2025/11/14 at 7:43 ΜΜ 14/11/2025 newsroom
Το Ευρωπαϊκό Οπτικοακουστικό Παρατηρητήριο δημοσίευσε μια νέα μελέτη που αναλύει την προβολή ταινιών το 2023 από ένα δείγμα 141 ευρωπαϊκών τηλεοπτικών καναλιών σε 18 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα ευρήματα της μελέτης προσφέρουν μια ενδιαφέρουσα εικόνα της θέσης των ταινιών στην τηλεοπτική κατανάλωση και της απόδοσης των ευρωπαϊκών παραγωγών.

Βασικά Ευρήματα της Μελέτης
- Συνολικός Χρόνος Προβολής Ταινιών: Κατά μέσο όρο, οι ταινίες (κινηματογραφικές και μη) αντιστοιχούν στο 13% του συνολικού χρόνου τηλεθέασης στην Ε.Ε., με αξιοσημείωτες διακυμάνσεις μεταξύ των χωρών (από 7% έως 23%).
- Απόδοση Ταινιών Ε.Ε.: Οι ταινίες που προέρχονται από χώρες της ΕΕ τείνουν να υπεραποδίδουν σε σχέση με το πραγματικό τους μερίδιο στον αριθμό των διαθέσιμων ταινιών. Συγκεκριμένα, αποτελούν το 33% των μεταδιδόμενων ταινιών και το 41% του συνολικού χρόνου προβολής ταινιών. Αυτό υποδηλώνει μια ισχυρή προτίμηση του κοινού για ευρωπαϊκές παραγωγές.
- Εθνικές έναντι Μη Εθνικών Ταινιών Ε.Ε.: Οι ταινίες εθνικής προέλευσης κυριαρχούν στις προβολές και, ακόμη περισσότερο, στον χρόνο προβολής. Αντίθετα, οι μη εθνικές ταινίες από την ΕΕ είναι συγκριτικά λιγότερο επιτυχημένες, υποδεικνύοντας ότι το κοινό προτιμά τις εγχώριες παραγωγές.
- Βρετανικές Ταινίες: Εκτός από τις ταινίες της ΕΕ, οι βρετανικές ταινίες αντιπροσωπεύουν το 6% των κινηματογραφικών προβολών και το 5% του χρόνου προβολής, με ιδιαίτερα υψηλό μερίδιο στη Σουηδία, τη Φινλανδία και, για προφανείς γλωσσικούς λόγους, στην Ιρλανδία.
Γράφημα 1: Κατανομή των Μεταδόσεων Ταινιών και του Χρόνου Προβολής ανά Περιοχή Προέλευσης (2023).

Πηγή: Ευρωπαϊκό Οπτικοακουστικό Παρατηρητήριο.

Όταν εξετάζονται μόνο οι κινηματογραφικές ταινίες, αυτές από την ΕΕ αντιπροσωπεύουν μόλις το 26% του χρόνου προβολής. Αυτή η διαφορά υπογραμμίζει τη σημασία των μη κινηματογραφικών ταινιών (π.χ. τηλεοπτικές ταινίες) στην τηλεοπτική κάλυψη.
Γράφημα 2: Ανάλυση του χρόνου προβολής ταινιών ανά περιοχή προέλευσης: κινηματογραφικές έναντι μη κινηματογραφικών (έτος παραγωγής: 1996 ή μεταγενέστερο) (2023)

Πηγή: Ευρωπαϊκό Οπτικοακουστικό Παρατηρητήριο.
Λαμβάνοντας υπόψη τόσο τις κινηματογραφικές όσο και τις μη κινηματογραφικές ταινίες, οι ταινίες μυθοπλασίας αποτελούν πάνω από το 90% των κινηματογραφικών προβολών και του χρόνου προβολής. Τα ντοκιμαντέρ της ΕΕ είναι ιδιαίτερα επιτυχημένα, ενώ οι ευρωπαϊκές ταινίες κινουμένων σχεδίων υποεκπροσωπούνται και το μερίδιο του χρόνου προβολής τους είναι χαμηλότερο από το μερίδιό τους στις μεταδόσεις.
Γράφημα 3: Κατανομή του χρόνου προβολής ταινιών ανά περιοχή προέλευσης και ανά είδος (2023).

Πηγή: Ευρωπαϊκό Οπτικοακουστικό Παρατηρητήριο.
Ταινίες ΕΕ σε Σύγκριση με SVOD και Κινηματογράφους
Όταν εξετάζονται αποκλειστικά οι κινηματογραφικές ταινίες, οι ταινίες της ΕΕ έχουν καλύτερες επιδόσεις στους κινηματογράφους σε σύγκριση με την τηλεόραση ή τις υπηρεσίες SVOD (Subscription Video On Demand). Ωστόσο, το μερίδιο των μη εθνικών ταινιών της ΕΕ είναι σημαντικά υψηλότερο στο SVOD απ’ ό,τι στους κινηματογράφους ή την τηλεόραση, κυρίως λόγω της κυριαρχίας των κορυφαίων πανευρωπαϊκών υπηρεσιών ροής. Αντίστοιχα, το μερίδιο άλλων ευρωπαϊκών ταινιών (κυρίως του Ηνωμένου Βασιλείου) είναι επίσης υψηλότερο στο SVOD.
Ζώνη Υψηλής Τηλεθέασης και Ηλικία Ταινιών

Η ζώνη υψηλής τηλεθέασης (prime time) αντιπροσωπεύει το 25% των κινηματογραφικών προβολών, αλλά το 47% του συνολικού χρόνου προβολής ταινιών, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία της στην τηλεοπτική στρατηγική. Οι ταινίες από χώρες της ΕΕ σημειώνουν μεγαλύτερη επιτυχία στην prime time, όπου το μερίδιό τους στον χρόνο προβολής είναι υψηλότερο από το μερίδιό τους στις προβολές.
Οι πρόσφατες ταινίες (έως 5 ετών) αποτελούν κατά μέσο όρο το 32% του χρόνου προβολής, με πολύ υψηλότερο μερίδιο στη Γαλλία, λόγω της ενεργού συμμετοχής των τηλεοπτικών φορέων στη χρηματοδότηση ταινιών. Τα ντοκιμαντέρ είναι γενικά πιο πρόσφατα από άλλα κινηματογραφικά είδη, κυρίως επειδή πολλά δημιουργούνται ειδικά για την τηλεόραση.
Τόσο οι κινηματογραφικές όσο και οι μη κινηματογραφικές πρόσφατες ταινίες της ΕΕ (έως 5 ετών) είναι συγκριτικά πιο παρούσες (μερίδιο εκπομπών) και επιτυχημένες (μερίδιο χρόνου προβολής) σε σύγκριση με τις παλαιότερες ταινίες (άνω των 6 ετών).
Ρόλος των Δημόσιων Τηλεοπτικών Φορέων
Τα κανάλια των δημόσιων τηλεοπτικών φορέων επενδύουν και μεταδίδουν αναλογικά περισσότερες τηλεοπτικές ταινίες από τα ιδιωτικά κανάλια, και αυτές οι τηλεοπτικές ταινίες έχουν συγκριτικά καλύτερες επιδόσεις από τις κινηματογραφικές. Επιπλέον, τα δημόσια κανάλια αφιερώνουν πολύ μεγαλύτερο μερίδιο του χρόνου προβολής σε ταινίες από χώρες της ΕΕ, οι οποίες αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικά μεγαλύτερο ποσοστό της κινηματογραφικής τηλεθέασης κατά τη διάρκεια του τηλεοπτικού έτους.
Η μελέτη του Ευρωπαϊκού Οπτικοακουστικού Παρατηρητηρίου αναδεικνύει την ισχυρή παρουσία και την προτίμηση του κοινού για τις ευρωπαϊκές ταινίες στην τηλεόραση, ιδίως για τις εθνικές παραγωγές και τα ντοκιμαντέρ. Παρά τις προκλήσεις από τις πλατφόρμες SVOD και τον ανταγωνισμό με τις μη ευρωπαϊκές παραγωγές, η στήριξη των δημόσιων τηλεοπτικών φορέων και η ανάδειξη των πρόσφατων ευρωπαϊκών τίτλων είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση και την ενίσχυση της θέσης του ευρωπαϊκού κινηματογράφου στην τηλεοπτική οθόνη. Η κατανόηση αυτών των τάσεων είναι απαραίτητη για τη χάραξη αποτελεσματικών πολιτικών που θα προωθήσουν την ευρωπαϊκή οπτικοακουστική παραγωγή στο συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο των μέσων ενημέρωσης.
Medianalysis Team
Πηγή: https://rm.coe.int/how-do-european-films-perform-on-tv-in-2023-september-2024-g-fontaine-/1680b6011c
