ΕΒΕΠ: το υπόμνημα που έστειλε στον Θεοδωρικάκο

2025/05/04 at 7:17 ΜΜ 04/05/2025 newsroomΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΕΠΙ ΣΧΕΔΙΟΥ ΚΥΑ «ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ
ΠΑΡΚΟΥ ΚΑΤ’ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΠΑΡ. 2 ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 46 ΤΟΥ Ν. 4982/2022 (Α’ 195)
Στο πλαίσιο της από 24.04.2025 δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης στην οποία τέθηκε το
σχέδιο ΚΥΑ με τίτλο «Ρύθμιση των λεπτομερειών για την ίδρυση Επιχειρηματικού Πάρκου κατ’
εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 4982/2022 (Α΄ 195)» σας γνωστοποιούμε με το
παρόν υπόμνημα, τις προτάσεις που κατέθεσε στη διαβούλευση, το Εμπορικό και Βιομηχανικό
Επιμελητήριο Πειραιώς, σε σχέση με το προϋφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, καθώς και σχετικές
τοποθετήσεις, με σκοπό τη συνδρομή μας στην προσπάθεια βελτίωσης της νομοθεσίας στον
τομέα της ανάπτυξης ΕΠ, διαμορφώνοντας τις κατάλληλες συνθήκες για την ενίσχυση της
επιχειρηματικότητας και την προσέλκυση νέων επενδύσεων, τις οποίες μπορείτε να μελετήσετε
και, εφόσον σας βρίσκουν σύμφωνους, να τις αξιοποιήσετε στο βαθμό που εσείς κρίνετε
σκόπιμο.
Η τοποθέτησή μας αφορά δύο κεφάλαια που περιλαμβάνουν: α) τον γενικό σχολιασμό του
σχεδίου και β) την ειδικότερη κατ’ άρθρο αξιολόγηση των διατάξεών του με την επισήμανση
των βασικών σχολίων και προτάσεων τροποποιήσεων.
Η νέα βιομηχανική πολιτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποσκοπεί, εκτός των άλλων, στην
ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, στις χαμηλές εκπομπές άνθρακα, στη στήριξη της
βιομηχανικής καινοτομίας και στην υλοποίηση επενδύσεων για τη βιομηχανία του μέλλοντος,
με κατεύθυνση της ανάπτυξης της Επιχειρηματικότητας σε οργανωμένες δομές, ήτοι σε
Επιχειρηματικά Πάρκα. Η πολιτική αυτή έχει υιοθετηθεί πλήρως και από την εθνική
χωροταξική στρατηγική και τα χωροταξικά πλαίσια όλων των επιπέδων, με ρητές προβλέψεις
για την προώθηση της ανάπτυξης Επιχειρηματικών Πάρκων για την υποδοχή νέων
Επιχειρήσεων και την ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων διαφόρων Τύπων σε υφιστάμενες
μονάδες ή βιομηχανικές συγκεντρώσεις.
Ωστόσο, παρότι ο ν.4982/2022 – που αποτελεί το ισχύον γενικό πλαίσιο ανάπτυξης
Επιχειρηματικών Πάρκων – μετρά δύο και πλέον έτη από την έκδοσή του, παρατηρείται ότι η
ανάπτυξη των Επιχειρηματικών Πάρκων τα τελευταία χρόνια εξακολουθεί να βρίσκεται σε
χαμηλά επίπεδα και δεν έχουν προκύψει τα επιθυμητά αποτελέσματα οργανωμένης
χωροθέτησης της βιομηχανίας.
Το εν λόγω γεγονός έχει ως αποτέλεσμα να αποστερούνται από την επιχειρηματικότητα, την
οικονομία και το περιβάλλον τα πλεονεκτήματα που απορρέουν από τη λειτουργία των
επιχειρήσεων εντός σύγχρονων οργανωμένων υποδοχέων.
Οι κύριοι λόγοι εστιάζονται:
1. στη μη αποδοτική εφαρμογή του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου,
2. στη διοικητική αδυναμία των φορέων ελέγχου και αδειοδότησης ΕΠ, και
3. σε σχεδιαστικές/μελετητικές ελλείψεις.
Ειδικά ως προς το σημείο 1., το με το παρόν αξιολογούμενο σχέδιο ΚΥΑ αποτελεί μέρος των
κανονιστικών/εφαρμοστικών αποφάσεων που απορρέουν από τον πλαίσιο του ν.4982/2022,
μέσω της έκδοσης των οποίων αποσκοπείται η βελτίωση της αποδοτικότητας, της ευελιξίας και
της αποτελεσματικότητας της εφαρμογής του εν λόγω πλαισίου. Στο παρόν υπόμνημα
περιλαμβάνονται προτεινόμενες επιμέρους αλλαγές, οι οποίες αναδεικνύονται στη συνέχεια και
κρίνεται απαραίτητο να επαναξιολογηθούν και να βελτιστοποιηθούν, προκειμένου να μην
δημιουργούνται περιορισμοί στην προώθηση επενδυτικών σχεδίων ΕΠ ή παρανοήσεις από τις
αδειοδοτούσες υπηρεσίες.

Σε κάθε περίπτωση όμως επισημαίνεται ότι δεν αρκούν μόνο οι νομοθετικές αλλαγές. Είναι
απαραίτητο και αναγκαίο να επιδιωχθεί από όλους τους εμπλεκόμενους Φορείς (επιχειρήσεις,
Υπηρεσίες, Επιμελητήρια, ΟΤΑ, πολίτες, Φορείς Ανάπτυξης και Διαχείρισης Πάρκων, κ.α), η
συνεργασία, η κοινή προσπάθεια, συναντίληψη, διαβούλευση και ενημέρωση, προκειμένου να
στηριχθεί ο «θεσμός» των ΕΠ από τα θεμέλιά του και να αντιμετωπιστούν χρόνια προβλήματα,
κατάλοιπα του παρελθόντος, που σχετίζονται με την ανάπτυξη και λειτουργία των Πάρκων και
αποτελούν τροχοπέδη στην ανάπτυξη νέων οργανωμένων υποδοχέων.
Και αυτή η κοινή στήριξη και προσπάθεια είναι απαραίτητο να λάβει χώρα άμεσα, καθώς όσο
παραμένουν οι χωρίς γνώση αφορισμοί, οι προκαταλήψεις και διαστρεβλώσεις που
διαπιστώνονται στις προσπάθειες ανάπτυξης νέων Επιχειρηματικών Πάρκων, θα οδηγηθούμε
βεβαιωμένα στην υποβάθμιση και καταστρατήγηση των ωφελειών τους.
Προς αυτή την κατεύθυνση, κρίνεται απαραίτητο να ληφθούν πρόσθετα μέτρα για την
περαιτέρω προάσπιση της ανάπτυξης των Επιχειρηματικών Πάρκων, όπως:
• Να ενισχυθούν με προσωπικό και πόρους εν γένει οι αρχές ελέγχου και αδειοδοτήσεων των
Επιχειρηματικών Πάρκων, καθώς και οι συναρμόδιες υπηρεσίες
• Να ορισθούν και να θεσμοθετηθούν, επιπλέον, ουσιαστικά κίνητρα για την εγκατάσταση των
επιχειρήσεων στους ΟΥΜΕΔ και παράλληλα να καθοριστούν «αντικίνητρα»/περιορισμοί στην
εκτός σχεδίου δόμηση, ώστε σταδιακά να περιοριστεί,
• Να διασφαλιστούν χρηματοδοτήσεις για το κόστος των έργων υποδομής των νέων
Επιχειρηματικών Πάρκων, γεγονός που θα συμβάλλει στη μείωση της απαιτούμενης ιδιωτικής
συμμετοχής μέσω εισφοράς σε χρήμα, ειδικά για τις περιπτώσεις των Άτυπων Βιομηχανικών
Συγκεντρώσεων, όπου βεβαιωμένα εντοπίζονται εκτεταμένα λειτουργικά και περιβαλλοντικά
προβλήματα με αρνητικές και πολυποίκιλες συνέπειες.
 Να προβλεφθούν πρόσθετα προγράμματα του αναπτυξιακού νόμου, για τη χρηματοδότηση
εγκατάστασης /μετεγκατάστασης επιχειρήσεων εντός Επιχειρηματικών Πάρκων.
• Να διαμορφωθεί νέο στρατηγικό πλαίσιο ανάπτυξης Επιχειρηματικών Πάρκων, που πέραν της
πολεοδομικής οργάνωσης και της μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, θα
αποσκοπεί και θα ενισχύει την υλοποίηση πρόσθετων «πράσινων» παρεμβάσεων, που θα
προωθούν τη βιομηχανική συμβίωση των ΕΠ με τις αστικές περιοχές (π.χ. τηλεθέρμανση),
στις συνέργειες επιχειρήσεων στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας (π.χ. ανταλλαγή
υπηρεσιών/προϊόντων, ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων και
επαναχρησιμοποίησης αποβλήτων), στην έρευνα και στην επιχειρηματική καινοτομία.
• Να συνδεθεί ο χωρικός σχεδιασμός με την αναπτυξιακή πολιτική και τον οικονομικό
προγραμματισμό, καθώς η αστικοποίηση και η εκβιομηχάνιση είναι δύο έννοιες αλληλένδετες
και αλληλοεπηρεαζόμενες.
Το εξεταζόμενο σχέδιο ΚΥΑ στοχεύει στη θέσπιση ενός σύγχρονου, ενιαίου και λειτουργικού
πλαισίου για την ίδρυση και ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων, απλοποιώντας τις διαδικασίες
και μειώνοντας τη γραφειοκρατία. Με σαφή κατανομή σε κεφάλαια (Α–Δ) και παραρτήματα,
ορίζει με ακρίβεια τη διαδικασία, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (άρθρα 7, 10, 16 ν.
4982/2022) και τα αντίστοιχα χρονοδιαγράμματα, ενώ ενσωματώνει και ειδικές ρυθμίσεις για
τη διασφάλιση του φυσικού περιβάλλοντος, των οικοσυστημάτων και της πολιτιστικής
κληρονομιάς (π.δ. 696/1974, ν. 4936/2022, ν. 4447/2016 κ.ά.). Παράλληλα, διασφαλίζει τη
διαφάνεια και τη νομική ασφάλεια τόσο για τους επενδυτές όσο και για τις διοικητικές αρχές,
προωθώντας την ταχύτερη και αποδοτικότερη ωρίμανση των επενδυτικών φακέλων. Συνολικά,

Συνολικά, αποσκοπεί στην επιτάχυνση της βιομηχανικής δραστηριότητας, στην ενίσχυση της
ανταγωνιστικότητας και στη σημαντική μείωση του διοικητικού κόστους.