2025/08/14 at 6:21 ΜΜ 14/08/2025 newsroomΣτο δεύτερο τρίμηνο του 2025, παρά τις ανακοινώσεις για τους δασμούς, το κλίμα των Ευρωπαίων καταναλωτών παρέμεινε απρόσμενα σταθερό, ακόμη και με οριακή αύξηση της αισιοδοξίας και της πρόθεσης για δαπάνες. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την αυξημένη απαισιοδοξία που παρατηρήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη συνήθη πτώση του κλίματος των Ευρωπαίων καταναλωτών σε περιόδους μεγάλων διαταραχών (π.χ., πανδημία COVID-19, πόλεμος στην Ουκρανία, πληθωρισμός).
Ευρωπαϊκή καταναλωτική αισιοδοξία: Βασικά σημεία
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της McKinsey, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές δήλωσαν ελαφρώς πιο αισιόδοξοι κατά μέσο όρο το δεύτερο τρίμηνο του 2025 σε σύγκριση με την αρχή του έτους. Η έρευνα, η οποία καλύπτει τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, εξετάζει τις συνολικές προοπτικές των καταναλωτών, τις πρακτικές ανταλλαγής, την πρόθεση δαπανών ανά κατηγορία και την προθυμία για “σπατάλες”.
• Γενική Αισιοδοξία: Καθώς ο ρυθμός του πληθωρισμού συνεχίζει να επιβραδύνεται, οι ανησυχίες των Ευρωπαίων καταναλωτών σε αυτό το μέτωπο υποχώρησαν ελαφρώς. Οι καταναλωτές ανέφεραν μια μικρή αύξηση στην πιθανότητα να δαπανήσουν τόσο σε διακριτικές όσο και σε μη διακριτικές κατηγορίες.
• Διαφοροποίηση ανά χώρα: Υπήρξαν διαφοροποιήσεις μεταξύ των χωρών. Οι καταναλωτές σε Γαλλία, Γερμανία και Ισπανία ανέφεραν αύξηση της αισιοδοξίας τους το δεύτερο τρίμηνο. Αντίθετα, τα ποσοστά αισιοδοξίας παρέμειναν σταθερά στην Ιταλία και μειώθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Δασμοί και καταναλωτικές ανησυχίες
Οι δασμοί φαίνεται να απασχολούν λιγότερο τους Ευρωπαίους καταναλωτές σε σύγκριση με τους Αμερικανούς και Καναδούς:
• Μόνο το 11% των Ευρωπαίων ανέφεραν τους δασμούς ως μία από τις τρεις μεγαλύτερες ανησυχίες τους, σε αντίθεση με το 29% των Αμερικανών και το 34% των Καναδών.
• Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι οι Αμερικανοί καταναλωτές παρακολουθούν πιο ενεργά τις ειδήσεις σχετικά με τους δασμούς (37% των Αμερικανών έναντι 27% των Ευρωπαίων).
• Εντός της Ευρώπης, το ενδιαφέρον για τους δασμούς διέφερε ευρέως: οι καταναλωτές στην Ιταλία ανέφεραν τη μεγαλύτερη ενασχόληση (34%), ενώ εκείνοι στο Ηνωμένο Βασίλειο είχαν τη μικρότερη (18%).
Αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες
Παρόλο που πολλοί Ευρωπαίοι καταναλωτές δήλωσαν ότι έχουν ήδη αλλάξει ή σχεδιάζουν να αλλάξουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες ως απάντηση στους δασμούς, το ποσοστό αυτό είναι μικρότερο από ό,τι στις Ηνωμένες Πολιτείες. Συγκεκριμένα, οι καταναλωτές στις ΗΠΑ είχαν 14 ποσοστιαίες μονάδες περισσότερες πιθανότητες να αναφέρουν αλλαγές στις συνήθειές τους σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο (32% έναντι 18%). Στη Γερμανία, οι καταναλωτές ήταν οι λιγότερο πιθανό να δηλώσουν ότι έχουν ήδη αλλάξει τις συνήθειές τους και οι πιο πιθανό να μην αναμένουν αλλαγές στο μέλλον.
Σταθερότητα δαπανών και αποταμιεύσεων
Με τον πληθωρισμό να σταθεροποιείται και την οικονομία να δείχνει ανθεκτικότητα, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές διατήρησαν τα ποσοστά δαπανών και αποταμιεύσεων των νοικοκυριών τους στα επίπεδα που παρατηρήθηκαν κατά το προηγούμενο έτος. Τα εισοδήματα παρέμειναν επίσης σταθερά, μια σταθερότητα που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην οικονομία.
Η αισιοδοξία παραμένει για την Ευρωπαϊκή κατανάλωση, παρά την απογοήτευση στο εξωτερικό
