Ηλεκτρικά πατίνια: η νέα μάστιγα των πόλεων;

2023/04/19 at 1:24 ΜΜ 19/04/2023 newsroomΤα δύο πρόσφατα δυστυχήματα μέσα σε λίγες ώρες με τα ηλεκτρικά πατίνια σε Πάρο και Μύκονο επαναφέρουν στο προσκήνιο και στην Ελλάδα το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί και συζητιέται έντονα σε πολλές χώρες στο εξωτερικό.   Το πρόβλημα ξεκινά, όπως σχολιάστηκε στο CNN.com, ότι είναι «πολύ γρήγορα για να είναι ασφαλή στο πεζοδρόμιο, πολύ αργά για το δρόμο και πολύ μεγάλα για τη λωρίδα ποδηλάτων». Συνδυάστε τα όλα μαζί και θα έχετε μια αστική μάστιγα. Οι κάτοικοι μεγάλων αστικών κέντρων συμφωνούν. Σε πολύ πρόσφατο δημοψήφισμα στο Παρίσι, σχεδόν το 90% όσων συμμετείχαν στην ψηφοφορία τάχθηκαν υπέρ της απαγόρευσης όλων των ενοικιαζόμενων ηλεκτρικών πατινιών. Αν και αρχικά τα ηλεκτρικά πατίνια  είχαν παρουσιαστεί ως μια «φιλική προς το περιβάλλον επιλογή» που θα μπορούσε να αντικαταστήσει αυτοκίνητα και λεωφορεία, στην πράξη έχουν συμβάλλει στο κυκλοφοριακό χάος. Όσοι τα οδηγούν  εν δυνάμει θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή τους ή μπορεί να προκαλέσουν ατυχήματα. Σε μεγαλουπόλεις όλο και περισσότεροι πεζοί ή οδηγοί αυτοκινήτων ή και δίκυκλων έχουν πλέον στο πίσω μέρος του μυαλού τους να αποφύγουν κάποιο ατύχημα με κάποιο ηλεκτρικό πατίνι.

 

Η έλευση των ηλεκτρικών πατινιών δεν είναι χθεσινή. Ήρθαν λίγα χρόνια πριν τον Κορωνοϊό, αλλά η απήχησή τους εκτινάχθηκε στα ύψη κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς πολλοί άνθρωποι απέφευγαν τις δημόσιες συγκοινωνίες. Αυτή η «εξατομικευμένη εποχούμενη μετακίνηση» στην πόλη είχε όμως τις παρενέργειές της:  δυστυχήματα, θάνατοι και μόνιμο άγχος. Η Γαλλία κατέγραψε 34 θανάτους και 570 σοβαρούς τραυματισμούς που συνδέονται με ηλεκτρικά πατίνια, με αποτέλεσμα η Γαλλική Εθνική Ακαδημία Ιατρικής να τα χαρακτηρίσει «μείζον πρόβλημα υγείας». Έτσι μια καινοτομία που θα συνέβαλλε στο περιβάλλον και στις μετακινήσεις των απλών ανθρώπων, ιδίως των νέων, κινδυνεύει να καταντήσει μάστιγα των πόλεων.