Η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει τροφοδοτήσει την
αισιοδοξία στη Wall Street, όπου η φιλική προς τις επιχειρήσεις ατζέντα του
αναμένεται να τροφοδοτήσει την οικονομική ανάπτυξη και να χαλαρώσει τους
κανονισμούς που μειώνουν τα εταιρικά κέρδη. Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών
αυτοκινήτων, ωστόσο, αντιμετωπίζουν πιο θολές προοπτικές από τις
περισσότερες άλλες επιχειρήσεις. Η ρητορική και οι προεκλογικές υποσχέσεις
του Τραμπ τον έχουν φέρει σε πλήρη αντίθεση με τους κατασκευαστές
ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων της Αμερικής και την απερχόμενη κυβέρνηση
Μπάιντεν, η οποία κατέβαλε άφθονες προσπάθειες για την προώθηση της
ηλεκτροκίνησης. Αλλά οι στενοί δεσμοί του εκλεγμένου προέδρου με τον
διευθύνοντα σύμβουλο της Tesla (TSLA) Elon Musk δημιουργούν αμφιβολίες
για το πόσο διεξοδικά θα υλοποιήσει τις υποσχέσεις του.
Ο Τραμπ κατέστησε σαφή την περιφρόνησή του για τα ηλεκτρικά οχήματα
κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας. Είπε ότι ήταν πολύ ακριβά και
επέμεινε ότι κανείς δεν ήθελε να τα αγοράσει λόγω της ανεπαρκούς εμβέλειάς
τους. Αποκάλεσε τις προσπάθειες ηλεκτροκίνησης της εποχής Μπάιντεν
μέρος της “Πράσινης Νέας Απάτης/Green New Deal”, ένα παιχνίδι με την
“Πράσινη Νέα Συμφωνία”, ένα σύνολο προτάσεων πολιτικής για την
αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Είπε ότι θα “τερματίσει την εντολή για
τα ηλεκτρικά οχήματα από την πρώτη ημέρα”, αναφερόμενος σε έναν
πρόσφατο κανόνα της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος (EPA) για τα
πρότυπα εκπομπών των οχημάτων που απαιτεί από τις αμερικανικές
αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές των οχημάτων
τους κατά την επόμενη δεκαετία.
Ο Τραμπ πρότεινε καθ’ όλη τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας ότι
αυτή και άλλες πολιτικές για τα ηλεκτρικά οχήματα σκοτώνουν τις αμερικανικές
θέσεις εργασίας προς όφελος της Κίνας και του Μεξικού. Τι αναμένεται να
κάνει ο Τραμπ Ο Τραμπ αναμένεται να καταργήσει την υφιστάμενη
φορολογική έκπτωση των 7.500 δολαρίων για τα ηλεκτρικά οχήματα, θέτοντας
ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο απρόσιτο για περισσότερους καταναλωτές και
ενισχύοντας στη συνέχεια τις πωλήσεις των μοντέλων με κινητήρα εσωτερικής
καύσης. Αυτό θα μπορούσε να ωφελήσει τις τρεις μεγάλες
αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ -Ford (F), General Motors (GM) και
Stellantis (STLA)- των οποίων τα αυτοκίνητα με κινητήρα φυσικού αερίου είναι
πολύ πιο κερδοφόρα από τα ηλεκτρικά τους μοντέλα.
Είναι επίσης πιθανό να ανακαλέσει τον φετινό κανόνα για τα πρότυπα
εκπομπών ρύπων, αφαιρώντας λίγη από την πίεση από τις τρεις μεγάλες
αυτοκινητοβιομηχανίες να συνεχίσουν τις δαπανηρές προσπάθειές τους για
ηλεκτροκίνηση. Ωστόσο, ο Elon Musk, ο σημαντικότερος υποστηρικτής του
Τραμπ τους τελευταίους μήνες του προεκλογικού κύκλου, θα μπορούσε να
τον αποτρέψει από το να καταργήσει εντελώς όλες τις πρωτοβουλίες του
Μπάιντεν για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και ένα Κογκρέσο υπό
ρεπουμπλικανική ηγεσία θα μπορούσε να προστατεύσει τα δισεκατομμύρια
δολάρια που προορίζονταν από τη νομοθεσία της εποχής Μπάιντεν για τη
χρηματοδότηση της κατασκευής εργοστασίων EV και μπαταριών σε κόκκινες
πολιτείες.
Ποιος επωφελείται από μια προεδρία Τραμπ; “Πιστεύουμε ότι η προεδρία
Τραμπ είναι σαφώς συνολικά αρνητική για τη βιομηχανία των ηλεκτρικών
αυτοκινήτων”, έγραψαν οι αναλυτές της Wedbush την περασμένη εβδομάδα.
Οι αναλυτές της Bank of America υποβάθμισαν την Παρασκευή τη μετοχή της
κατασκευάστριας εταιρείας ηλεκτρικών φορτηγών Rivian (RIVN), αναφέροντας
ως βασικό λόγο την πιθανότητα ρυθμιστικών αλλαγών. Μετά την επανεκλογή
του Τραμπ, έγραψαν οι αναλυτές, “θα μπορούσε να γίνει πιο δύσκολο για τους
καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε πιστώσεις και υπάρχει πιθανότητα για
μια διαταραχή στην τιμολόγηση των ρυθμιστικών πιστώσεων, η οποία θα
έθετε την κερδοφορία περαιτέρω υπό πίεση”.
Οι προοπτικές για τους κατασκευαστές αποκλειστικά ηλεκτρικών οχημάτων,
όπως η Rivian και η Tesla, θα μπορούσαν να εξαρτηθούν από τις πιστώσεις,
τις οποίες πωλούν στους ανταγωνιστές τους για να αντισταθμίσουν τις
πωλήσεις των αεριοκίνητων οχημάτων τους.
Η Tesla, η οποία εξαρτάται λιγότερο από τις πιστώσεις σε σχέση με τους
μικρότερους νεοεισερχόμενους, θα μπορούσε ακόμη και να επωφεληθεί από
τη λιγότερη κυβερνητική υποστήριξη για τα ηλεκτρικά οχήματα, σύμφωνα με
την Wedbush. Η “απαράμιλλη” κλίμακα της Tesla και το μεγαλύτερο ιστορικό
παραγωγής κερδοφόρων EV, θα μπορούσε να της δώσει “ένα σαφές
ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε ένα περιβάλλον επιδοτήσεων χωρίς ηλεκτρικά
αυτοκίνητα”. Το προβάδισμα της Tesla στην αγορά των ΗΠΑ μπορεί επίσης να
ρυθμιστεί από τους υψηλότερους δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές, οι οποίοι
θα μπορούσαν “να συνεχίσουν να απομακρύνουν τους φθηνότερους Κινέζους
ανταγωνιστές στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BYD, Nio κ.λπ.) από
το να κατακλύσουν την αγορά των ΗΠΑ τα επόμενα χρόνια”.