Κορκίδης: Η ιστορική διαδρομή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και ιστορικού μέλους του ΕΒΕΠ

2024/07/15 at 3:48 ΜΜ 15/07/2024 newsroomΑν ανατρέξουμε στην ιστορία θα δούμε ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ιδρύθηκαν το 1937 και είναι οι μεγαλύτερες αλλά και παλαιότερες σύγχρονες ναυπηγικές εγκαταστάσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και σε όλη την ανατολική Μεσόγειο. Το 1958 μεταβιβάστηκαν στον εφοπλιστή Σταύρο Νιάρχο, για την κατασκευή και συντήρηση των πλοίων, αλλά και τις μετασκευές των μεταχειρισμένων σκαφών που αγόραζε η ναυτιλιακή. Ο Σταύρος Νιάρχος υπήρξε ένας από τους πιο δραστήριους Έλληνες εφοπλιστές της μεταπολεμικής περιόδου. H ενασχόλησή του με τη ναυτιλία άρχισε το 1933. Το 1956 ο Σταύρος Νιάρχο σκέφθηκε την επέκταση στον χώρο των ναυπηγείων. Την επενδυτική του πρωτοβουλία ο Σταύρος Νιάρχος τη θεωρούσε πρόδρομο για την προσέλκυση επενδύσεων από το εξωτερικό. Ως θέση επελέγη ένα παλαιότερο ναυπηγείο του τότε Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού, που μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο είχε αχρηστευθεί λόγω των εκτεταμένων ζημιών. Παρέμειναν κατ’ αποκλειστικότητα σε αυτές τις εργασίες μέχρι το 1965, όταν η συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό έχει ως αποτέλεσμα την κατασκευή της κλάσης παράκτιων περιπολικών “Παναγόπουλος”. Σε αυτήν την φάση, τα ναυπηγεία γνωρίζουν ιδιαίτερη ανάπτυξη και αρχίζουν την ναυπήγηση νέων κατασκευών πολιτικών και στρατιωτικών σκαφών. Αυτή η περίοδος ακμής διατηρήθηκε μέχρι τη δεκαετία του 1970. Το 1985, τα ναυπηγεία εθνικοποιούνται. Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά πέρασαν από πολλά χέρια τη δεκαετία του 2000. Στις 13 Οκτωβρίου 2009 ανακοινώθηκε απόφαση αποχώρησης της ThyssenKrupp από τα Ναυπηγεία. Η καταγγελία στην Ε.Ε. για τη λήψη κρατικών επιδοτήσεων οδήγησε στην επιβολή υπέρογκου για την εποχή προστίμου. Η Ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να αποφύγει το κλείσιμο πρότεινε στην Ευρωπαϊκή Ένωση το Ναυπηγείο του Σκαραμαγκά να πουλήσει ή να αχρηστεύσει τον εξοπλισμό που χρησιμοποιεί για εργασίες σε εμπορικά πλοία Ελλήνων και Διεθνών Πελατών και για 15 χρόνια να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για πολεμικά πλοία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Στα τέλη του 2009, η ιδιοκτήτρια εταιρεία ανακοίνωσε την πρόθεσή της να πουλήσει τα ναυπηγεία, εξαιτίας της μειωμένης κερδοφορίας τους. Πέντε εταιρείες, μεταξύ των οποίων και μια ελληνική, εκδήλωσαν ενδιαφέρον, με τα ναυπηγεία τελικά να καταλήγουν στην Abu Dhabi Mar από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Η συμφωνία για τη μεταβίβαση των Ναυπηγείων στην Abu Dhabi Mar υπογράφτηκε στις 18 Μαρτίου 2010 και ολοκληρώνεται το Σεπτέμβρη του ίδιου έτους με την αναγνώριση της οφειλής περί τα 1,3 δισ. ευρώ του ελληνικού Δημοσίου προς τα ναυπηγεία. Οι εγκαταστάσεις και οι υφιστάμενες υποδομές των ναυπηγείων εκτείνονται σε χώρο 832.000m², με άνω των 65.000m² από αυτά να είναι στεγασμένα. Διαθέτουν δύο μόνιμες δεξαμενές 500 και 250 χιλιάδων τόνων, καθώς και τρεις μικρότερες πλωτές δεξαμενές (72 χιλιάδες, 60 χιλιάδες και 36 χιλιάδες τόνοι). Όπως και κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για την καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων αυτών. Μέχρι το 2010, ο ρόλος των ναυπηγείων ήταν πολλαπλός. Εκτός από πολλές νέες κατασκευές, από το 1986 έως το 2011 είχαν αναλάβει και την κατασκευή τρένων όπως και ανακατασκευές πολλών παλαιών κλιναμαξών για τον ΟΣΕ και τον ΗΣΑΠ (Μετρό). Επίσης, τα ναυπηγεία διαθέτουν τις εγκαταστάσεις και τον εξοπλισμό ακόμα και για την κατασκευή αεροσκαφών. Από την αρχή της λειτουργίας τους, τα ναυπηγεία έχουν εκτελέσει εργασίες σε πάνω από 9.000 πλοία. Το τελευταίο μεγάλο επίτευγμα των ναυπηγείων είναι η εξ αρχής κατασκευή του Επιβατηγού/Οχηματαγωγού πλοίου Νήσος Μύκονος νυν Blue Star Myconos με 4 κινητήρες Wartsila 12V38, μήκους 141 μέτρων και υψηλών ταχυτήτων που παραδόθηκε το 2005 στην ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρία Hellenic Seaways. Σήμερα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που είναι ιστορικό μέλος του Ε.Β.Ε.Π., είναι στην ιδιοκτησία του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου, με επικεφαλής τον Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, επίσης επίτιμων μελών του ΔΣ του Επιμελητηρίου μας.

Β.Κορκίδης – πρόεδρος ΕΒΕΠ