Ο Κορκίδης στο Total Business Transformation 2025: Innovating Growth, Redefining Business

2025/05/20 at 11:42 ΠΜ 20/05/2025 newsroom 

Τοποθέτηση προέδρου ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη με την οπτική στις προοπτικές και τις προκλήσεις του επιχειρηματικού μετασχηματισμού

Η ελληνική επιχειρηματικότητα βρίσκεται εν μέσω κομβικών αλλαγών και οι επενδύσεις στον ψηφιακό και βιώσιμο μετασχηματισμό, αλλά και σε δεξιότητες είναι ζωτικής σημασίας. Για να γίνουν αυτές οι επενδύσεις κάθε επιχειρηματικός κλάδος χρειάζεται μέτρα στήριξης. Με γνώμονα την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακος και τις νέες ψηφιακές τάσεις, οι επενδύσεις θα επιτρέψουν στον εμπορικό και μεταποιητικό κλάδο να συμβαδίσει σε μια δυναμική, ανταγωνιστική, καινοτόμο και ολοένα πιο απαιτητική αγορά. Ο διπλασιασμός του μεριδίου του ηλεκτρονικού εμπορίου από 15% σε 30% έως το 2030 αναμένεται να οδηγήσει το 90% της ανάπτυξης στο εμπόριο. Αυτό απαιτεί, σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς, από τις επιχειρήσεις να επενδύσουν έως και 600 δισ. ευρώ για να μετασχηματιστούν ψηφιακά και βιώσιμα και να βρουν στελέχη, ώστε να βελτιωθούν οι δεξιότητες υποστήριξης και προώθησης αυτής της αλλαγής. Επίσης πρέπει να επικεντρωθούν στο μέλλον, παρά την απόσπαση της προσοχής των βραχυπρόθεσμων προτεραιοτήτων και την ανάγκη αντιμετώπισης της κρίσης, συμπεριλαμβανομένου του τι εκτυλίσσεται με τις τιμές της ενέργειας. Το μέγεθος της επένδυσης ίσως είναι μεγάλο, αλλά έχει και τεράστιες δυνατότητες. Ο εμπορικός κόσμος πρέπει να επιταχύνει την ψηφιοποίηση επενδύοντας δύο με τρεις φορές περισσότερο από τα τρέχοντα επίπεδά τους. Έως το 2030, ο εμπορικός κλάδος θα πρέπει να είναι έτοιμος για την αναμενόμενη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, να προσφέρει απρόσκοπτη διαδικτυακή και εκτός σύνδεσης αλληλεπίδραση, χρησιμοποιώντας αυτοματισμό για αύξηση του ρυθμού και της παραγωγικότητας με προηγμένα αναλυτικά στοιχεία, συμβάλλοντας στην αύξηση της διαφάνειας στις ψηφιακές πληρωμές. Η λιανική πρέπει να συμβαδίσει με τις τάσεις που διαμορφώνει το αγοραστικό κοινό. Τα τελευταία στοιχεία καταγράφουν ισχυρή αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, με τους καταναλωτές να αποδεικνύουν ολοένα και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις διαδικτυακές αγορές. Το 74% των Ελλήνων αγοράζει, πλέον, προϊόντα και υπηρεσίες online. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 84,4% των online αγορών πραγματοποιείται μέσω ελληνικών e-shops, με τους Έλληνες καταναλωτές να προτιμούν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, που προσφέρονται από τοπικούς προμηθευτές. Αυτό το στοιχείο δεν πρέπει να αγνοηθεί όταν διάφορες πλατφόρμες κυρίως ασιατικής προέλευσης επιχειρούν, εκμεταλλευόμενες τα νομοθετικά κενά σε επίπεδο Ε.Ε. να «αλώσουν» την ψηφιακή αγορά με κατακλυσμό προϊόντων, ενίοτε αμφίβολης ποιότητας, σε βάρος των αγοραστών. Επίσης δεν πρέπει να αγνοηθεί και το γεγονός ότι τα social media διαμορφώνουν αγοραστικές τάσεις με την προώθηση νέων προϊόντων και brands. Αν και ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων θεωρείται «δεδομένος» η Ελλάδα έχει κάνει βήματα, αλλά δεν έχει κάνει ακόμη άλματα. Είμαστε σε καλό σημείο σε σχέση με την Ευρώπη ειδικά όσον αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες. Όσον αφορά στις ΜμΕ, 6 στις 10 χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο, 3 στις 10 έχουν λειτουργικό e-shop και 2 στις 10 έχουν μία online πλατφόρμα για τις πωλήσεις τους. Ζητούμενο σήμερα είναι να γίνει πρωτίστως εκπαίδευση και δευτερευόντως επανεκπαίδευση του έμψυχου δυναμικού των επιχειρήσεων σε εξειδικευμένες δεξιότητες πληροφορικής με υψηλή ζήτηση που έχουν ανάγκη σήμερα οι επιχειρήσεις τόσο του τομέα του εμπορίου όσο και της μεταποίησης. Κατά κύριο λόγο μιλάμε για τεχνικές και τεχνολογικές δεξιότητες, οι οποίες πρέπει να ανανεώνονται ανά δύο με τρία χρόνια. Επομένως, θέλουμε έναν μετασχηματισμό δεξιοτήτων πρωτίστως. Είναι σημαντικό ένας εργαζόμενος να εκπαιδεύεται συνεχώς. Κάτι που θα πρέπει ταυτόχρονα να επικοινωνείτε και από τις επιχειρήσεις, τονίζοντας τι θα κερδίσει ένας υπάλληλος αναβαθμίζοντας τις δεξιότητές του. Οι επιχειρήσεις καλούνται να δράσουν ταχύτατα, αλλά όχι βιαστικά, «γρήγορα ναι, πρόχειρα όχι» καταστρώνοντας τα επενδυτικά τους πλάνα με τον χρόνο να μην είναι σύμμαχος τους δεδομένου ότι πλησιάζουμε στο «τέλος του δρόμου» του Ταμείου Ανάκαμψης στην εκπνοή του 2026 που δεν είναι και τόσο μακριά. Τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα και ο όγκος των πόρων που χρειάζεται να απορροφήσουν καθιστούν κάτι παραπάνω από αναγκαίες τις συμπράξεις μεταξύ των εταιρειών, αλλιώς θα χαθεί το τρένο του Ταμείου Ανάκαμψης με τον κίνδυνο απώλειας πόρων να διαφαίνεται στον όχι και τόσο μακρινό ορίζοντα. Τέλος ο επιχειρηματικός κόσμος οφείλει να δει τις εξελίξεις για την ψηφιοποίηση των εγγράφων διακίνησης εμπορευμάτων και να αναγνώσει τη χάραξη της στρατηγικής της χώρας μας στην Εφοδιαστική. Η ανάπτυξη της Εφοδιαστικής με την σημασία της αξιοπιστίας και ευελιξίας στο μετασχηματισμό των αλυσίδων εφοδιασμού είναι πρόδηλη. Τα άμεσα οφέλη που θα προκύψουν είναι ενδεικτικά η σύγχρονη παρακολούθηση των στοιχείων μεταφορών, διακίνησης και αποθήκευσης εμπορευμάτων, η μείωση του λειτουργικού κόστους των εταιρειών, η αξιοπιστία στις μεταφορές εμπορευμάτων και ο αναπτυξιακά αναγκαίος ψηφιακός μετασχηματισμός των εταιρειών. Το ποσοστό των 27,5 εκατομμυρίων επιχειρήσεων στην ΕΕ-27, που χρησιμοποιούν σήμερα ΑΙ ανέρχεται σε 13,5%. Ισως πιο εντυπωσιακή είναι η τοποθέτηση της Palantir, η οποία επισήμανε πως η γενετική τεχνητή νοημοσύνη που χρησιμοποιεί δεν λειτουργεί πλέον απλώς ως «συνεργάτης» που διπλασιάζει την παραγωγικότητα, αλλά ως «πράκτορας» που την πολλαπλασιάζει επί 50, αναδεικνύοντας τις μετατοπίσεις που επιφέρει η νέα τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα εργασιακής απόδοσης. Στην Ελλάδα 1 στις 2 επιχειρήσεις δεν έχουν σχέδιο για της αξιοποίηση ΑΙ, 1 στις 4 βρίσκεται σε πιλοτικό επίπεδο και 1 στις 5 σκοπεύει να ξεκινήσει. Ως εκ τούτου οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να ενημερωθούν για την υιοθέτηση Τεχνητής Νοημοσύνης και να καλύψουν το κενό θεωρίας και πράξης στην εφαρμογή της. Η τεχνολογία δημιουργείται, εφαρμόζεται και παρακολουθείται από ανθρώπους, γιαυτό οι προοπτικές και προκλήσεις των νέων ανθρώπων στην εργασία θα συνεχίσουν να συνυπάρχουν με τη εξέλιξη της τεχνολογίας και την εφαρμογή του εργαλείου της ΑΙ.

Βασίλης Κορκίδης