Ο κινηματογράφος στην Ευρώπη το 2023

2024/05/16 at 9:29 ΠΜ 16/05/2024 newsroom

Medianalysis Team

Η ανοδική τάση της προσέλευσης από τα μέλη του κοινού στον κινηματογράφο συνεχίζεται, παρά τις αντίθετες προβλέψεις. Αυτή τουλάχιστον η εικόνα σχηματίζεται από την καταγεγραμμένη αύξηση των εισιτηρίων κατά 18,3% το 2023 να ξεπερνά τα 860 εκατομμύρια, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οπτικοακουστικού Ινστιτούτου.

Το 2023 είναι η χρονιά που δεν επηρεάστηκε από τους περιορισμούς που σχετίζονται με την τετραετή πλέον παγκόσμια πανδημία. Η προσέλευση στον κινηματογράφο στην ευρύτερη Ευρώπη (κράτη μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης, εκτός από το Αζερμπαϊτζάν, που στο εξής θα αναφέρεται απλώς ως «Ευρώπη») αυξήθηκε κατά 18,3%, φθάνοντας τα 861 εκατομμύρια εισιτήρια που πωλήθηκαν, 133 εκατομμύρια περισσότερα σε σχέση με το 2022. Αυτά τα ικανοποιητικά αποτελέσματα αντιπροσωπεύουν ποσοστό ανάκαμψης 77,3% σε σχέση με τα μέσα επίπεδα εισόδου που επιτεύχθηκαν μεταξύ 2017 και 2019, δηλαδή 1,1 δισεκατομμύρια πωληθέντα εισιτήρια.

Η προσέλευση στις κινηματογραφικές αίθουσες  στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο (ΕΕ27+ΗΒ) σημείωσαν ελαφρώς ισχυρότερη αύξηση, η οποία αυξήθηκε κατά 19,6% στα 784 εκατομμύρια. Στην περιοχή, τα επίπεδα εισδοχής παρέμειναν κατά 20,1% χαμηλότερα από τους μέσους όρους προ της πανδημίας, που ήταν 982 εκατομμύρια εισιτήρια.

Ο πληθωρισμός και η άνοδος των τιμών των εισιτηρίων συνέβαλαν στην βελτίωση των εσόδων από τα ταμεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οπτικοακουστικού Ινστιτούτου, οι κινηματογράφοι σε ολόκληρη την Ευρώπη εκτιμάται ότι θα έχουν εισπράξει 6,7 δισ. ευρώ το 2023, σημειώνοντας αύξηση 22,3% σε σύγκριση με το 2022 (5,5 δισ. ευρώ). Ομοίως, τα στοιχεία για τα εισιτήρια στην ΕΕ27 και το Ηνωμένο Βασίλειο  αυξήθηκαν κατά 22,1%, διαμορφούμενα σε 6,2 δισ. ευρώ. Παρά τις θετικές αυτές τάσεις σε μακροοικονομικό επίπεδο, η απόκλιση στην ανάπτυξη μεταξύ των επιμέρους χωρών παραμένει αξιοσημείωτη. Το 2023, η Ουκρανία (+60,1%), η Ιταλία (+59,2%) και η Αλβανία (+42,0%) σημείωσαν τις σημαντικότερες αυξήσεις στην προσέλευση στον κινηματογράφο. Αντίθετα, η Τσεχία (-1,2%), η Δανία (-1,9%) και η Τουρκία (-12,9%) ήταν οι μόνες χώρες που παρουσίασαν μείωση. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Γεωργία και η Βοσνία & Ερζεγοβίνη ξεπέρασαν τα προ της πανδημίας επίπεδα επισκεψιμότητας, διαθέτοντας ποσοστά ανάκαμψης 117% και 113%, αντίστοιχα. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις για χώρες όπως η Σουηδία (ποσοστό ανάκαμψης: 68%), η Ουκρανία (50%) και η Τουρκία (46%) όσον αφορά την ανάκτηση των προ της πανδημίας υψηλών επιπέδων.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οπτικοακουστικού Ινστιτούτου, η ταινία Barbie πούλησε σχεδόν 50 εκατομμύρια εισιτήρια το 2023. Το Astérix & Obelix στη μέση χώρα βρέθηκε στην κορυφή του ετήσιου πίνακα εισπράξεων των ευρωπαϊκών ταινιών. Από τις 13.796 ταινίες μεγάλου μήκους που προβλήθηκαν στις κινηματογραφικές αίθουσες της Ευρώπης το 2023, 14 τίτλοι κατάφεραν να ξεπεράσουν τα 10 εκατομμύρια εισιτήρια που πωλήθηκαν, ενώ 113 (συμπεριλαμβανομένων 39 ευρωπαϊκών παραγωγών) πέτυχαν πάνω από 1 εκατομμύριο εισιτήρια.

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι ταινίες μεγάλου μήκους των αμερικανικών στούντιο διατήρησαν την κυριαρχία τους στην ευρωπαϊκή αγορά κινηματογραφικών αιθουσών του 2023, μονοπωλώντας για άλλη μια φορά το σύνολο του top 20 στο τέλος του έτους.

Τέσσερις ξεχωριστοί τίτλοι προσέλκυσαν σημαντική προσοχή, ο καθένας από τους οποίους ξεπέρασε τα 30 εκατομμύρια εισιτήρια. Πρώτη στη σειρά ήταν η Barbie, που πούλησε εντυπωσιακά 49,3 εκατομμύρια εισιτήρια. Το blockbuster της Warner Bros. ακολουθήθηκε από την ταινία The Super Mario Bros. Movie (36,1 εκατομμύρια εισιτήρια), το Oppenheimer (35,1 εκατομμύρια εισιτήρια) και το Avatar: Ο δρόμος του νερού (34,4 εκατομμύρια εισιτήρια μόνο το 2023, συγκεντρώνοντας 69,2 εκατομμύρια εισιτήρια από τα τέλη του 2022).

Ο ευρωπαϊκός τίτλος της χρονιάς με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση, όπως προαναφέραμε, ήταν η γαλλική παραγωγή Astérix & Obelix στη μέση χώρα, συγκεντρώνοντας 6,4 εκατομμύρια θεατές και εξασφαλίζοντας την 25η θέση στο διάγραμμα του τέλους της χρονιάς. Το C’è ancora domani, μια ιταλική ασπρόμαυρη ταινία που διαδραματίζεται στη μεταπολεμική Ρώμη, κατέλαβε τη δεύτερη θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη όσον αφορά τις εισόδους, πουλώντας σχεδόν 4,9 εκατομμύρια εισιτήρια σε δύο μόνο αγορές: Ιταλία και ιταλόφωνη Ελβετία. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν η γαλλική κωμωδία Alibi.com2 (4,5 εκατομμύρια εισιτήρια), η ισπανική ταινία κινουμένων σχεδίων Mummies (4,5 εκατομμύρια εισιτήρια), η οποία υποστηρίζεται από την Warner Bros και το γαλλικό έπος Les trois mousquetaires με πολλούς αστέρες (4,0 εκατομμύρια εισιτήρια).

Οι εθνικές εισπρακτικές επιτυχίες συνέβαλαν στην αύξηση των εθνικών μεριδίων αγοράς σε 17 χώρες, ενώ το μερίδιο των ευρωπαϊκών παραγωγών μειώθηκε στο 26,4%.

Το 2023, οι αμερικανικές ταινίες πέτυχαν σημαντικό μερίδιο αγοράς όσον αφορά τις εισόδους, ξεπερνώντας το ορόσημο του 70% για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια και σημειώνοντας αξιοσημείωτη αύξηση 7,4 ποσοστιαίων μονάδων από το 2022. Αυτή η αξιοσημείωτη επίδοση των αμερικανικών τίτλων ήρθε εις βάρος των ευρωπαϊκών ταινιών και των εισερχόμενων ευρωπαϊκών παραγωγών, οι οποίες σημείωσαν αντίστοιχες μειώσεις κατά 3,9 και 3,3 ποσοστιαίες μονάδες. Κατά συνέπεια, το μερίδιο αγοράς των ευρωπαϊκών ταινιών υποχώρησε στο 26,4%, φθάνοντας στο χαμηλότερο σημείο της πρόσφατης ιστορίας του και μειωμένο κατά 2,4 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με τους μέσους όρους πριν από την πανδημία. Οι ευρωπαϊκές εισερχόμενες παραγωγές σημείωσαν επίσης νέο χαμηλό με μόλις 0,9% μερίδιο αγοράς, γεγονός που αποδίδεται στην απουσία επιτυχημένων ευρωπαϊκών κυκλοφοριών που υποστηρίζονται από τα στούντιο το 2023, όπως αυτές που παρατηρήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια από δημοφιλή franchise όπως ο Χάρι Πότερ και ο Τζέιμς Μποντ.

Όσον αφορά την ποικιλομορφία των προσφορών, οι ευρωπαϊκές ταινίες διατήρησαν κυρίαρχη θέση, αποτελώντας πάνω από το 66% των συνολικών τίτλων που διατίθενται στους ευρωπαϊκούς κινηματογράφους καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023. Εν τω μεταξύ, οι αμερικανικές ταινίες αποτελούσαν το 19,7% της προσφοράς, ενώ οι παραγωγές από τον υπόλοιπο κόσμο αποτελούσαν το 13,2% του διαθέσιμου περιεχομένου.

Τα εθνικά μερίδια αγοράς εντός των ευρωπαϊκών χωρών παρουσίασαν αύξηση σε 17 από τις 34 αγορές με διαθέσιμα στοιχεία. Παρά το γεγονός ότι διατήρησε τη θέση της ως η χώρα με το υψηλότερο εθνικό μερίδιο αγοράς με 44,0%, η Τουρκία σημείωσε μείωση 6,8 ποσοστιαίων μονάδων σε σύγκριση με το 2022. Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέλαβε τη δεύτερη θέση με μερίδιο αγοράς 40,8%, συμπεριλαμβανομένων των εισερχόμενων παραγωγών που υποστηρίζονται από το Studio, όπως η Barbie και το Oppenheimer. Ακολούθησε η Γαλλία, η οποία κατέχει εθνικό μερίδιο αγοράς 40,0%, ενώ το μερίδιο αγοράς της Αλβανίας ανήλθε στο 31,2%.

Εκτός από την Αλβανία (+13,4 μονάδες) και το Ηνωμένο Βασίλειο (+11,2 μονάδες), άλλες σημαντικές αυξήσεις μεριδίων αγοράς παρατηρήθηκαν στην Ουκρανία (14,7%, αύξηση κατά 8,3 μονάδες), την Ισλανδία (14,3%, αύξηση κατά 9,2 μονάδες) και την Ιταλία (25,9%, αύξηση κατά 4,7 μονάδες). Στα αξιοσημείωτα τοπικά box office hits που συνέβαλαν στην επίτευξη των θετικών αποτελεσμάτων περιλαμβάνεται η ταινία κινουμένων σχεδίων Mavka Lisova pisnya στην Ουκρανία, η οποία πούλησε πάνω από 1,2 εκατομμύρια εισιτήρια, αποτελώντας την πιο επιτυχημένη εθνική κυκλοφορία της χώρας όλων των εποχών. Ομοίως, το ισλανδικό Villibráð, ένα ριμέικ του ιταλικού Perfect Strangers του 2016, έγινε ο πιο επιτυχημένος εθνικός τίτλος των τελευταίων 17 ετών, με πάνω από 56 000 εισιτήρια. Τέλος, η ιταλική παραγωγή C’è ancora domani κυριάρχησε στο ιταλικό box office το 2023, καθώς βρέθηκε στην κορυφή του πίνακα του τέλους του έτους με σχεδόν 4,9 εκατομμύρια εισιτήρια που πωλήθηκαν.

Η παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών στην Ευρώπη παρέμεινε σταθερή, σύμφωνα με τα επίπεδα του 2022 και πριν από την πανδημία.

Η ευρωπαϊκή παραγωγή ταινιών μεγάλου μήκους συνέχισε την ανοδική της τάση για τρίτο συνεχές έτος, με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί σε 2.347 τίτλους το 2023, σημειώνοντας το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό μετά το μέγιστο που επιτεύχθηκε το 2019 και σημειώνοντας αύξηση 12 τίτλων σε σύγκριση με το 2022. Στο πλαίσιο αυτού του συνόλου, οι ταινίες μυθοπλασίας έφθασαν σε νέα κορυφή με 1.460 παραγωγές, ευθυγραμμιζόμενες στενά με τα επίπεδα παραγωγής που παρατηρήθηκαν το 2022 (1.456 τίτλοι) και το 2019 (1.445 τίτλοι). Οι παραγωγές ντοκιμαντέρ σημείωσαν επίσης μια μικρή άνοδο, φτάνοντας συνολικά τους 887 τίτλους και αντιπροσωπεύοντας το 37,8% της συνολικής παραγωγής. Η Ιταλία κατέλαβε και πάλι την πρώτη θέση όσον αφορά τον όγκο παραγωγής το 2023, επιτυγχάνοντας νέο ρεκόρ 354 ταινιών μεγάλου μήκους. Η Ισπανία και η Γαλλία ακολούθησαν, εξασφαλίζοντας τη δεύτερη και την τρίτη θέση με 306 και 236 τίτλους, αντίστοιχα.

Αν και οι διαφορετικές μεθοδολογίες εμποδίζουν την ακριβή αξιολόγηση και σύγκριση μεταξύ των χωρών, τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι μόνο τέσσερις χώρες εξακολουθούν να έχουν όγκο παραγωγής κάτω του 30% σε σύγκριση με την προ της πανδημίας εποχή. Η Ρουμανία, με 32 τίτλους το 2023, παρουσίασε μείωση 30,4% σε σύγκριση με τους μέσους όρους της περιόδου 2017-2019. Ομοίως, το Βέλγιο και η Σλοβενία κυκλοφόρησαν 29 και 12 εθνικούς τίτλους, γεγονός που αντανακλά μείωση 34,1% και 35,7%, αντίστοιχα. Τέλος, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη συνεισέφερε μόλις 4 τίτλους, σημειώνοντας μείωση 40,0%.

Πηγή: Medianalysis