Είναι το μέλλον των αεροπορικών ταξιδιών υπερηχητικό;

2024/11/22 at 10:15 ΠΜ 22/11/2024 newsroomΜια κινεζική εταιρεία δοκίμασε με επιτυχία ένα πρωτότυπο αεροπλάνο που θα
μπορούσε μια μέρα να ταξιδεύει με υπερηχητικές ταχύτητες, μεταφέροντας
επιβάτες από το Λονδίνο στο Σίδνεϊ σε μόλις τέσσερις ώρες. Η η εφημερίδα
South China Morning Post ανέφερε ότι η Space Transportation, με έδρα το
Πεκίνο, δοκίμασε ένα εμπορικό μεταφορικό αεροσκάφος ικανό να πετάξει με
ταχύτητα Mach 4 – ή με διπλάσια ταχύτητα από το Concorde – με σχέδια για το
παρθενικό ταξίδι το 2027. Αυτό θα το έφερνε σε απόσταση αναπνοής από την
ιερή ταχύτητα Mach 5, η οποία είναι “το νέο Mach 1”, ανέφερε ο Economist.
“Ακριβώς όπως οι αεροπόροι των παλιών εποχών προσπαθούσαν να
σπάσουν το φράγμα του ήχου και να ταξιδέψουν υπερηχητικά, τώρα
αναζητούνται αξιόπιστοι και ελεγχόμενοι τρόποι για να ταξιδέψουν
“υπερηχητικά”, που γενικά ορίζεται ως πάνω από πέντε φορές η ταχύτητα του
ήχου”.
Ενώ οι διηπειρωτικοί βαλλιστικοί πύραυλοι και τα διαστημόπλοια που
επανέρχονται στην ατμόσφαιρα της Γης είναι σε θέση να φτάσουν σε
υπερηχητικές ταχύτητες “Mach 5” εδώ και δεκαετίες, το πρόβλημα είναι ότι
“δεν είναι πολύ ευθυτενείς”, αναφέρει το περιοδικό Economist. “Η οδήγηση
υπερηχητικά με τη χρήση συμβατικών επιφανειών ελέγχου, όπως τα φτερά και
τα πηδάλια, είναι εκτός συζήτησης. Οι δυνάμεις και η θερμότητα που
απαιτούνται θα τις κατέστρεφαν”. Οι μηχανικοί διερευνούν τώρα εναλλακτικά
μέσα προώθησης. Αυτό περιλαμβάνει τη μαγνητοϋδροδυναμική – η οποία
χρησιμοποιεί πλάσματα που ελέγχονται από ηλεκτρομαγνήτες, αντί για αέρια,
για να κρατήσει χαμηλές θερμοκρασίες.
Ένας άλλος “εξωτικός σχεδιασμός” που αναφέρει η εφημερίδα The Register
είναι ο SABRE (Synergetic Air Breathing Rocket Engine), ο οποίος συνδυάζει
την αποδοτικότητα καυσίμου ενός κινητήρα αεριωθούμενου αεροσκάφους με
την ισχύ ενός πυραύλου. Χρησιμοποιώντας πρωτοποριακή τεχνολογία
πρόψυξης και υγρό οξυγόνο θα επέτρεπε σε ένα αεροσκάφος να απογειωθεί
από έναν διάδρομο προσγείωσης κανονικά και στη συνέχεια να ταξιδέψει με
ταχύτητες περίπου πέντε φορές την ταχύτητα του ήχου στην ατμόσφαιρα. Η
προοπτική ενός χρόνου πτήσης κάτω των δύο ωρών από το Λονδίνο στη Νέα
Υόρκη είναι “συγκλονιστική”, συμφωνεί ο Independent, αλλά κάθε συζήτηση
για υπερηχητικά ταξίδια στο εγγύς μέλλον συνοδεύεται από μια “εξαιρετικά
σημαντική προειδοποίηση”. Δεν είναι μόνο ότι η κατασκευή ενός
υπερηχητικού επιβατικού αεροσκάφους είναι μια “τεράστια τεχνική πρόκληση
που δεν έχει καν επιχειρηθεί στο παρελθόν – υπάρχουν δεκάδες λόγοι που το
καθιστούν πολύ σχεδόν αδύνατο”.
Όταν το Concorde εγκαινίασε την εποχή των υπερηχητικών ταξιδιών πριν από
σχεδόν 60 χρόνια, “οι επιβάτες νοιάζονταν για την ταχύτητα και οι κυβερνήσεις
ήθελαν να ανεμίσουν τη σημαία της εθνικής τεχνολογικής υπεροχής”, ανέφερε

το Politico. Σήμερα υπάρχουν “πιο πράσινες ανησυχίες”, με τη NASA να
υπολογίζει ότι τα υπερηχητικά αεροσκάφη καίνε περίπου τρεις έως επτά
φορές περισσότερα καύσιμα ανά επιβατικό μίλι από τα υποηχητικά
αεροσκάφη.
Τα οικονομικά δεδομένα φαίνονται επίσης “δύσκολα”, καθώς τα υπερηχητικά
ταξίδια θα απαιτούσαν μικρότερες ατράκτους, οι οποίες περιορίζουν τη
χωρητικότητα των επιβατών κάθε πτήσης. Όπως συνέβη και με το Concorde,
μπορεί να είναι προσιτό μόνο για τους πάμπλουτους. Τα υπερηχητικά
επιβατικά αεροσκάφη έχουν επίσης ένα φημισμένο ιστορικό ασφάλειας. Ένα
σοβιετικής κατασκευής Tu-144 συνετρίβη λίγους μήνες μετά την εκτόξευσή του
το 1973, ενώ η συντριβή του Concorde στο Παρίσι το 2000 σήμανε ουσιαστικά
το τέλος των εμπορικών υπερηχητικών ταξιδιών. Ένα άλλο ζήτημα που
ταλαιπώρησε το Concorde ήταν οι περιορισμοί στις υπερηχητικές πτήσεις
ξηράς, οι οποίοι τέθηκαν σε εφαρμογή για να αποφευχθεί η ηχορύπανση.
Ωστόσο, εταιρείες όπως η Space Transportation και η αμερικανική Boom
Supersonic, η οποία σχεδιάζει να δρομολογήσει τη δική της υπερηχητική
αεροπορική εταιρεία Overture μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, παραμένουν
αισιόδοξες, οι Βρετανοί προγραμματιστές του SABRE προσφέρουν μια
προειδοποιητική ιστορία. Μόλις αυτή την εβδομάδα, η Reaction Engines
μπήκε σε καθεστώς διοίκησης αφού δεν κατάφερε να εξασφαλίσει νέα
χρηματοδότηση, “τερματίζοντας τις φιλόδοξες ελπίδες της να φέρει
επανάσταση στα αεροπορικά ταξίδια κάνοντας πραγματικότητα την
υπερηχητική πτήση”, ανέφεραν οι Financial Times.