2024/10/16 at 12:51 ΜΜ 16/10/2024 newsroomΠώς κατασκευάστηκε το Eurotunnel κατά μήκος της Μάγχης; Χρειάστηκαν 7 χρόνια, 4.000 εργάτες και ένα μυστικό όπλο, η γεωλογία, για να ολοκληρωθεί η πιο τολμηρή πρόκληση μηχανικής του 20ού αιώνα.
Το Eurotunnel, ή Ευροτούνελ ή Σήραγγα της Μάγχης, έχει μήκος 50,45 χιλιόμετρα και συνδέει το Folkestone της Αγγλίας με το Coquelles της Γαλλίας – κοντά στο Calais, σε μόλις 35 λεπτά διάσχισης. Πρόκειται για ένα απίστευτο επίτευγμα μηχανικής που χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη υποθαλάσσια σήραγγα στον κόσμο με ένα υποθαλάσσιο τμήμα που εκτείνεται για 39 χιλιόμετρα κάτω από την κοίτη της Μάγχης. Ολόκληρη η υποδομή αποτελείται από δύο σιδηροδρομικές σήραγγες με διάμετρο 7,6 μ. και μια σήραγγα εξυπηρέτησης, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, με διάμετρο 4,8 μ. Χρειάστηκαν 7 χρόνια, 4.000 εργάτες και ένα μυστικό όπλο για την κατασκευή της: η γεωλογία. Μέσω της γεωλογικής μελέτης του υπεδάφους κατέστη δυνατό να καθοριστεί η τροχιά της εκσκαφής και η διαδρομή που θα ακολουθούσε η σήραγγα Eurotunnel.
Η τεχνική κατασκευής της σήραγγας της Μάγχης Πώς όμως κατασκευάστηκε η σήραγγα της Μάγχης; Η μεγάλη πρόκληση που έπρεπε να αντιμετωπιστεί ήταν να κατανοηθεί σε ποιο βάθος θα τοποθετηθεί η σήραγγα και σε ποιο γεωλογικό επίπεδο θα γίνει η γεώτρηση.
Μια από τις βασικές τεχνικές ήταν η λεγόμενη “σεισμική ανάκλαση”, ένα είδος ακτινογραφίας του εδάφους που επιτρέπει να απεικονιστούν τα γεωλογικά στρώματα και αν είναι κυματιστά, παραμορφωμένα ή διασχίζονται από ρήγματα. Για την εκτέλεση των γεωτρήσεων χρησιμοποιήθηκαν τρυπάνια που ονομάζονται μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων (TBM): αυτά τα “μηχανικά ποντίκια” έχουν μήκος 200 μέτρα, διάμετρο 7,6 μέτρα και περιστρεφόμενο δίσκο με χαλύβδινες λεπίδες και είναι ικανά να εξορύσσουν 36 χιλιάδες τόνους πετρώματος την ημέρα.
Το TBM ελέγχεται από ένα ηλεκτρονικό σύστημα που, μαζί με ένα λέιζερ, υπολογίζει την τροχιά του. Καθώς ο κοπτήρας προχωράει, ο ΤΒΜ δημιουργεί στη συνέχεια έναν δακτύλιο επένδυσης από οπλισμένο σκυρόδεμα για τη σήραγγα, που αποτελείται από 5 καμπύλα τμήματα που ονομάζονται segments, τα οποία χρησιμεύουν για να αντιστέκονται στην έντονη πίεση από πάνω.
Την 1η Δεκεμβρίου 1990, η γαλλική και η αγγλική ομάδα συναντήθηκαν στα μισά του δρόμου, με διαφορά ύψους μόλις 35 εκατοστά χάρη στις συνεχείς μετρήσεις. Οι δύο ολοκληρωμένες σήραγγες είναι εξοπλισμένες με 245 διαβάσεις για την πρόσβαση στη σήραγγα έκτακτης ανάγκης, πόρτες πυρασφάλειας και ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό σύστημα ψύξης και εξαερισμού. Ο μόνος τρόπος για να διασχίσετε τη σήραγγα είναι με τρένο, όπως το τρένο υψηλής ταχύτητας που σας μεταφέρει από το Παρίσι στο Λονδίνο σε μόλις δύο ώρες, ή με την υπηρεσία μεταφοράς οχημάτων που ονομάζεται “le Shuttle”. Αυτό το τρένο είναι πολύ ιδιαίτερο, διότι επιβιβάζει ολόκληρο το όχημα με το οποίο ταξιδεύετε μέχρι να ολοκληρωθεί η διέλευση, μεταφέρνοντάς σας από το Καλαί στο Φόλκστοουν σε μόλις 35 λεπτά.