Τι αποφασίστηκε στο Υπουργικό

2023/09/01 at 8:26 ΜΜ 01/09/2023 newsroom

Ανακοίνωση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη για τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου της 1ης Σεπτεμβρίου 2023

Συνεδρίασε σήμερα, 1 Σεπτεμβρίου 2023, υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, το Υπουργικό Συμβούλιο.

Μετά την εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού (που έχει ήδη διανεμηθεί):

1. Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας κ. Βασίλειος Κικίλιας ενημέρωσε το Υπουργικό Συμβούλιο για την πορεία αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών, τα μέτρα αποκατάστασης των πληγέντων.

Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Βασίλης Κικίλιας, ενημέρωσε το υπουργικό συμβούλιο για τον αριθμό των πυρκαγιών, για τις φωτιές που ξέσπασαν υπό ακραίες καιρικές συνθήκες (επίπεδο συναγερμού, κατηγορία 5) και επεκτάθηκαν αλλά και για τις περισσότερες τις οποίες οι πυροσβέστες κατάφεραν να περιορίσουν, τις πυροσβεστικές δυνάμεις που επιχειρούν στην πυρκαγιά του Έβρου και της Δαδιάς και για τις ξηρές καταιγίδες με αποτέλεσμα την εκδήλωση ταυτόχρονων πυρκαγιών λόγω των αλλεπάλληλων κεραυνών. Επίσης, μίλησε για την τεράστια προσπάθεια που έγινε στην Πάρνηθα, για τους εμπρησμούς στην περιοχή του Αυλώνα, τα αιτήματα που έκανε προς άλλες χώρες, οι οποίες με αποστολές συνέδραμαν στο έργο των Ελλήνων πυροσβεστών, και, κυρίως, για τον υπεράνθρωπο αγώνα που έδωσαν και συνεχίζουν να δίνουν οι πυροσβεστικές δυνάμεις στην πιο δύσκολη, από άποψη κλιματολογικών συνθηκών, χρονιά που διανύει η χώρα.

Το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, σε ένα πλαίσιο συνεργασίας με όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία, ενεργοποιεί το πλαίσιο της κρατικής αρωγής για τη στήριξη περιοχών που επλήγησαν από πυρκαγιές του Αυγούστου του 2023 – όπως και του προηγούμενου μήνα. Στις περιοχές αυτές περιλαμβάνεται, φυσικά, και η Περιφερειακή Ενότητα Έβρου. Παράλληλα, από την πρώτη στιγμή τα στελέχη των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας βρίσκονται στο πεδίο των πληγεισών περιοχών για αυτοψίες και καταγραφές, ενώ έχουν αποσταλεί άμεσα τα σχετικά έγγραφα στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης για ενημέρωσή τους για τις απαιτούμενες ενέργειες και διαδικασίες.

Τα μέτρα κρατικής αρωγής που δρομολογούνται, σε ένα πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ των Υπουργείων Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, καθώς και την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης, για τις πληγείσες περιοχές είναι τα ακόλουθα (1) Πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής μέσα από την πλατφόρμα arogi.gov.gr ως 10.000 ευρώ, η οποία και ανοίγει σήμερα για τις πληγείσες περιοχές του Αυγούστου, (2) Παροχή στεγαστικής συνδρομής σε φυσικά και νομικά πρόσωπα για την αποκατάσταση κτιρίων, που αποτελείται από δωρεάν κρατική αρωγή στο 80%, (3) Επιδότηση ενοικίου ή συγκατοίκησης, που κυμαίνεται από 300 έως 500 ευρώ, (4) Πρώτη αρωγή έναντι κρατικής αρωγής προς πληγείσες επιχειρήσεις μέσα από την πλατφόρμα arogi.gov.gr ως 4.000 ευρώ, (5) Κρατική αρωγή προς πληγείσες επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις, με την επιχορήγηση να καλύπτει το 70% της εκτιμηθείσας ζημιάς σε στοιχεία ενεργητικού της επιχείρησης, (6) Αποζημιώσεις για τις πρώτες ανάγκες των νοικοκυριών και για οικοσκευή, με ενίσχυση στα 600 ευρώ και ως 6.000 ευρώ, (7) Αναστολή καταβολής φορολογικών υποχρεώσεων, (8) Αναστολή διενέργειας πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης, (9) Τριετής απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ, (10) Ρύθμιση και αναστολή ασφαλιστικών εισφορών, (11) Αναστολή συμβάσεων εργασίας με αντίστοιχο επίδομα 534 ευρώ, (12) Έκτακτη χρηματοδότηση προς τους ΟΤΑ, και (13) Λοιπά στοχευμένα μέτρα για συγκεκριμένες περιοχές.

2. Ο Υπουργός Υγείας κ. Μιχαήλ Χρυσοχοΐδης και ο Υφυπουργός Υγείας κ. Μάριος Θεμιστοκλέουςενημέρωσαν το Υπουργικό Συμβούλιο για τα μέτρα για τη μεταρρύθμιση και την ενίσχυση της επιχειρησιακής δυναμικότητας του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας.

Στόχος των παρεμβάσεων είναι η επίτευξη της ταχύτερης ανταπόκρισης στις κλήσεις των πολιτών από άρτια εκπαιδευμένους διασώστες εφοδιασμένους με σύγχρονο εξοπλισμό.

Οι παρεμβάσεις κινούνται σε 5 άξονες:

την ενίσχυση με προσωπικό. Πρόσληψη 800 νέων μόνιμων θέσεων. Έχουν ήδη προσληφθεί 111 πληρώματα στην Αθήνα και θα προκηρυχθούν άλλες 150 θέσεις στην επικράτεια τις επόμενες ημέρες.
την εκπαίδευση του προσωπικού αυτού,
την ψηφιακή αναβάθμιση των συστημάτων του Οργανισμού,
την αναβάθμιση του στόλου των οχημάτων σε βάθος διετίας
και την αλλαγή του μοντέλου των αεροδιακομιδών και την οργάνωση πρωτογενών αεροδιακομιδών.

3. Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Άδωνις Γεωργιάδης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας και την προστασία της εργασίας.

Με το παρόν νομοσχέδιο ενσωματώνεται η Οδηγία (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Ιουνίου 2019 «για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση» και ταυτόχροναθεσπίζονται, αφενός κανόνες για την απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών, με στόχο την αύξηση της απασχόλησης και των βιώσιμων και δίκαια αμειβόμενων θέσεων εργασίας, και αφετέρου νέοι προστατευτικοί κανόνες για τους εργαζόμενους, που αφορούν τόσο την καταπολέμηση της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας όσο και την προάσπιση του δικαιώματος στην εργασία, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τον υγιή ανταγωνισμό.

Οι τομές που φέρνει το νομοσχέδιο επικεντρώνονται σε 20+1 σημεία:

Την επικαιροποίηση και τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου των ελάχιστων απαιτήσεων σχετικά με την υποχρέωση του εργοδότη να ενημερώνει τον εργαζόμενο, αναφορικά με τους βασικούς όρους της ατομικής σύμβασης εργασίας,
Καλύπτονται πλέον και οι εργαζόμενοι που εργάζονται προσωρινά στην αλλοδαπή, με αυστηρό πλαίσιο ενημέρωσης για τους ουσιώδεις όρους εργασίας τους στην αλλοδαπή.
Νομιμοποιείται η εργασία σε περισσότερους του ενός εργοδότη
Για πρώτη φορά ξεκαθαρίζεται η έννοια της δοκιμαστικής περιόδου και του δοκίμου εργαζόμενου στη μισθωτή εξαρτημένη εργασία, τόσο για την αορίστου χρόνου όσο και για την ορισμένου χρόνου, κατά την οποία ο εργαζόμενος δοκιμάζει τη σχέση του με τον εργοδότη
Αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της μη προβλέψιμης εργασίας, ένεκα της οποίας δεν μπορεί να τηρηθεί οργανωμένος σχεδιασμός εκτέλεσης της
Καθιερώνεται για πρώτη φορά ρητά η προσμέτρηση της ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης, όταν αυτή είναι εκ του νόμου υποχρεωτική, ως αμειβόμενος χρόνος εργασίας
Διασφαλίζεται ότι με συλλογικές συμβάσεις εργασίαςμπορούν να προβλεφθούν ευνοϊκότερες ρυθμίσεις
Καθιερώνεται νομική βάση αξίωσης κατά του εργοδότη για επανόρθωση της ζημίας του εργαζόμενου, αν δεν τηρήσει ο εργοδότης τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την Οδηγία
Απαγορεύεται και επιβάλλονται κυρώσεις σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία στην περίπτωση που υπάρχει δυσμενής μεταχείριση του εργαζομένων, αλλά και των εκπροσώπων τους
Προβλέπεται ακυρότητα της καταγγελίας απόλυσης (εκδικητική απόλυση) αν διαπιστωθεί ότι αυτή προκλήθηκε λόγω άσκησης από τον εργαζόμενο των νομίμωνδικαιωμάτων του που απορρέουν από την Οδηγία
Προβλέπεται υποχρεωτική ανάρτηση της ατομικής σύμβασης εργασίας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Προβλέπεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής υπογραφής της ατομικής σύμβασης εργασίας
Προβλέπεται η ύπαρξη Προτύπου Ατομικής Σύμβασης και βασικών όρων εργασίας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Απλοποιείται η διαδικασία της ηλεκτρονικής αναγγελίας της οικειοθελούς αποχώρησης μισθωτού
Παρέχεται ιδιαίτερο κίνητρο στις επιχειρήσεις που εφαρμόζουν την ψηφιακή κάρτα εργασίας, να δύνανται να μην προδηλώνουν τις αλλαγές του ωραρίου εργασίας ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας καθώς και την υπερωριακή απασχόληση στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ II.
Θεσπίζεται βαρύτατο πρόστιμο, αντίστοιχου ύψους με το πρόστιμο για την αδήλωτη εργασία, ήτοι 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο σε κάθε περίπτωση αναντιστοιχίας της πραγματικής απασχόλησης με τη σχετική σήμανση της κάρτας
Επιλύεται το πρόβλημα που έχει ανακύψει κατά την οργάνωση του προγράμματος των εναλλασσόμενων βαρδιών σε επιχειρήσεις που είτε λειτουργούν 24/7 συνεχώς, είτε έχουν 24ωρη λειτουργία, 5 ή 6 ημέρες την εβδομάδα, και εφαρμόζουν πενθήμερο σύστημα εργασίας για τους εργαζόμενους
Αίρονται οι δυσχέρειες που εμποδίζουν την εφαρμογή συστήματος διευθέτησης του χρόνου εργασίας από εργαζόμενους και εργοδότες
Επεκτείνεται το δικαίωμα καταβολής του εποχικού επιδόματος και στους εργαζόμενους που παραχωρούνται μέσω εταιρειών προσωρινής απασχόλησης (ΕΠΑ) σε επιχειρήσεις του κλάδου του τουρισμού, αίροντας μία αδικία ετών για τους εργαζόμενους του κλάδου
Αναγορεύεται σε ποινικώς κολάσιμη πράξη η παρεμπόδιση της εργασίας
Για πρώτη φορά δημιουργείται ψηφιακή πλατφόρμα με την επωνυμία «REBRAIN GREECE» στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» για την ανάπτυξη μηχανισμού ενίσχυσης των ταλέντων και διασύνδεσης των επιστημόνων – εργαζομένων, οι οποίοι διαμένουν εντός και εκτός Ελλάδος, με θέσεις εργασίας σε επαγγέλματα υψηλών δεξιοτήτων και εξειδίκευσης που προσφέρονται από επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Με αυτόν τον τρόπο λαμβάνονται δραστικά μέτρα για τον επαναπατρισμό των νέων άξιων εργαζομένων που έφυγαν από τη χώρα, ώστε να τους ανακαλύψουν και να τους επαναπροσελκύσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις.

Το νομοσχέδιο στοχεύει άμεσα στο να ενδυναμώσει τη θέση του εργαζόμενου, αντιμετωπίζοντας χρόνιες στρεβλώσεις στην αγορά εργασίας, ελαχιστοποιώντας ταυτόχρονα τα γραφειοκρατικά και διοικητικά βάρη.

4. Η Υπουργός Εσωτερικών κ. Νίκη Κεραμέως και ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών κ. Θεόδωρος Λιβάνιος παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών στοχεύει στη βελτίωση της λειτουργίας των δήμων και των περιφερειών της χώρας, με όρους διαφάνειας και δημόσιας λογοδοσίας.

Συγκεκριμένα:

– Θεσπίζει μια σημαντική, δομική αλλαγή στο σύστημα οργάνωσης και λειτουργίας των δήμων: την κατάργηση των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, ενσωματώνοντάς τα στον πυρήνα λειτουργίας των δήμων. Επίσης αναβαθμίζει τη διαχείριση των σχολικών μονάδων από τους δήμους. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας και καλύτερη διαχείριση των πόρων και του προσωπικού.

– Εισάγει μια σημαντική καινοτομία, τη συνεδρίαση ελέγχου πεπραγμένων δημοτικής και περιφερειακής αρχής, η οποία προσομοιάζει στο μοντέλο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ενισχύοντας τον δημόσιο έλεγχο των πεπραγμένων των αυτοδιοικητικών αρχών.

– Συνενώνει την οικονομική επιτροπή και την επιτροπή ποιότητας ζωής των δήμων, βελτιώνοντας την υλοποίηση του δημοτικού έργου.

– Καθιερώνει δείκτες ποιότητας και παρακολούθησης των επιδόσεων των ΟΤΑ, με ανοιχτά διαθέσιμα δεδομένα σε όλους τους πολίτες και επιβράβευση των αποδοτικότερων.

5. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης κ. Γεώργιος Φλωρίδηςπαρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για την επιτάχυνση των διαδικασιών στελέχωσης της Δικαστικής Αστυνομίας που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και εισηγήθηκε τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας, καθώς καιπαρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η επιτάχυνση της διαδικασίας στελέχωσης της Δικαστικής Αστυνομίας προς διασφάλιση της άμεσης και αποτελεσματικής λειτουργίας της. Σκοπός των εισαγόμενων ρυθμίσεων είναι:

α) η συγκεκριμενοποίηση της διαδικασίας στελέχωσης της Δικαστικής Αστυνομίας,

β) η εξειδίκευση των προσόντων διορισμού του προσωπικού του αστυνομικού και του πολιτικού τομέα της δικαστικής αστυνομίας και

γ) η σύσταση περιφερειακών υπηρεσιών Δικαστικής Αστυνομίας σε επίπεδο Τμήματος πολιτικού και αστυνομικού τομέα, στα δικαστικά μέγαρα της επικράτειας.

Διασαφηνίζεται, παράλληλα, με την προτεινόμενη διάταξη το καθεστώς πρόσληψης του προσωπικού του αστυνομικού και τουπολιτικού τομέα της δικαστικής αστυνομίας κατά τρόπο που παρέχει αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας και με διακριτή αντιμετώπιση των δύο τομέων.

Προτείνεται η επιλογή και πρόσληψη του προσωπικού του πολιτικού τομέα βάσει του ν. 4765/2021 (Α’ 6), ενώ για το αστυνομικό προσωπικό καθιερώνεται μια ιδιότυπη διαδικασία μέσω προκήρυξης από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, η οποία εναρμονίζεται με τις βασικές αρχές και εγγυήσεις (διαφάνειας, αξιοκρατίας, αντικειμενικών κριτηρίων) των διαγωνισμών που διεξάγονται υπό το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού,αλλά και παρεμφερών ρυθμίσεων που αφορούν προσωπικό που ασκεί καθήκοντα αστυνόμευσης.

Τέλος, με την προτεινόμενη ρύθμιση συστήνονται απευθείας εκ του νόμου και για την πρώτη εφαρμογή του επιπλέον τριάντα έξι τμήματα (τα δεκαέξι είχαν ήδη συσταθεί με το π.δ.), στα οποία κατανέμονται κατά ορθολογικό τρόπο και λαμβανομένων υπόψη των αναγκών τους, οι οργανικές θέσεις του προσωπικού.

Αναφορικά με τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης, το προτεινόμενο νομοσχέδιο αποτελείται από δύο σκέλη.

Α) Το πρώτο εξ αυτών έχει ως αντικείμενο την τροποποίηση διατάξεων του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, προκειμένου να εξυπηρετηθούν αποτελεσματικότερα τόσο ο εγκληματοπροληπτικός όσο και ο σωφρονιστικός χαρακτήρας της ποινής, να ληφθούν νομοθετικά μέτρα για την προστασία της ποινικής δικαιοσύνης από εκείνους που με καταχρηστική και παρελκυστική άσκηση των δικαιωμάτων τους απασχολούν ασκόπως τους λειτουργούς της και παρακωλύουν την ταχύτητα απονομής της και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες επεξεργασίας και εκδίκασης των ποινικών υποθέσεων.

Β) Το δεύτερο εξ αυτών έχει ως αντικείμενο την αναδιαμόρφωση των διατάξεων του ν. 3500/2006, την ενίσχυση της ψυχολογικής και οικονομικής στήριξης αλλά και της κοινωνικής αποκατάστασης των θυμάτων με διεύρυνση των αρμόδιων φορέων, την πρόβλεψη ειδικής υποχρέωσης των επαγγελματιών για την καταγγελία των περιστατικών που υποπίπτουν στην αντίληψή τους, τη διεύρυνση της διαδικασίας ποινικής διαμεσολάβησης και άλλων δικονομικών μέσων που αποσκοπούν στην πρόληψη των περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας και στην παρεμπόδιση υποτροπής του δράστη.

Οι επιδιωκόμενοι στόχοι συμπυκνώνονται:

Α) στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία της ποινικής δικαιοσύνης μέσω της ενίσχυσης των αρχών της γενικής και ειδικής πρόληψης, της λήψης μέτρων αποτροπής όσων ασκόπως κινητοποιούν τον μηχανισμό της και της αναδιάρθρωσης της δικαστικών συνθέσεων του δευτέρου βαθμού δικαιοδοσίας σε πιο ολιγομελή και ευέλικτα σχήματα, με σκοπό την εκδίκαση περισσότερων υποθέσεων.

Β) την προτεραιοποίηση της προστασίας της οικογένειας με την ενίσχυση των μέσων κοινωνικής αποκατάστασης των θυμάτων, την αυστηρότερη ποινική αντιμετώπιση των δραστών και τηνενθάρρυνση των επαγγελματιών για την καταγγελία των περιστατικών που υποπίπτουν στην αντίληψη τους.

6. Ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωνσταντίνος Σκρέκας παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιου για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2121 όσον αφορά στις διασυνοριακές μετατροπές, συγχωνεύσεις και διασπάσεις.

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιδιώκεται η αναμόρφωση του δικαίου των διασυνοριακών μετασχηματισμών κεφαλαιουχικών εταιρειών σε συμμόρφωση με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/2121 για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 όσον αφορά τις διασυνοριακές μετατροπές, συγχωνεύσεις και διασπάσεις (COM[2018] 241 τελικό).

Με τις διατάξεις του προτεινόμενου σχεδίου νόμου το ισχύον νομικό καθεστώς, το οποίο αφορά μόνον διασυνοριακές συγχωνεύσεις κεφαλαιουχικών εταιρειών, συμπληρώνεται με ρυθμίσεις για διασυνοριακές διασπάσεις και μετατροπές κεφαλαιουχικών εταιρειών, προκειμένου το δίκαιο των διασυνοριακών μετασχηματισμών να συστηματοποιηθεί μέσω της ενσωμάτωσης των σχετικών διατάξεων στον ν. 4601/2019 και της κατάργησης του ν. 3777/2009.

Επιλύεται έτσι το πρόβλημα που προκύπτει από την έλλειψη νομικού πλαισίου για τις διασυνοριακές μετατροπές και διασπάσεις κεφαλαιουχικών εταιρειών που δεν συμβαδίζει με τις διαμορφωθείσες επιταγές της ευρωπαϊκής νομολογίας για την ελευθερία εγκατάστασης εταιρειών, καθώς το υφιστάμενο πλαίσιο για τους διασυνοριακούς μετασχηματισμούς υστερεί πλέον αδικαιολόγητα σε συνοχή και πληρότητα έναντι των ρυθμίσεων για τους εθνικούς μετασχηματισμούς και οδηγεί σε πολυδιάσπαση ρυθμίσεων και ανασφάλεια δικαίου εμποδίζοντας την άσκηση της ελευθερίας εγκατάστασης. Περαιτέρω, οδηγεί στην ανεπαρκή προστασία των εργαζομένων, των πιστωτών και των μετόχων ή εταίρων μειοψηφίας εντός της εσωτερικής αγοράς.

7. Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. ΘεόδωροςΣκυλακάκης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το ερανιστικό νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Αντικείμενο του προτεινόμενου νομοσχεδίου είναι η λήψη των αναγκαίων μέτρων για τη δημιουργία ασφαλών και λειτουργικών κέντρων δεδομένων, η απλούστευση της αδειοδοτικής διαδικασίας, η διασφάλιση του πολεοδομικού κεκτημένου, η αποτροπή πρόκλησης κινδύνου για το περιβάλλον και τον άνθρωπο με επικαιροποίηση σχεδίων δράσης και στρατηγικών του ΥΠΕΝ, η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, η χορήγηση παρατάσεων για την υλοποίηση του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού, καθώς και σημαντικών έργων ΑΠΕ και έργων για την ανάπτυξη του συστήματος και του δικτύου.

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο αντιμετωπίζονται:

Α) H έλλειψη συνεκτικού νομικού πλαισίου για τη λειτουργία, τους όρους δόμησης, κατασκευής και τις επιτρεπόμενες χρήσεις για τη δημιουργία και λειτουργία κέντρων δεδομένων (DataCenters)

Β) Tο ζήτημα της λήξης της ισχύος προθεσμιών πολεοδομικών και χωροταξικών διατάξεων που κωλύουν την υλοποίηση εκκρεμών κατασκευών

Γ) Η μεγάλη κατανάλωση ενέργειας και εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου από τους ΟΤΑ Α και Β βαθμού, η μη υλοποίηση έργων ΑΠΕ που βρίσκονται σε τελικό στάδιο για τη σύναψη συμβάσης σύνδεσης με τον διαχειριστή δικτύου, καθώς και οι καθυστερήσεις στην αδειοδοτική διαδικασία των έργων ΑΠΕ

Δ) Οι αρνητικές συνέπειες για τον διοικούμενο εξαιτίας των καθυστερήσεων της διοίκησης για χορήγηση των απαιτούμενων αδειών ή η απώλεια πολεοδομικού κεκτημένου σε περίπτωση αναγκαστικών απαλλοτριώσεων

Ε) Η γραφειοκρατία στην αξιοποίηση των πόρων του Πράσινου Ταμείου και η έλλειψη προσωπικού της ΡΑΑΕΥ και του ΥΠΕΝ για την υλοποίηση των στόχων και των πολιτικών του.

8. Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νίκος Παπαθανάσης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το ερανιστικό νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιδιώκονται οι αναγκαίες βελτιώσεις των υφιστάμενων ρυθμίσεων για την υλοποίηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, του ΕΣΠΑ, των Συμπράξεων Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα, του Σχεδίου της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Στόχος είναι να επιτευχθεί η απρόσκοπτη συνέχιση της προόδου των έργων και των επενδυτικών σχεδίων για την αποτελεσματική αξιοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων λαμβάνοντας υπόψη την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και τις ανάγκες της αγοράς, καθώς και να διασφαλιστούν η διοικητική επάρκεια και η εύρυθμη λειτουργία των αρμόδιων υπηρεσιών του επισπεύδοντος τις διατάξεις Υπουργείου.

9. Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Ιωάννης Οικονόμου ενημέρωσε το Υπουργικό Συμβούλιο για την πορεία έκδοσης των νέων ταυτοτήτων.

Η Ελλάδα προχωρά στην έκδοση ενός δελτίου ταυτότητας συμβατού όχι μόνο με το δεσμευτικό ευρωπαϊκό πλαίσιο – Κανονισμός (ΕΕ) 2019/1157- αλλά και με τις απαιτήσεις: α) του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), β) του συστήματος έκδοσης VISA – WAIVER.

Η έκδοση νέων ταυτοτήτων, μετά από 60 και πλέον χρόνια, αποτελεί για την Ελλάδα μια κομβική μεταρρύθμιση εκσυγχρονισμού. Οι νέες ταυτότητες ανταποκρίνονται στις νομικές υποχρεώσεις της χώρας, αποτελούν όμως επιλογή και όχι απλώς ανάγκη. Μία επιλογή που θα παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια στους Έλληνες πολίτες και θα διευκολύνει την καθημερινότητά τους, στις συναλλαγές τους, στις μετακινήσεις τους, στη ζωή τους στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένοπεριβάλλον. Η νέα αστυνομική ταυτότητα αποτελεί εργαλείοπου αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες της τεχνολογίας και διασφαλίζει όλα τα σύγχρονα πρότυπα ασφαλείας που μας παρέχει η τεχνολογία και υποστηρίζει τη συνύπαρξή μας στο πλαίσιο της ευνομούμενης κοινωνίας και του κράτους δικαίου, στην πατρίδα μας και τον κόσμο.

Παρουσιάστηκαν οι βασικές πληροφορίες που αφορούν το νομοθετικό πλαίσιο και τις διεθνείς υποχρεώσεις στις οποίες προσαρμοζόμαστε, τα χαρακτηριστικά των νέων ταυτοτήτων, οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζονται, οι δυνατότητες που παρέχονται, οι Αρχές, τα σημεία, η διαδικασία έκδοσης, το κόστος για τους πολίτες και τα χρονοδιαγράμματα.

10. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας και η Υφυπουργός κ. Χριστίνα Αλεξοπούλου ενημέρωσαν το Υπουργικό Συμβούλιο για τις πρωτοβουλίες αναβάθμισης του στόλου των αστικών λεωφορείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Ο σχεδιασμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προβλέπει την προμήθεια, συνολικά 1.300 οχημάτων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών.

Ο πρώτος διαγωνισμός αφορά στην προμήθεια 650 λεωφορείων, ηλεκτροκίνητων και φυσικού αερίου και ήδη εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η υπογραφή της σύμβασης για το πρώτο σκέλος, που αφορά στην προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων, τα οποία αναμένεται να ενισχύσουν τους στόλους της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ από τις αρχές του 2024.

Παράλληλα, δρομολογούνται και τα υπόλοιπα τμήματα του διαγωνισμού για επιπλέον 400 λεωφορεία, ενώ προετοιμάζεται και η δεύτερη φάση, η οποία αφορά σε νέο διαγωνισμό προμήθειας άλλων 650 λεωφορείων.

11. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης κ. Γεώργιος Φλωρίδηςεισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο την επιλογή Αντιπροέδρων του Αρείου Πάγου και του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Συγκεκριμένα λαμβάνοντας υπόψη τα Πρακτικά της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής της 29ης και 30ης Αυγούστου 2023, τα στοιχεία των ατομικών τους φακέλων και την εν γένει συμπεριφορά εντός και εκτός υπηρεσίας, την επιστημονική συγκρότηση, την προσωπικότητα, τον χαρακτήρα και τα διοικητικά τους προσόντα, σύμφωνα με την εισήγηση, το Υπουργικό Συμβούλιο επέλεξε, σύμφωνα με την εισήγηση, για τις πέντε κενές θέσεις Αντιπροέδρων του Αρείου Πάγου τις Αρεοπαγίτες Μαρία Λεπενιώτη, Ελένη Κατσούλη, Αικατερίνη Κρυσταλλίδου, Δήμητρα Ζωή και Ασημίνα Υφαντή και για τις τρεις κενές θέσεις Αντιπροέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας τους Συμβούλους Επικρατείας Μαρία Παπαδοπούλου, Ηλία Μάζο και Χρήστο Ντουχάνη.

12. Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Χατζηδάκης εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο την επιλογή Προέδρου και Αντιπροέδρων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα διαθέσιμα στοιχεία σε σχέση με την εν γένει επιστημονική τους συγκρότηση, το ήθος, την εργατικότητα και τα διοικητικά προσόντα, το Υπουργικό Συμβούλιο σύμφωνα με την εισήγηση αποφάσισε να επιλεγεί και να προαχθεί για την πλήρωση της κενής οργανικής θέσης του Προέδρου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους η Αντιπρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, Νίκη Μαριόλη και για τις θέσεις των Αντιπροέδρων οι Νομικοί Σύμβουλοι του Κράτους, Αθηνά Αλεφάντη, Χαράλαμπος Μπρισκόλας και Ευάγγελος Μαρίνης.

13. Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νίκος Παπαθανάσης εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο την τροποποίηση της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου σχετικά με τη σύσταση, συγκρότηση και λειτουργία της Κυβερνητικής Επιτροπής για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση.

Το προτεινόμενο σχέδιο αντικατάστασης της ΠΥΣ 37/27-9-21 (Α’ 173) περιλαμβάνει τροποποιήσεις αναφορικά με: 1. τη συγκρότηση της Κυβερνητικής Επιτροπής ΔΑΜ με επικαιροποίηση των συμμετεχόντων Υπουργών προκειμένου να καλύπτεται κάθε φορά η συγκεκριμένη αρμοδιότητα περί ΔΑΜ και να μην απαιτείται τροποποίηση της ΠΥΣ. Επίσης, για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Κυβερνητικής Επιτροπής και την πλήρη κάλυψη των θεμάτων, που αφορούν στην υλοποίηση του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης προστέθηκαν ως μέλη της Κυβερνητικής Επιτροπής ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ο Υπουργός Τουρισμού και ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. 2. Το έργο της Κυβερνητικής Επιτροπής ΔΑΜ όπου αναφέρεται, ότι το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης διαμορφώνεται κατόπιν προτάσεων, που υποβάλλονται από διάφορους φορείς όπως η τοπική αυτοδιοίκηση, οικονομικοί και κοινωνικοί εταίροι, η ΔΕΗ ΑΕ, εκπρόσωποι επιστημονικών και ακαδημαϊκών φορέων, ερευνητικών κέντρων, επιμελητηρίων, εργατικών κέντρων/σωματείων εργαζομένων, άλλους τοπικούς φορείς και αξιολογούνται κατάλληλα. 3. Την ονομασία και συγκρότηση της Επιτροπής του άρθρου 3 όπου με το προτεινόμενο σχέδιο ΠΥΣ προτείνεται η μετονομασία της Επιτροπής σε Επιτροπή Στρατηγικού Σχεδιασμού Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης στη οποία για την αποτελεσματικότερη υλοποίηση του έργου της Επιτροπής προστέθηκαν ως μέλη ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, ο Γενικός Γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων, ο Γενικός Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, ο Περιφερειάρχης Κρήτης, ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου και ο διευθύνων σύμβουλος ή ο εντεταλμένος σύμβουλος της εταιρείας ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΕ, η οποία αποτελεί τον έτερο δημόσιο φορέα υλοποίησης του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης.

14. Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας κ. Βασίλειος Κικίλιας εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο την τροποποίηση της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου σχετικά με τη σύσταση, συγκρότηση και λειτουργία της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.

 

Με την εν λόγω τροποποίηση πραγματοποιούνται προσθήκες όσον αφορά τα Κυβερνητικά στελέχη που συμμετέχουν στην Κυβερνητική Επιτροπή Κρατικής Αρωγής, σε συνέχεια των νομοθετικών μεταβολών στην οργάνωση της Κυβέρνησης, αλλά και των αναγκών που δημιουργήθηκαν για την αντιμετώπιση των αναγκών που προέκυψαν όσον αφορά την αντιπλημμυρική θωράκιση και προστασία των περιοχών που επλήγησαν από καταστροφικές πυρκαγιές.