Τι είπε ο Μητσοτάκης στη συζήτηση για τις αλλαγές στα ΑΕΙ

2022/07/13 at 12:31 ΜΜ 13/07/2022 newsroomΜε αναφορά στην επίθεση που δέχτηκε το πρωί ο όμιλος Real Group, ξεκίνησε την ομιλία του στη Βουλή, στη συζήτηση για το νομοσχέδιο «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία» ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης: «Εκφράζω την οργή μου για την άνανδρη επίθεση στα γραφεία του ραδιοφωνικού σταθμού Real. Να είστε σίγουροι πως η ελευθερία του Τύπου δεν φιμώνεται από τέτοιες τρομοκρατικές ενέργειες» είπε.

 

 

Σημεία της ομιλίας του πρωθυπουργού:

Οι φοιτητές μας δεν πρέπει να βλέπουν ως 4ετή παράταση της σχολικής τους διαδρομής. Σίγουρα δεν πρέπει να βλέπουν τα ΑΕΙ ως μηχανή πτυχίων χωρίς αντίκρισμα στην αγορά εργασίας. Να έχουν επιστημονικές και βιωματικές εμπειρίες εντός και εκτός πανεπιστημίων. Μια ακόμα τομή εξίσου σημαντική. Τα νέα προπτυχιακά προγράμματα θα ιδρύονται απ τα ίδια τα πανεπιστήμια. Υστέρα από δεκαετίες αυτή η κυβέρνηση έρχεται να απελευθερώσει την ακαδημαϊκή δράση από την επιρροή της εκτελεστικής εξουσίας Μεταπτυχιακά θα συστήνονται με απλή απόφαση της Συγκλήτου χωρίς παρέμβαση του Υπουργείου. Και τα πανεπιστήμια θα ορίζουν τυχόν δίδακτρα, τους διδάσκοντες και συνεργασίες με ξένα πανεπιστήμια. Το τελικό στάδιο σπουδών εισάγεται ο θεσμός βιομηχανικών διδακτορικών.

Ο υποψήφιος διδάκτορας θα μπορεί να συμπράττει σύμβαση με πανεπιστήμιο και μια βιομηχανία. Θα αμείβεται κανονικά εκμεταλλευόμενος τις δομές και των δύο. Συνολικότερο το κέρδος καθώς η βιομηχανία και οικονομία θα πυροδοτείται από έρευνα και γνώση. Το Ταμείο Ανάκαμψης θα χρηματοδοτήσει τα βιομηχανικά διδακτορικά. Αναμένω με ενδιαφέρον πως θα τοποθετηθείτε όλοι στην κατ άρθρων ψηφοφορία. Εύκολοι οι γενικόλογοι αφορισμοί. Όμως θα κληθείτε να απαντήσετε αν συμφωνείται ή διαφωνείται με τις διατάξεις που σας ανέφερα. Μην βρεθούμε να διαπιστώνουμε ότι ενώ υψώνετε τους τόνους καταψηφίζοντας επί της αρχής την ίδια ώρα να ψηφίζεται θετικά πάνω απ τις μισές διατάξεις; Να πέσουν επιτέλους οι μάσκες της υποκρισίας.

Ο άλλοτε μεγάλος απών το Δημόσιο Πανεπιστήμιο επιστρέφει για να εκπληρώσει 2πλο καθήκον του: να μορφώσει τους νέους Έλληνες αλλά και να διαμορφώσει τη νέα Ελλάδα  Ακόμα μια γέφυρα μεταξύ μόρφωσης και εργασίας είναι η αναβάθμιση πρακτικής άσκησης που παύει να είναι απαξιωμένο στάδιο. Θα συνοδεύεται από υποχρεωτική ασφάλιση και καταβολή αποζημίωσης. Θα είναι προσομοίωση της επόμενης ημέρας. Αλλάζουν όλα όπως και η διοίκηση των ΑΕΙ. Με πρώτο ο τρόπος επιλογής ώστε να σταματήσουν φαινόμενα οικογενειοκρατίας. Αδιάβλητη διαδικασία ώστε οι καθηγητές μας να αποτελούν ζωντανά παραδείγματα για φοιτητές μας. Αρκετά υπέφεραν τα πανεπιστήμια μας από εξατομικευμένες προκηρύξεις. Οι εκλέκτορες θα ορίζονται ηλεκτρονικά με την συμμετοχή και καθηγητών από άλλα πανεπιστήμια. Κάθε ΑΕΙ ετήσιο σχέδιο προσλήψεων ώστε να μην προκηρύσσονται αυθαίρετα οι θέσεις.

Παράλληλα απλουστεύονται οι μετακινήσεις καθηγητών για ερευνητικά προγράμματα και εξορθολογίζεται το καθεστώς παράλληλης απασχόλησής του σε πανεπιστήμια εξωτερικού.

Δεν υπάρχει μεγαλύτερο παράδειγμα αδιαφορίας για εκπαίδευση και εκμαυλισμού της κοινωνίας από την μαζική παραγωγή τμημάτων που αποφάσισε η προηγούμενη κυβέρνηση λίγο πριν φύγει. Τμήματα που σχεδιάστηκαν στα χαρτιά, χωρίς πρόγραμμα και πόρους. Το ακυρώσαμε όπως ακυρώσαμε και την δημιουργία 4ης νομικής σχολής. Η πολιτική μας αποκτά κανόνες. Το σχέδιο νόμου ορίζει το πως θα ιδρύονται συγχωνεύονται ή καταργούνται νέα τμήματα. Ο νέος χάρτης ακαδημαϊκός πιο ορθολογικός. Ο χάρτης θα είναι δυναμικός και εξωστρεφής καθώς τα ΑΕΙ θα μπορούν να δημιουργούν παραρτήματα στο εξωτερικό

Η λειτουργία των πανεπιστημίων ως μοχλοί κοινωνικής κινητικότητας ήταν μια από τις δεσμεύσεις μας. Σήμερα το σύνολο των δράσεων μας γι αυτό το σκοπό ολοκληρώνεται. Το 8ο νομοθέτημα του Υπ Παιδείας συμπληρώνει το τόξο αλλαγών που είχαμε υποσχεθεί προεκλογικά. Από την διετή προσχολική αγωγή, στα σύγχρονα σχολεία και τις 16.000 προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού. Τα 120 πρότυπα και πειραματικά σχολεία που τυγχάνουν θετικής ανταπόκρισης από την κοινωνία και την εξειδικευμένη γνώση και σήμερα η προσπάθεια να οικοδομήσουμε σύγχρονα πανεπιστήμια.

Οι προτεραιότητες μας παραμένουν αδιαπραγμάτευτες. Πρόσβαση σε αναβαθμισμένη γνώση για όλα τα ελληνόπουλα. Ισότητα δεν είναι η εξίσωση προς τα κάτω αλλά οι ίδιες δυνατότητες σε όλους τους ανθρώπους. Νοιάζομαι για τους νέους δεν σημαίνει ότι τους χαϊδεύω τα αφτιά για να τους στρέψω σε σχολές με ανύπαρκτο αύριο. Νοιάζομαι σημαίνει να οπλίζω τα μυαλά και τις δυνατότητες των νέων για να αρπάξουν τα ευκαιρίες του αύριο με βάση τις πραγματικές ανάγκες. Σε διαφορετική περίπτωση οι ψεύτικες υποσχέσεις διαμορφώνουν ψεύτικο μέλλον. Διευρύνουμε την ισχύ του δημόσιου πανεπιστημίου ανοίγοντας δράσεις του στο διεθνές πεδίο.

Αυτές τις ρυθμίσεις τις κατήρτισε το Υπ Παιδείας όμως πιστεύω ότι τις έχει επιβάλλει η κοινωνία. Τις δικές της απαιτήσεις μεταφράσαμε σε άρθρα. Η απήχηση των περισσότερων άρθρων υπερβαίνει τα κομματικά όρια. Με μακρά διαβούλευση με πανεπιστημιακή κοινότητα στηρίζει τον κεντρικό πυρήνα του νομοσχεδίου. Και στην κοινή γνώμη όλες οι έρευνες καταδεικνύουν σχεδόν καθολική αποδοχή. Σε σχετική έρευνα ακόμα και ψηφοφόροι της αντιπολίτευσης χαιρετούν καινοτομίες που εισάγουμε. 3 στους 4 οπαδούς του ΣΥΡΙΖΑ συμφωνούν με εσωτερικό Εράσμους. 4 στους 5 με την καθιέρωση της πρακτικής άσκησης. Είναι η κατάλληλη πρωτοβουλία την κατάλληλη στιγμή και η αξ αντιπολίτευση ας ακούσει τις φωνές των φίλων της

Θα ήθελα να ξεχωρίσω την ευελιξία των προγραμμάτων που καταργούν τα πανεπιστημιακά στεγανά. Συμπράξεις: Δύο τμήματα ιστορίας και ανθρωπολογίας για παράδειγμα θα μπορούν να συμπράττουν και να δίνουν πτυχίο ιστορίας και ανθρωπολογίας. Το Μετσόβιο Πολυτεχνείο συνεργάζεται ήδη με το Κολούμπια.

Τον ίδιο στόχο υπηρετεί και το εσωτερικό Erasmus που θα διαρκεί ένα εξάμηνο και οι ανταλλαγές φοιτητών θα μπορούν να γίνονται και σε τμήματα με μη συναφές αντικείμενο.

«Η φοίτηση δεν είναι μία μηχανή απονομής πτυχίων χωρίς αντίκρισμα στην αγορά εργασίας»

«Μια κοπέλα 18 χρονών από την Αθήνα περνά στο τμήμα Ηλεκτρολόγων μηχανικών Ξάνθης. Εκεί μαθαίνει ότι το πανεπιστήμιο έχει κοινό πρόγραμμα με τμήμα παραγωγής και διοίκησης. Στο 3ο ‘ετος γράφεται εσωτερικό Erasmus και παρακολουθεί μαθήματα στο ΑΕΙ Κέρκυρας. Επιστρέφει και παίρνει πτυχίο της. Το πανεπιστήμιο της συνεργάζεται με γαλλικό ΑΕΙ και αποφασίζει να συνεχίσει μεταπτυχιακό Παρίσι. Και μετά 3ετές διδακτορικό και μισθοδοτείται. Καταθέτει το βιογραφικό της και στα 26 χρόνια προσλαμβάνεται σε επιχείρηση Ελλάδα γιατί είναι περιζήτητο στέλεχος.

Σας διηγήθηκα παράδειγμα μιας ιστορίας που δεν έχει συμβεί ακόμα όμως το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα φιλοδοξεί να το κάνει εικόνα τα επόμενα χρόνια. Και στην θέση της κοπέλας να είναι χιλιάδες νέοι που θα απολαμβάνουν τις υπηρεσίες των νέων πανεπιστημίων, των νέων οριζόντων. Απόκτηση γνώσης και βελτίωση πιθανότητας καλής επαγγελματικής αποκατάστασης σε αρμονία με ανάγκες αγοράς.

Εκφράζω την οργή μου για την άνανδρη επίθεση στο ρ/φ σταθμό Real. Η πολιτεία θα κάνει ότι χρειαστεί για να εντοπίσει τους δράστες και να λογοδοτήσουν στην δικαιοσύνη. Η ελευθερία του τύπου στην πατρίδα μας ούτε φιμώνεται ούτε περιορίζεται από τέτοιες τρομοκρατικές ενέργειες

Νωρίτερα, ο κ. Νίκος Φίλης εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ επικαλέστηκε την έκθεση του επιστημονικού συμβουλίου της Βουλής υποστηρίζοντας πως οι παρατηρήσεις κάνουν «κομμάτια και θρύψαλα» το νομοσχέδιο. Για «φαλκίδευση» του αυτοδιοίκητου μίλησε η κα Σοφία Σακοράφα (ΜεΡΑ25) ενώ ο κ. Θανάσης Παφίλης (ΚΚΕ) προχώρησε σε γενικότερες παρατηρήσεις σημειώνοντας πως η εκ του Συντάγματος υποχρέωση του κράτους για παροχή δημόσιας και δωρεάν παιδείας αποτελεί «ανέκδοτο» καθώς ο οικογενειακός προϋπολογισμός επιβαρύνεται για την εκπαίδευση των παιδιών.

Την έκθεση της επιστημονικής επιτροπής της Βουλής επικαλέστηκε και η κα Νάντια Γιαννακοπούλου για να υποστηρίξει την ένσταση αντισυνταγματικότητας.

Από την άλλη πλευρά ο κ. Κώστας Καραγκούνης ανέφερε ότι οι ενστάσεις του ΣΥΡΙΖΑ δεν αφορούν την συνταγματικότητα του νομοσχεδίου αλλά την ουσία των προωθούμενων διατάξεων σημειώνοντας «Σας χαλάει την πολιτική σας σούπα, διότι δε θέλετε τα Πανεπιστήμια να λειτουργούν ελεύθερα, απρόσκοπτα και ανταγωνιστικά, όπως το Σύνταγμα ορίζει, αλλά τα θέλετε εξαρτώμενα, καθηλωμένα και με πολιτικές εξαρτήσεις».

Να σημειωθεί ότι η ένσταση της αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ απορρίφθηκε κατά πλειοψηφία ενώ πηγές της ΝΔ σχολίασαν σχετικά πως «Επεσε στο κενό η προσπάθεια αιφνιδιασμού του ΣΥΡΙΖΑ στη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπ. Παιδείας. Η ένσταση αντισυνταγματικότητας αποκρούστηκε άμεσα από τη ΝΔ ενώ ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Π. Σκουρλέτης σήκωσε λευκή πετσέτα καθώς δεν απάντησε»