τεχνολογίας. Ενδεικτικά αναφέρεται
ο νόμος για τις ξένες επενδύσεις και τα διοικητικά μέτρα για επενδύσεις στο εξωτερικό από Κινέζικες επιχειρήσεις
που συμβάλουν σημαντικά στη διαμόρφωση ενός νέου προτύπου ολοκληρωμένης ανάπτυξης.
Σύμφωνα με το Δ.Ν.Τ. η πρόβλεψη για την οικονομική ανάπτυξη της Κίνας ανέρχεται στο 5,2% για το 2023,
ενώ ο Πρέσβης ανέφερε τα τρία κύρια χαρακτηριστικά της, την ανθεκτικότητα, τις δυνατότητες και τη
ζωτικότητα.
Τα αναπτυξιακά σχέδια της Κίνας θα φέρουν νέες ευκαιρίες για την Ελλάδα, σύμφωνα με τον Πρέσβη, στους
τομείς των εισαγωγών Ελληνικών προϊόντων, της αύξησης στον αριθμό τουριστών στην Ελλάδα, της μεταφοράς
των αγαθών της από τα ελληνόκτητα πλοία και στη μετατροπή του Πειραιά σε ένα διεθνές ναυτιλιακό κέντρο με
τη δημιουργία διεθνούς κόμβου logistics. Επιπροσθέτως, ανέφερε τη δυνατότητα διερεύνησης κατασκευής ενός
μεγάλου βιομηχανικού πάρκου με έδρα το λιμάνι του Πειραιά.
Σημαντικές παρεμβάσεις έκαναν οι κ.κ. Π. Λασκαρίδης και Γ. Προκοπίου. Ο κ. Λασκαρίδης αναφέρθηκε
στην ανισορροπία των επενδύσεων των δύο χωρών, αφού οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν επενδύσει στην Κίνα
πάνω από δολάρια ΗΠΑ 60 δις, μέσω της κατασκευής και επισκευής πλοίων, ενώ η Κίνα, μέσω της Cosco, δεν
έχει επενδύσει πάνω από δολάρια ΗΠΑ 1 δις. Επιπροσθέτως, δεδομένης της θέσης της Ελλάδας στην Ε.Ε. και το
ΝΑΤΟ, η συνεργασία των δύο χωρών πρέπει να τυγχάνει πολύ προσεκτικού χειρισμού. Η εξαγωγή έξυπνων
τεχνολογιών στην Κίνα, καθώς και η επένδυση σε Ελληνικές start-up εταιρίες, είναι κλάδοι που μπορούν να
αποφέρουν αμοιβαία οφέλη.
Ο κ. Προκοπίου επικεντρώθηκε στην πορεία της Κίνας τα τελευταία χρόνια και την απόσταση που έχει καλύψει
για να μειώσει το κενό με τον δυτικό κόσμο. Τόνισε ότι πρέπει να παρακολουθούμε τα επιτεύγματά της και να
προσπαθούμε με σκληρή δουλειά να βελτιώσουμε τις αδυναμίες μας. Η μεγάλη εικόνα μετράει, τόνισε ο κ.
Προκοπίου.
Στην εκδήλωση παρέστησαν εκπρόσωποι της ναυτιλιακής βιομηχανίας της χώρας, καθώς επίσης και της
επιχειρηματικής και παραγωγικής κοινότητας του Πειραιά και του λεκανοπεδίου. Μεταξύ άλλων, παραβρέθηκαν
οι κ. Yu Zenggang, Πρόεδρος του ΟΛΠ, κ. Γιώργος Αλεξανδράτος, Αντιπρόεδρος Ναυτικού Επιμελητηρίου
Ελλάδος, κ. Baochun Wang, Γενικός Διευθυντής China Classification Society, η Α.Ε. ο Πρέσβης της Αιγύπτου,
κ. Omar Amer Youssef, η Α.Ε. ο Πρέσβης των Φιλιππίνων, κ. Giovanni Palec, κ. Li Ying, Οικονομικός
Ακόλουθος της Πρεσβείας της Κίνας, κ. Ιωάννης Ξυλάς, Ταμίας Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Χάρης
Βαφειάς, Πρόεδρος Προξενικού Σώματος στην Ελλάδα – CEO Stealth Gas, κ. Ευθύμιος Μητρόπουλος,
Πρόεδρος του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος» και Επίτιμος Γεν. Γραμματέας ΙΜΟ, κ. Θεόδωρος Πελαγίδης,
Υποδιοικητής Τράπεζας της Ελλάδος, κα Χριστίνα Μαργέλου, Επικεφαλής Μονάδας Shipping της Eurobank,
κ. Κωνσταντίνος Πετρόπουλος, Γεν. Διευθυντής Ναυτιλιακής Τραπεζικής της Τράπεζας Πειραιώς, κ.
Δημήτρης Μαθιός, Πρόεδρος Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής-Πειραιώς, κα Ειρήνη Νταιφά, Εκπρόσωπος
του Δημάρχου Πειραιά, κ. Βασίλης Τερζής, Α’ Αντιπρόεδρος Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών
Αποστάσεων ΕΕΝΜΑ, κα Ελένη Πολυχρονοπούλου, Πρόεδρος HEMEXPO, κ. Ιωάννης Κοτζιάς, Πρόεδρος
Ένωσης Ναυλομεσιτών, κ. Πάρης Ξανάλατος, Tide Lines, κ. Ηλίας Χατζηεφραιμίδης, Πρόεδρος WIMA, κα
Κατερίνα Σταθοπούλου, ESG Shipping Awards, κ. Νίκος Λιάπης, Πρόεδρος Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής
Τεχνολογίας, τα μέλη της Δ.Ε. του Ε.Β.Ε.Π., τα μέλη του Δ.Σ. της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών
Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας κ.ά.
Σημαντική ήταν η παρουσία εκπροσώπων από τις πρεσβείες της Αιγύπτου, Αργεντινής, Αυστραλίας, Αυστρίας,
Βουλγαρίας, Γαλλίας, Γεωργίας, Γερμανίας, Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, Καζακστάν, Κύπρου, Μάλτας,
Περού, Παλαιστίνης, Ρουμανίας, Ρωσίας και Φιλιππίνων.
http://admin.pcci.gr/images/PresSpeech_El_F1674414943.pdf
file:///C:/Users/log/Downloads/%CE%9A%CE%9F%CE%99%CE%9D%CE%9F%20%CE%94%CE%A4%20-%20%CE%94%CE%99%CE%95%CE%98%CE%9D%CE%9F%CE%A0%CE%9F%CE%99%CE%A9%CE%9D%CE%A4%CE%91%CE%A3%20%CE%A4%CE%9F%20%CE%9D%CE%91%CE%A5%CE%A4%CE%99%CE%9B%CE%99%CE%91%CE%9A%CE%9F%20%CE%9A%CE%95%CE%9D%CE%A4%CE%A1%CE%9F%20%CE%A4%CE%9F%CE%A5%20%CE%A0%CE%95%CE%99%CE%A1%CE%91%CE%99%CE%91%20(2).pdf
Χαιρετισμός Προέδρου Ε.Β.Ε.Π., κου. Βασίλη Κορκίδη
Γεύμα Εργασίας, Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιώς, 7 Μαρτίου 2023
«Διεθνοποίηση του Ναυτιλιακού Κέντρου Πειραιά – Η ζωτική κινητήρια δύναμη στην
παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού»
Εξοχότατε, Αγαπητοί Υπουργοί, Κυρίες και Κύριοι,
Επιτρέψτε μου να εκφράσω τα βαθιά μου συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων του
τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος, πριν από μία εβδομάδα, στη χώρα μας.
Καλωσορίζουμε τον Πρέσβη της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα, τον αξιότιμο κ. Xiao
Junzheng, στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στο οποίο εύστοχα έχει αποδοθεί από
αξιωματούχους της Κινεζικής κυβέρνησης ο τίτλος «το κεφάλι του Δράκου», που καταδεικνύει
επίσης τη μεγάλη σημασία του λιμανιού αφού είναι το σημείο συνάντησης δύο παγκόσμιας
εμβέλειας «πρωταγωνιστών της θάλασσας». Το νούμερο ένα στον κόσμο, οι Έλληνες εφοπλιστές
και η κινεζική Cosco, εταιρεία κολοσσός στις θαλάσσιες μεταφορές.
Η επιτυχής, όπως αποδείχθηκε, επένδυση της COSCO στον Πειραιά, έδωσε ώθηση στο λιμάνι το
οποίο βρίσκεται σήμερα στην τέταρτη θέση της κατάταξης των λιμένων της Ε.Ε. και στην 9η θέση
διεθνώς στον Δείκτη Ναυτιλιακών Κέντρων Xinhua-Baltic (ISCD) και, μάλιστα, για τρίτη συνεχή
χρονιά, σε αυτόν τον σημαντικό παγκόσμιο ναυτιλιακό δείκτη.
Όπως ανέφερα κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Πρέσβη στο Επιμελητήριό μας, δεν ξεχνάμε ότι,
όταν βρισκόμασταν ανάμεσα στα τρία μέτρα λιτότητας των μνημονίων της ΕΕ, κάτω από capital
controls και αβέβαιο μέλλον, η Κίνα εμπιστεύτηκε την Ελλάδα, τον ελληνικό λαό, σεβάστηκε την
ιστορία και τη φιλία μας και επένδυσε στη χώρα μας.
Είναι γεγονός ότι η διοίκηση και οι άνθρωποι του ΟΛΠ-COSCO έχουν δεσμευτεί να συνεχίσουν με
την ίδια αφοσίωση και υψηλό αίσθημα ευθύνης τη δυναμική πορεία βιώσιμης ανάπτυξης του
Λιμένος Πειραιά. Μιας αναπτυξιακής πορείας στην οποία η επιχειρηματική κοινότητα του Πειραιά
προσβλέπει στη βάση μιας αγαστής συνεργασίας αφού «κοινός στόχος» είναι η ανάπτυξη του
λιμένα και η ανάδειξή του σε παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο.
Από το 2017, όταν υποβλήθηκε το πρώτο Master Plan του ΟΛΠ μετά από διαδοχικά σχόλια,
τροποποιήσεις, προτάσεις, δημόσιες διαβουλεύσεις και συνεδριάσεις της Επιτροπής Σχεδιασμού
και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), όπου καθορίστηκαν οι απαιτήσεις και οι ανάγκες, επιτεύχθηκε
τελικά το επιθυμητό αποτέλεσμα, το 2023.
Το τελικό Master Plan φαίνεται να περιλαμβάνει τις προβλέψεις για τη λειτουργία και περαιτέρω
ανάπτυξη του λιμανιού, λιμενικών ζωνών και υποζωνών, χρήσεις γης, συνθήκες δόμησης, νέες
υποχρεωτικές και μη επενδύσεις, περιβαλλοντικές δεσμεύσεις κ.λπ. Η σημαντικότερη
περιβαλλοντική δέσμευση που έχει τεθεί, για την πλήρη εφαρμογή του Ρυθμιστικού Σχεδίου είναι
η απαίτηση εκπόνησης ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης κατά το στάδιο
περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων. Το παρόν Master Plan χωρίζεται σε 3 μέρη:
1-Το πρώτο περιλαμβάνει το πρόγραμμα χωροταξικής οργάνωσης και ανάπτυξης του λιμανιού
του Πειραιά.
2-Οι κατευθύνσεις και τα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος.
3-Το μνημόνιο περιλαμβάνει το τοπογραφικό διάγραμμα με τους όρους δόμησης και τις χρήσεις
γης των λιμενικών ζωνών.
Με βάση τα στοιχεία του Leading Maritime Cities 2022 (LMC) που δημοσιεύθηκαν στα μέσα
Ιανουαρίου 2022, η Σιγκαπούρη έδωσε την πρώτη θέση στον Πειραιά στην κατηγορία «Shipping»
και στη Σαγκάη για «Ports & Logistics» αντίστοιχα, ενώ έχασε κάποιο έδαφος στο
«Maritime Οικονομικών & Νομικών». Με βάση τη συνολική βαθμολογία, ο Πειραιάς κατέλαβε
την 12η και 1η θέση στην κατηγορία «ναυτιλία» ως ναυτιλιακό κέντρο, καθώς φιλοξενεί τον
μεγαλύτερο εθνικό στόλο.
Πρέπει να «χτίσουμε» στα συναισθήματα εκτίμησης που διατηρεί η κινεζική επιχειρηματική
κοινότητα προς την ελληνική ναυτιλία, αλλά και στις γιγάντιες επενδύσεις των Ελλήνων
Εφοπλιστών που ναυπηγούν εμπορικά πλοία σε κινεζικά ναυπηγεία. Με βάση τα στοιχεία μέχρι
το τέλος του 2021, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν ναυπηγήσει περίπου 1.300 πλοία συνολικής
αξίας 60 δισ. δολαρίων σε κινεζικά ναυπηγεία.
Είναι μια ευκαιρία να αναπτυχθεί συνεργασία σε αυτό το επίπεδο μεταξύ κινεζικών ναυπηγείων
και ελληνικών εταιρειών που κατασκευάζουν κάθε είδους υλικά και αναλώσιμα για πλοία, καθώς
και εταιρείες που ειδικεύονται στη ναυπηγική βιομηχανία των οποίων το επίπεδο τεχνογνωσίας
είναι κορυφαίο. Το έργο πρέπει να επεκταθεί σε όσο το δυνατόν περισσότερες τοπικές
επιχειρήσεις. Αυτό είναι το πιο σημαντικό μέρος οποιουδήποτε Master Plan για την
ελληνική οικονομία καθώς και την τοπική κοινωνία και την επιχειρηματικότητα. Αυτό
μπορεί να επιτευχθεί με μια προσέγγιση «εξωτερικής ανάθεσης» αντί της
«εσωτερικής». Αυτή ήταν και εξακολουθεί να είναι η μόνη «προστιθέμενη αξία» που
ζητήθηκε από το ΕΒΕΠ στην Cosco από την αρχή της επένδυσης στο λιμάνι του Πειραιά.
Το γεγονός της μοριοδότησης του δείκτη ISCD, μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για περαιτέρω
ανάπτυξη της συνεργασίας της επιχειρηματικής κοινότητας του Πειραιά με τον ΟΛΠ σε μια σχέση
win-win που θα ωθήσει τον ΟΛΠ-COSCO στις πρώτες θέσεις της εν λόγω κατάταξης. Σήμερα, ο
Πειραιάς είναι «πύλη» για τα κινεζικά προϊόντα και όχι μόνο στην Ευρώπη. Αυτή η «πύλη» της
επιχειρηματικής κοινότητας του Πειραιά «περιμένει να ανοίξει και τους δύο δρόμους» ώστε
οι ελληνικές εταιρείες να αυξήσουν τις εξαγωγικές τους δραστηριότητες στην κινεζική αγορά. Ας
αναπτύξουμε λοιπόν και ας αξιοποιήσουμε τη σχέση του επιχειρηματικού κόσμου με το λιμάνι, με
μια ευρεία προοπτική και τον ρόλο που μπορεί να αναλάβει αυτή η σχέση για την από κοινού
επίτευξη του στόχου που δεν είναι άλλος από την κοινή ανάπτυξη. Ο Πειραιάς μπορεί να είναι το
«Dry Port» μεταξύ Κίνας και Ελλάδας, μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.