2023/10/14 at 5:57 ΜΜ 14/10/2023 newsroom
Η πανδημία Covid-19 ενίσχυσε τη δημοτικότητα των διαδικτυακών αγορών, καθώς οι άνθρωποι έμενανεγκλωβισμένοι στα σπίτια τους. Ωστόσο, μετά τα λοκντάουν, η αγοραστική εμπειρία έχει αλλάξει, προκαλώντας έναν νέο γύρο συζήτησης για το αν τα παραδοσιακά καταστήματα μπορούν να επιβιώσουν στην ψηφιακή εποχή.
Αναλυτές επισημαίνουν ότι τα τελευταία χρόνια οι αγορές με τον παραδοσιακό τρόπο έχουν υποβαθμιστεί καθώς τα μαγαζιά είναι υποστελεχωμένα , εμφανίζονται προβλήματα στα αποθέματα και έχουν αυξηθεί οι κλοπές. Το πρόβλημα με τις αγορές με τον παραδοσιακό δια-ζώσης τρόπο είναι διττό τόσο από την πλευρά των πωλητών όσο και από την πλευρά των αγοραστών. Η αγοραστική εμπειρία έχει γίνει “μίζερη”, επειδή οι λιανοπωλητές “δεν είναι σε θέση -ή δεν θέλουν- να επενδύσουν στα καταστήματα, συμπεριλαμβανομένης της εργασίας.
Ενώ η εμπειρία έχει γενικά μειωθεί, ορισμένες ομάδες είχαν πάντα δυσκολίες με τις αγορές στα φυσικά καταστήματα. Για τα άτομα με διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας, “οι κοινές εμπειρίες αγορών είναι εξαιρετικά αγχωτικές, εξουθενωτικές ή ακόμη και επώδυνες”, έγραψε η Washington Post. Επίσης, μετά την πανδημία, “οι εταιρείες ένδυσης επέστρεψαν για άλλη μια φορά στο φλερτ με μια ισχνή μειονότητα”, σχολίασαν οι New York Times. “Η πρόσβαση στο κατάστημα σε υπερμεγέθη ρούχα μοιάζει σχεδόν με ένα μυθικό πλάσμα που είσαι τυχερός που το ανακαλύπτεις σχεδόν τυχαία”, παρατήρησε το περιοδικό The Curvy Fashionista.
Επιπλέον, τα φυσικά καταστήματα χάνουν την ικανότητά τους να συνδέονται με τους καταναλωτές. Οι τιμές τους είναι πιο ακριβές σε σχέση με το διαδίκτυο, καθώς και κοπιώδης η πρόσβαση σε αυτά, με αποτέλεσμα να αποτρέπονται οι εν δυνάμει καταναλωτές να πάνε για ψώνια.
Από την άλλη πλευρά, ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, υπάρχουν ενδείξεις ότι οι άνθρωποι θέλουν να επισκέπτονται τα φυσικά καταστήματα έγραψε η Washington Post. Τα δεδομένα έδειξαν ότι οι φυσικές αγορές επανέρχονται δυναμικά. Μετά την άρση των περιορισμών και τη σταδιακή επιστροφή των καταναλωτών σε πιο κανονικούς τρόπους ζωής, το φυσικό λιανικό εμπόριο έχει ανακάμψει”, σύμφωνα με ανάλυση της CoresightResearch. Στην πραγματικότητα, “το εμπορικό κέντρο ως έννοια του λιανικού εμπορίου είναι ζωντανό και καλά, με τους λιανοπωλητές να κάνουν στροφή για να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής”, ανέφερε το CNN.
Μεγάλο μέρος της ανόδου οφείλεται στη γενιά Z. “Η γενιά με τις τεχνολογικές γνώσεις εξακολουθεί να προτιμά να ψωνίζει σε παραδοσιακά καταστήματα εξίσου με το διαδίκτυο. Η γενιά Gen Z είναι αχόρταγοι αγοραστές με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να ενθαρρύνουν τους νέους να αγοράζουν τακτικά νέα ρούχα”. Επίσης, “αντί να διαγκωνίζονται με τα εμπορικά καταστήματα για την υπεροχή, κάθε μορφή αγορών ενισχύει την άλλη”, με πολλά καταστήματα να έχουν τόσο προσωπική όσο και διαδικτυακή παρουσία, πράγμα που σημαίνει ότι “οι μάρκες μπορούν να είναι επιλεκτικές ως προς το πού ανοίγουν φυσικές τοποθεσίες και να επικεντρωθούν σε εμπορικά κέντρα υψηλής ποιότητας με ενεργητική καταναλωτική βάση.
Υπάρχουν και κάποια πλεονεκτήματα που προκύπτουν μόνο από την επίσκεψη στα καταστήματα, όπως ότι “οι πελάτες μπορούν να φέρουν τα προϊόντα αμέσως στο σπίτι”, καθώς και ότι “βιώνουν το προϊόν και το περιβάλλον του καταστήματος με όλες τους τις αισθήσεις”, έγραψε το Business.com. Η Gen Z απολαμβάνει επίσης να πηγαίνει στα εμπορικά κέντρα “για την κοινωνική πτυχή, όχι για κάποιο συγκεκριμένο προϊόν”, πρόσθεσε η Bhaimiya.