Οι άμεσες νομοθετικές παρεμβάσεις του Τραμπ

Ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υπόσχεται να ταρακουνήσει την Ουάσιγκτον όχι μόνον με τις επιλογές του υπουργικού συμβουλίου του και τη δημιουργία ενός νέου υπουργείου κυβερνητικής αποδοτικότητας με επικεφαλής τους επιχειρηματίες Ίλον Μασκ και Βίβεκ Ραμασουάμι. Σε ένα δημοσίευμα της Wall Street Journal τον περασμένο μήνα, ο Μασκ και ο Ραμασουάμι αναγνώρισαν ότι το όραμά τους για τη μείωση των κυβερνητικών δαπανών και του προσωπικού εξαρτάται από τη μείωση του αριθμού των κανονισμών που διαχειρίζεται η ομοσπονδιακή κυβέρνηση, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που εκδόθηκαν κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης Μπάιντεν, οι οποίοι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του American Action Forum, έχουν επιφέρει κόστος συνολικού ύψους 1,8 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας ο Μασκ αστειεύτηκε για μια “φωτιά των ανούσιων κανονισμών “3, αλλά η ανατροπή τους μπορεί να μην είναι εύκολη. Οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες θα αντιμετωπίσουν σίγουρα αντίσταση από τα συμφέροντα που επωφελούνται από αυτές, καθώς και από τους υπαλλήλους των οργανισμών.
Ποιες είναι οι άμεσες ενέργειες που θα μπορούσε να λάβει η επερχόμενη κυβέρνηση Τραμπ.
Είναι παράδοση -το πρώτο κιόλας απόγευμα της ανάληψης των καθηκόντων του νέου προέδρου- να εκδίδει ο προσωπάρχης του Λευκού Οίκου μνημόνιο για την παύση όλων των ρυθμιστικών δράσεων έως ότου οι νέες ομάδες πολιτικής των οργανισμών έχουν την ευκαιρία να τις εξετάσουν. Αυτή η παύση θα επιτρέψει στους αξιωματούχους του Τραμπ να επανεκτιμήσουν και ενδεχομένως να σταματήσουν την πρόοδο των κανονισμών που δεν έχουν ακόμη δημοσιευθεί από την απερχόμενη κυβέρνηση Μπάιντεν.
Ο πρόεδρος Μπάιντεν εξέδωσε έναν άνευ προηγουμένου αριθμό εκτελεστικών διαταγμάτων κατά τις πρώτες ημέρες και μήνες της θητείας του, ανατρέποντας πολιτικές της εποχής Τραμπ και θέτοντας τις δικές του προτεραιότητες. Ο Τραμπ θα ακολουθήσει κατά πάσα πιθανότητα το παράδειγμά του. Για παράδειγμα, ο Τραμπ δήλωσε ότι θα βασιστεί στην προηγούμενη πολιτική του να καταργεί δύο κανονισμούς για κάθε νέο, αλλά αυτή τη φορά με αναλογία 10 προς 1!
Οι Μασκ και Ραμασουάμι δήλωσαν ότι σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν “προεδρικά διατάγματα για την κατάργηση κανονισμών”. Ωστόσο, τα ε διατάγματα έχουν περιορισμούς. Μπορούν να δεσμεύουν μόνο την εκτελεστική εξουσία, όπως διαπίστωσε ο πρόεδρος Μπάιντεν με τις δικαστικές ανατροπές των ενεργειών του σχετικά με τη μετανάστευση, τη διαγραφή των φοιτητικών δανείων8και τις εντολές για τα εμβόλια.
Συνεργασία με το Κογκρέσο για την ανατροπή κανονισμών
Η κυβέρνηση Τραμπ θα έχει λίγους μήνες στη διάθεσή της για να συνεργαστεί με τη ρεπουμπλικανική πλειοψηφία στο Κογκρέσο για να χρησιμοποιήσει τον νόμο περί αναθεώρησης από το Κογκρέσο (CRA) για να αποδοκιμάσει κανονισμούς που εκδόθηκαν τους τελευταίους μήνες της θητείας του Μπάιντεν. Ο CRA προβλέπει ταχείες διαδικασίες με τις οποίες οι απλές πλειοψηφίες στο Κογκρέσο μπορούν να στείλουν στο γραφείο του προέδρου ψηφίσματα που αποδοκιμάζουν κανονισμούς. Ο Τραμπ υπέγραψε 16 τέτοιες αποδοκιμασίες κανονισμών της εποχής Ομπάμα και ο Μπάιντεν χρησιμοποίησε το CRA για να αποδοκιμάσει τρεις κανονισμούς της εποχής Τραμπ. Ωστόσο, λιγότεροι κανόνες ενδέχεται να είναι επιλέξιμοι για αποδοκιμασία από τον CRA σε σχέση με τις προηγούμενες μεταβατικές περιόδους.
Στρατηγικές δικαστικών διενέξεων και επιβολής του νόμου
Οι Μασκ και Ραμασουάμι δήλωσαν ότι θα παύσουν την επιβολή των κανονισμών. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει σε ορισμένες περιπτώσεις για περιορισμένο χρονικό διάστημα (ενώ η υπηρεσία επανεξετάζει τον κανονισμό), αλλά από μόνη της, μια παύση επιβολής δεν θα ακυρώσει έναν κανονισμό και είναι απίθανο να παρέχει στις εταιρείες τη βεβαιότητα που χρειάζονται για να επενδύσουν και να προσλάβουν. Σε περιπτώσεις όπου πολιτείες και άλλοι διάδικοι έχουν αμφισβητήσει κανονισμούς του Μπάιντεν, η κυβέρνηση Τραμπ θα μπορούσε να επιλέξει να διευθετήσει τις αγωγές αντί να υπερασπιστεί τους κανόνες. Να κατευθύνει τις υπηρεσίες να αναθεωρήσουν και να ανακαλέσουν κανονισμούς.
Οι Μασκ και Ραμασουάμι δήλωσαν ότι θα βασιστούν στις πρόσφατες αποφάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου στις υποθέσεις Loper Bright κατά Raimondo και West Virginia κατά EPA για να αναθεωρήσουν και να ανακαλέσουν κανονισμούς που θεωρούν ότι υπερβαίνουν τη νομοθετική αρμοδιότητα. Αλλά η Loper θα μπορούσε επίσης να λειτουργήσει εναντίον τους, επειδή οι διοικήσεις δεν θα λαμβάνουν πλέον αυτομάτως δικαστικό σεβασμό όταν αναθεωρούν την ερμηνεία τους ενός ασαφούς νόμου και ανατρέπουν τους κανόνες ενός προκατόχου τους.
Ακολουθήστε τις διαδικασίες ανακοίνωσης και σχολιασμού
Όλες οι παραπάνω στρατηγικές θα μπορούσαν να προσφέρουν σχετικά γρήγορα αποτελέσματα, αλλά για τους περισσότερους ισχύοντες κανονισμούς, το έργο της αντιστροφής ή της αναθεώρησής τους είναι πιο δύσκολο. Σύμφωνα με το Νόμο Διοικητικής Διαδικασίας του 1946, οι οργανισμοί θα πρέπει να καταρτίσουν ένα αρχείο που να δικαιολογεί κάθε αλλαγή και να το υποβάλουν σε δημόσια ανακοίνωση και σχολιασμό πριν από την έκδοση ενός τελικού κανόνα. Η ανάπτυξη ενός ισχυρού αρχείου που μπορεί να αντέξει τις αναπόφευκτες νομικές προκλήσεις μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από ένα χρόνο. Τα αρχεία αυτά θα πρέπει να αναπτυχθούν για κάθε κανόνα που θέλουν να ανακαλέσουν και δεν θα γίνουν με μια κίνηση ή εν μία νυκτί.
Ανεξάρτητες εποπτικές αρχές σε επανεξέταση
Μια άλλη μακροπρόθεσμη ενέργεια που μπορεί να λάβει ο Τραμπ είναι να απαιτήσει από ανεξάρτητους εποπτικούς οργανισμούς, όπως η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών και η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, να υποβάλουν τους κανονισμούς τους σε διυπουργική επανεξέταση. Φέρεται να διερεύνησε το ενδεχόμενο έκδοσης εκτελεστικού διατάγματος για την υπαγωγή τους σε επανεξέταση κατά την πρώτη θητεία του, αλλά δεν είχε χρόνο. Η κίνηση αυτή θα μπορούσε να έχει διακομματική υποστήριξη και θα μπορούσε να αυξήσει τη λογοδοσία για τους οργανισμούς αυτούς. Ο εκλεγμένος πρόεδρος Τραμπ έχει υποσχεθεί σαρωτικές μεταρρυθμίσεις. Έχει επιλογές για την ανάληψη άμεσης δράσης για την αναθεώρηση και την ανατροπή μεμονωμένων κανονισμών, αλλά οι μόνιμες μεταρρυθμίσεις θα απαιτήσουν μεγαλύτερη επένδυση και θα επωφεληθούν από την υποστήριξη του Κογκρέσου.