shrinkflation: Μπαμπά συρρίκνωσα τα …μπισκότα

2024/05/25 at 8:06 ΜΜ 25/05/2024 newsroomΣυρρικνωμένος πληθωρισμός

Η πρακτική αυτή, shrinkflation, μειώνει το μέγεθος ενός προϊόντος χωρίς να μειώνει την τιμή – και είναι απολύτως νόμιμη.
Έχετε παρατηρήσει ότι τα μεγέθη των προϊόντων συρρικνώνονται, ενώ οι τιμές παραμένουν οι ίδιες; Αυτές τις μέρες, “όλοι, από τον πρόεδρο Joe Biden μέχρι το Cookie Monster, παίρνουν θέση κατά του shrinkflation”, δήλωσε το CNBC. Στην ομιλία του για την κατάσταση της Ένωσης, ο Πρόεδρος Μπάιντεν έκανε τον ισχυρισμό κατά των μπάρες Snickers, σημειώνοντας ότι “χρεώνεστε το ίδιο ποσό και έχετε περίπου, δεν ξέρω, 10% λιγότερα Snickers μέσα”. Εν τω μεταξύ, ο φανταστικός χαρακτήρας της οδού Σουσάμι παραπονέθηκε σε μια ανάρτηση στο Χ: “τα μπισκότα μου γίνονται όλο και μικρότερα”.
Οι γκρίνιες τους δεν είναι αβάσιμες – όπως αποδεικνύεται, υπάρχουν δεδομένα που τις υποστηρίζουν. Για παράδειγμα, ανέφερε το CNN Business, “τα μπισκότα OREO Double Stuf Chocolate Sandwich Cookies είδαν μια μείωση 6% στο μέγεθος κατά βάρος από τον Ιανουάριο του 2019 έως τον Οκτώβριο του 2023, σύμφωνα με μια έκθεση του Δημοκρατικού γερουσιαστή Bob Casey τον Δεκέμβριο, χρησιμοποιώντας στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας”.
Τι είναι ο συρρικνωμένος πληθωρισμός;
Με απλά λόγια, “το shrinkflation είναι η πρακτική της μείωσης του μεγέθους ενός προϊόντος, διατηρώντας παράλληλα την τιμή του”, αναφέρει η Investopedia. Παραδείγματα αυτού, ανέφερε το CNET, περιλαμβάνουν “λιγότερα τσιπς στη σακούλα ή λιγότερες μπάλες παγωτού στο δοχείο”, για τα οποία εξακολουθείτε να πληρώνετε την ίδια τιμή όπως όταν περιείχαν περισσότερα τσιπς ή περισσότερο παγωτό.
Ενώ το πραγματικό μέγεθος του προϊόντος μπορεί να μειωθεί με τη συρρίκνωση, το φαινόμενο μπορεί επίσης να συνεπάγεται μείωση του “βάρους ή της ποσότητας των προϊόντων, καθώς οι τιμές τους παραμένουν ίδιες ή ακόμη και αυξάνονται”, σύμφωνα με το CNBC. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, αν δεν ζυγίζετε κάθε σακούλα με πατατάκια που αγοράζετε, το shrinkflation μπορεί να είναι δύσκολο να εντοπιστεί – ειδικά από τη στιγμή που “ορισμένες εταιρείες συγκαλύπτουν το shrinkflation με επανασχεδιασμό της συσκευασίας”, όπως προσθέτοντας βαθουλώματα στο κάτω μέρος των μπουκαλιών ή προβάλλοντας ισχυρισμούς για “χαμηλότερες θερμίδες.
Ποια προϊόντα επηρεάζονται από τη συρρίκνωση;
“Ορισμένα προϊόντα τείνουν να είναι πιο ευάλωτα στις κατηγορίες για συρρίκνωση”, δήλωσε το CNBC, επικαλούμενο στοιχεία του Bureau of Labor Statistics. Η κατηγορία με “τη μεγαλύτερη μετρούμενη μεταβολή της αύξησης των τιμών λόγω συρρίκνωσης από τον Ιανουάριο του 2019 έως τον Οκτώβριο του 2023” ήταν τα προϊόντα οικιακού χαρτιού (σκεφτείτε το χαρτί τουαλέτας και τις χαρτοπετσέτες), τα οποία είδαν “μια αύξηση 10,3%” κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Ωστόσο, δήλωσε το CNBC, οι ακόλουθες κατηγορίες επηρεάστηκαν επίσης σημαντικά από τον συρρικνωμένο πληθωρισμό:
• Σνακς
• Προϊόντα οικιακού καθαρισμού
• Καφές
• Καραμέλες και τσίχλες
• Παγωτά και συναφή προϊόντα
Γιατί συμβαίνει η συρρίκνωση;
Το Shrinkflation είναι ουσιαστικά ένας ύπουλος τρόπος για τις εταιρείες να ανεβάζουν τις τιμές τους χωρίς να ανησυχούν τόσο πολύ για το αν οι πελάτες το αντιληφθούν.
“Οι εταιρείες γνωρίζουν ότι οι πελάτες πιθανότατα θα εντοπίσουν τις αυξήσεις των τιμών των προϊόντων και έτσι επιλέγουν να μειώσουν το μέγεθός τους αντ’ αυτού, έχοντας υπόψη ότι η ελάχιστη συρρίκνωση θα περάσει πιθανότατα απαρατήρητη”, αναφέρει το Investopedia. Με τη σειρά τους, “περισσότερα χρήματα αποσπώνται όχι με την αύξηση των τιμών, αλλά με τη χρέωση του ίδιου ποσού για μια συσκευασία που περιέχει λίγο λιγότερο”. Γενικά, οι εταιρείες οδηγούνται σε αυξήσεις τιμών είτε για να ενισχύσουν τα περιθώρια κέρδους, είτε για να τα διατηρήσουν εν μέσω αύξησης του κόστους παραγωγής.
Υπάρχει κάτι που μπορείτε να κάνετε για να προστατευτείτε από τον συρρικνωμένο πληθωρισμό; Όπως αποδεικνύεται, η πρακτική του shrinkflation είναι απολύτως νόμιμη – “εφόσον οι εταιρείες δηλώνουν ότι υπήρξε αλλαγή μεγέθους στη συσκευασία τους”, αναφέρει το CNET. Αυτό σημαίνει ότι, τεχνικά, μπορείτε να μάθετε αν το μέγεθος ενός προϊόντος που αγοράζετε τακτικά έχει αλλάξει σε μέγεθος.
Αλλά επειδή αυτό δεν είναι πάντα εύκολο να το εντοπίσετε, οι νομοθέτες εργάζονται για να αλλάξουν το παιχνίδι. Στις ΗΠΑ παρουσιάστηκε ένα νομοσχέδιο που εξουσιοδοτεί την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου και τους γενικούς εισαγγελείς των πολιτειών να πατάξουν τις εταιρείες που μειώνουν το μέγεθος των προϊόντων χωρίς μείωση της τιμής. Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με το CNET, ίσως η καλύτερη γραμμή άμυνας είναι να “μάθετε τα μεγέθη των συσκευασιών και τις τιμές ανά τεμάχιο για τα αγαπημένα σας προϊόντα” και, στη συνέχεια, “αν παρατηρήσετε ότι ένα προϊόν έχει συρρικνωθεί ή έχει μειώσει τον αριθμό των περιεχόμενων στοιχείων, εξετάστε τους ανταγωνιστές που προσφέρουν ένα παρόμοιο προϊόν με χαμηλότερο κόστος ανά ουγκιά ή στοιχείο”.
Αν δεν είστε παντρεμένοι με κάποιο συγκεκριμένο προϊόν, μπορείτε ακόμη και να αφιερώσετε λίγο χρόνο για να “συγκρίνετε τις τιμές ανά μονάδα για να δείτε ποιο προϊόν προσφέρει καλύτερη προσφορά”.