2025/07/01 at 5:43 ΜΜ 01/07/2025 newsroomΟι πωλήσεις κατεψυγμένης πίτσας θα μπορούσαν να αποτελέσουν βασικό δείκτη ύφεσης
Θέλετε να μάθετε αν η οικονομία παραπαίει; Ελέγξτε το διάδρομο με τα κατεψυγμένα τρόφιμα της περιοχής σας. Με μια σειρά από οικονομολόγους – και επιχειρηματίες όπως ο Elon Musk – να προβλέπουν ότι θα υπάρξει ύφεση πριν από το τέλος του έτους, πολλοί έχουν κοιτάξει τις πωλήσεις κατεψυγμένων πιτσών ως έναν τρόπο να προβλέψουν πότε θα έρθει η οικονομική δυσπραγία.
Πόσες κατεψυγμένες πίτσες πωλούνται;
Τα τελευταία χρόνια, οι κατεψυγμένες πίτσες φεύγουν από τα ράφια με ταχείς ρυθμούς. Οι πωλήσεις κατεψυγμένων πιτσών “αυξήθηκαν κατά 1 δισεκατομμύριο δολάρια το 2020, ανεβαίνοντας από τα 5,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019 σε σχεδόν 6,6 δισεκατομμύρια δολάρια”, αναφέρει το Food & Wine. Αυτό συνεχίστηκε ακόμη και μετά το τέλος των αποκλεισμών από την πανδημία και μέχρι το 2024, οι πωλήσεις κατεψυγμένων πιτσών στις ΗΠΑ “έφτασαν σχεδόν τα 7 δισεκατομμύρια δολάρια, συμβάλλοντας σε μια παγκόσμια αγορά αξίας 18,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων”.
Αυτό έχει οδηγήσει στο να γίνει η κατεψυγμένη πίτσα ένα μεγάλο μέρος της διατροφής των Αμερικανών, λένε οι αναλυτές. Υπάρχει “πάνω από το 20% των Αμερικανών που αγοράζουν κατεψυγμένη πίτσα μηνιαίως”, σύμφωνα με την επενδυτική τράπεζα Greenwich Capital Group. Και αυτή η έξαρση δεν πρόκειται να εξαφανιστεί σύντομα: Η Greenwich εκτιμά ότι οι πωλήσεις κατεψυγμένης πίτσας στις ΗΠΑ θα κορυφωθούν στα 7,4 δισεκατομμύρια δολάρια το 2025 και θα μπορούσαν να φτάσουν σχεδόν τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2030.
Είναι αυτό ένδειξη ύφεσης;
Αυτές οι πωλήσεις θεωρούνται συχνά ως ένδειξη ότι η οικονομία δεν πάει καλά, επειδή, “εκτός από το ότι είναι βολική”, η κατεψυγμένη πίτσα είναι “επίσης μια πιο οικονομική επιλογή για ένα οικογενειακό γεύμα”, δήλωσε ο Γκρίνουιτς. Αυτό την καθιστά ελκυστική επιλογή για τους ανθρώπους που προσπαθούν να τρώνε με χαμηλό προϋπολογισμό.
Όταν οι άνθρωποι “αισθάνονται τσιμπημένοι – οικονομικά, υπαρξιακά – στρέφονται στο κατεψυγμένο τμήμα του παντοπωλείου”, δήλωσε το Business Insider και αυτό το φαινόμενο έχει παρατηρηθεί και στο παρελθόν. Το 2009, κατά τη διάρκεια “της μεγάλης ύφεσης, οι πωλήσεις κατεψυγμένων τροφίμων αυξήθηκαν κατά 3,1%”. Καθώς “η οικονομική ανησυχία αναδεύεται και πάλι, οι άνθρωποι τείνουν προς το να τρώνε στο σπίτι και να εφοδιάζονται από τον κατεψυγμένο διάδρομο του παντοπωλείου”.
Τα τελευταία χρόνια, οι άνθρωποι “επιλέγουν να αγοράζουν μεγαλύτερο ποσοστό των γευμάτων τους σε καταστήματα λιανικής πώλησης – δηλαδή σε παντοπωλεία, κλαμπ, στο διαδίκτυο – παρά από επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών τροφίμων, όπως εστιατόρια”, αναφέρει το Business Insider, και η κατεψυγμένη πίτσα δεν αποτελεί εξαίρεση. Αυτό είναι μια “αντανάκλαση πολλών πραγμάτων”, δήλωσε στο πρακτορείο ο David Portalatin, σύμβουλος της βιομηχανίας τροφίμων στην εταιρεία ερευνών αγοράς Circana. Αυτό περιλαμβάνει μια “απάντηση στον πληθωρισμό και το γεγονός ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων εκτός σπιτιού εξακολουθεί να επιταχύνεται ταχύτερα από ό,τι στο σπίτι”. Αλλά πρόκειται επίσης για μια “μακροπρόθεσμη τάση ενός καταναλωτή που επικεντρώνεται περισσότερο στο σπίτι”.
Υπάρχουν ενδείξεις ότι οι εταιρείες κατεψυγμένης πίτσας αναγνωρίζουν αυτή την τάση. Η Nestlé SA, ένας όμιλος που κατέχει πολυάριθμες μάρκες κατεψυγμένων τροφίμων, έχει “επαναφέρει το 95% του χαρτοφυλακίου κατεψυγμένων πιτσών της – το οποίο περιλαμβάνει μάρκες όπως Tombstone, Jack’s και DiGiorno – πίσω στο εύρος των 4 έως 6 δολαρίων”, αναφέρει το Bloomberg. Αυτή η μείωση των τιμών δεν είναι πολύ ασυνήθιστη, καθώς κατά τη διάρκεια “περιόδων οικονομικής αβεβαιότητας, είναι σύνηθες για τους καταναλωτές να μετατοπίζονται από το takeout στην κατεψυγμένη πίτσα ως μέτρο εξοικονόμησης κόστους”, δήλωσε στο Food & Wine ο R.J. Hottovy, επικεφαλής της έρευνας στην εταιρεία αναλύσεων λιανικής Placer.ai, και αυτό “υποδηλώνει ότι οι καταναλωτές που έχουν επίγνωση του προϋπολογισμού μπορεί να προσαρμόζουν τις γευστικές τους συνήθειες”.
Το μυστικό που κρύβουν οι κατεψυγμένες πίτσες
