2025/09/16 at 11:55 ΠΜ 16/09/2025 newsroomΤο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Εκδοτών (EPC) εκφράζει την ικανοποίησή του για την ενέργεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά της Apple για μη συμμόρφωση με τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές (DMA). Στην ανακοίνωσή της, η Επιτροπή εξηγεί ότι:
“Σύμφωνα με το DMA, οι προγραμματιστές εφαρμογών που διανέμουν τις εφαρμογές τους μέσω του App Store της Apple θα πρέπει να μπορούν να ενημερώνουν τους πελάτες, δωρεάν, για εναλλακτικές προσφορές εκτός του App Store, να τους κατευθύνουν στις προσφορές αυτές και να τους επιτρέπουν να πραγματοποιούν αγορές. Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Apple δεν συμμορφώνεται με αυτή την υποχρέωση”. Η εκτελεστική διευθύντρια του EPC Angela Mills Wade δήλωσε: “Η Apple έχει την ευθύνη για την εφαρμογή της νομοθεσίας για την αγορά των προϊόντων της:
“Αυτό που είναι σημαντικό για εμάς δεν είναι το πρόστιμο αλλά οι αλλαγές που θα πρέπει να κάνει η Apple εντός δύο μηνών για να συμμορφωθεί με την DMA. Η Apple ματαιώνει εδώ και καιρό τον μεγαλύτερο ανταγωνισμό στη διανομή εφαρμογών και στις λύσεις πληρωμών μέσω ενός συνδυασμού τριβών και υπερβολικών τελών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ορθώς χρησιμοποίησε τις νέες εξουσίες της βάσει του νόμου για τις ψηφιακές αγορές για να αμφισβητήσει αυτές τις αντι-ανταγωνιστικές συμπεριφορές που επηρεάζουν σημαντικά την ικανότητα των εκδοτών να παρέχουν επαγγελματικά συντακτικά μέσα στους Ευρωπαίους καταναλωτές.”
Η απόφαση της Επιτροπής είναι μια ισχυρή δήλωση προς την Apple, για να αναγκάσει το App Store να αλλάξει τις πρακτικές του, καθιστώντας σαφές ότι αυτή είναι μόνο η αρχή, καθώς συνεχίζουν να εξετάζουν τους όρους και τις αμοιβές της Apple, με περισσότερες αποφάσεις και πρόστιμα να είναι πιθανό να ακολουθήσουν. Η Apple δεν έχει πλέον άλλη επιλογή από το να αναθεωρήσει τους μη συμβατούς όρους του App Store εντός δύο μηνών και να καταργήσει τους τεχνικούς και εμπορικούς περιορισμούς που ισχύουν σήμερα στο App Store για να το διασφαλίσει.
Οι προγραμματιστές εφαρμογών, όπως και οι εκδότες, μπορούν να στέλνουν στους καταναλωτές τους προσφορές εκτός της πλατφόρμας της Apple, π.χ. από ιστοσελίδες εκδοτών, και να επιτρέπουν στους καταναλωτές να κατεβάζουν εφαρμογές απευθείας στις συσκευές τους από το διαδίκτυο.
Αυτό σημαίνει ότι οι εκδότες μπορούν πλέον να προσφέρουν στους συνδρομητές τους προωθητικές ενέργειες και προσφορές στις δικές τους εφαρμογές, επιτρέποντάς τους να οικοδομήσουν καλύτερες πελατειακές σχέσεις με τους συνδρομητές τους (επί του παρόντος απαγορεύεται από την Apple).
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί επίσης αδικαιολόγητη την έντονα επικριθείσα δομή τελών της Apple -συμπεριλαμβανομένου ενός τέλους βασικής τεχνολογίας που επιβάλλεται στους επιχειρηματικούς χρήστες της-, αλλά απαιτείται περισσότερη δουλειά, μεταξύ άλλων:
Οι πελάτες των εκδοτών πρέπει να μπορούν να αγοράζουν συνδρομές μέσω του App Store χωρίς οι εκδότες να υπόκεινται σε δυσανάλογο φόρο από την Apple (επί του παρόντος 30%). Η προμήθεια για τις συνδρομές στα App και Play Stores θα πρέπει να μειωθεί στο 3-5%- – οι εκδότες θα πρέπει να μπορούν να προσφέρουν στους πελάτες τους που χρησιμοποιούν το App Store εναλλακτικά συστήματα πληρωμών (επί του παρόντος είναι διαθέσιμο μόνο της Apple)- και – τα δεδομένα των συνδρομητών από τις συνδρομές που αγοράζονται στο App Store πρέπει να ανήκουν στον εκδότη.
Επί του παρόντος, η Apple αρνείται να τα μοιραστεί με τους εκδότες, πράγμα που σημαίνει ότι όταν οι καταναλωτές βρίσκονται στους ιστότοπους των εκδοτών, οι εκδότες δεν έχουν τρόπο να γνωρίζουν ότι έχουν πληρώσει για μια συνδρομή στο App Store. Η Angela Mills Wade συνέχισε:
“Ο στόχος της DMA είναι σαφής: να προωθήσει τη δικαιοσύνη και την ανταγωνιστικότητα στις ψηφιακές αγορές επιβάλλοντας ορισμένες υποχρεώσεις στους τεχνολογικούς γίγαντες, συμπεριλαμβανομένης της Apple. Τα συνεχή αιτήματά μας είναι συγκεκριμένα, απλά και δίκαια και συγχαίρουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που καλεί σε συμπεριφορές που τελικά υπονομεύουν τον ελεύθερο Τύπο και περιορίζουν την πρόσβαση σε ανεξάρτητες ειδήσεις και πληροφορίες”.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Εκδοτών και οι εφαρμογές
