2021/07/05 at 2:32 ΜΜ 05/07/2021 NewsRoomΤο νέο τοπίο που διαμόρφωσε στις εγχώριες αερομεταφορές η πανδημία του Covid-19 ανέλυσαν ο διοικητής της ΥΠΑ, Γιώργος Δριτσάκος, ο διοικητής της ΑΠΑ, Χρήστος Τσίτουρας, o γενικός διευθυντής Λειτουργιών της Fraport Greece, Ηλίας Μαραγκάκης, η γενική διευθύντρια του Ομίλου Επιχειρήσεων IO GR (στον οποίο ανήκει η SKY express), Βασιλική Χριστίδη και ο πρόεδρος της Ελληνικά Υδατοδρόμια, Τάσος Γκόβας, στη διάρκεια του 4ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών-ITC 2021.
YΠΑ 302 notams έχει εκδώσει από τις 9 Μαρτίου 2020
Στις ενέργειες της ΥΠΑ για την αντιμετώπιση της πανδημίας αναφέρθηκε, στη σχετική συνεδρία, ο διοικητής της ΥΠΑ, Γιώργος Δριτσάκος, τονίζοντας ότι από τις 9 Μαρτίου 2020 η Υπηρεσία έχει εκδώσει 302 notams.
Όπως υπογράμμισε ο κ. Δριτσάκος, σκοπός της ΥΠΑ ήταν και είναι η προστασία της δημόσιας υγείας από την COVID-19, η διασφάλιση και συνέχιση όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών, η εγκυρότητα των πιστοποιητικών του εξοπλισμού και των αδειών του προσωπικού που παρέχουν αεροπορικές υπηρεσίες και η προετοιμασία για την επόμενη ημέρα.
Την εξεταζόμενη περίοδο, το έργο της ΥΠΑ επικεντρώθηκε σε τρεις κατευθύνσεις: Πρώτον, στα αεροδρόμια, όπου σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και τις εκδοθείσες ΚΥΑ, εφαρμόστηκαν όλα τα προβλεπόμενα μέτρα περιορισμού της πανδημίας.
Δεύτερον, στην αξιοπλοΐα, δηλαδή την εκμετάλλευση αεροσκαφών και τα πτυχία των πληρωμάτων, όπου σύμφωνα με τις οδηγίες της EASA δόθηκε παράταση ισχύος των πτυχίων και των αδειών του προσωπικού που ανήκει στην δικαιοδοσία της διεύθυνσης πτητικών προτύπων, καθώς και των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας των αεροσκαφών.
Τρίτον, στον πάροχο αεροπορικών υπηρεσιών, όπου, όπως υποστήριξε ο κ. Δριτσάκος «εξασφαλίσαμε ευελιξία στη διαχείριση του όλου του προσωπικού της Υπηρεσίας, καθώς και στο προσωπικό των ΕΕΚ, με στόχο την συνεχή και αδιάλειπτη στελέχωση των θέσεων εργασίας και την μέγιστη προστασία των εργαζομένων, ακόμα και στις περιόδους της μεγάλης έξαρσης της πανδημίας».
Είναι σημαντικό να προστατευτεί ο ανταγωνισμός στον τομέα των αερομεταφορών
«Η ανάκαμψη του κλάδου μετά την ύφεση της πανδημίας, θα εξαρτηθεί από την αποτελεσματικότητα των μέτρων έκτακτης ανάγκης που έχουν ληφθεί, όπως, η τροποποίηση των ορίων χρήσης των χρονοθυρίδων για τις αεροπορικές εταιρείες, η καθιέρωση του πράσινου ψηφιακού πιστοποιητικού, αλλά και οι κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις και την παροχή δημόσιας υπηρεσίας», ανέφερε, μεταξύ άλλων, στην τοποθέτησή του ο διοικητής της ΑΠΑ, Χρήστος Τσίτουρας.
Επιπροσθέτως, όπως ανέφερε ο κ. Τσίτουρας, θα απαιτηθεί τόσο κανονιστική στήριξη, όσο και παροχή σημαντικής δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδοτικής συνδρομής, προκειμένου να διασφαλιστεί η επιχειρηματική δραστηριότητα και η απασχόληση.
Στο σημείο αυτό, ο διοικητής της ΑΠΑ τόνισε ότι είναι σημαντικό να προστατευτεί ο ανταγωνισμός στον τομέα των αερομεταφορών, ώστε οι καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε οικονομικά προσιτά ταξίδια και να εξασφαλιστούν ίσοι όροι ανταγωνισμού για τους αερομεταφορείς και τους εργαζόμενους, με συντονισμένα μέτρα και κοινά πρωτόκολλα σε επίπεδο ΕΕ για την επανεκκίνηση των ταξιδιών και του τουρισμού.
Εκτός των ανωτέρω, ο διοικητής της ΑΠΑ αναφέρθηκε στις αρμοδιότητες της Αρχής, όπως την εισήγηση χάραξης της εθνικής στρατηγικής των αερομεταφορών.
«Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο περιγράφεται ένας επιτυχής λειτουργικός διαχωρισμός των κανονιστικών και εποπτικών αρμοδιοτήτων, οι οποίες ανατίθενται στην ΑΠΑ, από τις αρμοδιότητες παροχής υπηρεσιών αεροναυτιλίας και αεροδρομίων, που ασκούνται από την ΥΠΑ», υπογράμμισε.
Θα απαιτηθεί χρόνος για την ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης
Θα χρειαστεί αρκετός χρόνος, ίσως και έως 5 χρόνια, για την αποκατάσταση της αεροπορικής κίνησης, όπως εκτίμησε ο Ηλίας Μαραγκάκης, γενικός διευθυντής Λειτουργιών της Fraport Greece, μιλώντας στο πλαίσιο του 4ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών-ITC 2021.
Ο κ. Μαραγκάκης σημείωσε ότι το 2019 καταγράφηκαν πάνω από 30 εκατομμύρια επιβάτες στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και, ενώ το 2020 θα μπορούσε να αποτελέσει έτος – ορόσημο για το ύψος της επιβατικής κίνησης, καθώς η αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από τη Fraport Greece θα επέτρεπε την εξυπηρέτηση περισσότερων επιβατών (με πρόβλεψη τα 33 εκατ. επιβάτες), η πανδημία ανέτρεψε τα δεδομένα.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Μαραγκάκης, την Κυριακή του Πάσχα του 2020 και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια εξυπηρετήθηκαν μόλις 92 επιβάτες.
Παρουσιάζοντας τα στατιστικά στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2021 σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019, σημείωσε ότι έχει ανακτηθεί μόλις το 22,2% της επιβατικής κίνησης.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «η κίνηση παραμένει πολύ χαμηλή, με ισχνά σημάδια ανάκαμψης. Μισός μήνας του Μαΐου του 2019 ισούται με το πρώτο μισό έτος του 2021».
Η αβεβαιότητα στην επιβατική κίνηση έχει επιφέρει και σημαντικές ανακατατάξεις στην κατάταξη των αεροπορικών εταιρειών και χωρών που εξυπηρετούνται στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
Ωστόσο, παρ’ όλες τις προκλήσεις, όπως υποστήριξε ο κ. Μαραγκάκης, η Fraport Greece επένδυσε το τελευταίο διάστημα στην ποιότητα και ασφάλεια των αεροδρομίων.
Κλείνοντας, χαρακτήρισε ως επιβράβευση για την ίδια την Fraport Greece την πιστοποίηση των αεροδρομίων που έλαβε από την ACI, αποδεικνύοντας ότι η ασφάλειά τους βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο.
Με κατάλληλες επενδύσεις θα ανακτηθεί η αεροπορική κίνηση
Η βελτίωση των αεροδρομιακών υποδομών και ο εκσυγχρονισμός του αεροπορικού στόλου αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την ανάκτηση της αεροπορικής κίνησης, όπως ανέφερε η γενική διευθύντρια του Ομίλου Επιχειρήσεων IO GR, στον οποίο ανήκει η SKY express, Βασιλική Χριστίδη, από το βήμα του 4ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών-ITC 2021.
Η κ. Χριστίδη αναφέρθηκε στις επενδύσεις που πραγματοποίησε η αεροπορική εταιρία SΚΥ express, παρά την πανδημία, με κυριότερη την προμήθεια των 6 νέων Airbus A320 neo, αλλά και των νέων ελικοφόρων αεροσκαφών ATR.
Με την ανανέωση του στόλου της, η SKY express πετά σε 44 προορισμούς στην Ελλάδα και 9 προορισμούς στο εξωτερικό.
«Παρά την πανδημία, επενδύσαμε. Ήταν υπολογισμένη κίνηση και με την επένδυση αυτή προσδοκούμε να τοποθετηθούμε στην “επόμενη ημέρα” των μεταφορών», σχολίασε.
Σχετικά με την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης, υπογράμμισε ότι «δεν είναι δυνατόν να πιστεύουμε πως θα επιστρέψουμε εφέτος στην κίνηση του 2019, αλλά ίσως προσεγγίσουμε ή και ξεπεράσουμε το 50%».
Κλείνοντας, υπογράμμισε ότι «ο Έλληνας θέλει να ταξιδέψει, ο Ευρωπαίος θέλει να ταξιδέψει» και ότι η Ελλάδα αποτελεί έναν «φιλόξενο και ασφαλή» προορισμό.
12 εκατ. ευρώ για τα πρώτα τρία υδροπλάνα της Grecian Air Seaplanes
Περίπου 12 εκατ. ευρώ έχουν εξασφαλιστεί για τα πρώτα τρία υδροπλάνα, με τα οποία θα ξεκινήσει πτήσεις στην Ελλάδα η Grecian Air Seaplanes, όπως ανήγγειλε ο πρόεδρος της Ελληνικά Υδατοδρόμια, Αναστάσιος Γκόβας, στο 4ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών-ITC 2021.
Όπως τόνισε ο κ. Γκόβας, «η Ελλάδα έχει ανάγκη την ανάπτυξη ενός συστήματος συνδεδεμένων μεταφορών, στο οποίο έχουν θέση και τα υδροπλάνα», τονίζοντας ότι τα υδροπλάνα θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά προς τα υφιστάμενα μεταφορικά μέσα (πλοία, αεροπλάνα) και θα ανοίξουν νέες αγορές, εστιάζοντας ειδικά στις συνέργειες με την κρουαζιέρα.
Μέχρι σήμερα, όπως ανέφερε ο επικεφαλής της «Ελληνικά Υδατοδρόμια», η εταιρεία έχει αδειοδοτήσει τα πρώτα τρία υδατοδρόμια της χώρας, σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, ενώ ολοκλήρωσε την έκδοση άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου σε Ρέθυμνο και Ίο, καθώς και την έγκριση του πρώτου υδάτινου πεδίου στην περιοχή της Κασσάνδρας Χαλκιδικής.
Όσον αφορά στην εμπορική δραστηριότητα, μέσω της Grecian Air Seaplanes, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία για να πάρει από την ΥΠΑ το πιστοποιητικό κοινοτικού αερομεταφορέα, ο προγραμματισμός είναι να ξεκινήσει πτήσεις από το Ιόνιο, όπου βρίσκονται τα πρώτα αδειοδοτημένα υδατοδρόμια, ενώ ώριμα προς αδειοδότηση είναι και μια σειρά υδατοδρομίων σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Ζάκυνθο και Μεγανήσι.
«Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί το πρώτο εκτενές δίκτυο που να καλύπτει το Ιόνιο με προφανή στόχο τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος», σχολίασε.
Όπως τόνισε, «οι συνθήκες έχουν ωριμάσει για να δημιουργηθεί σταδιακά ένα επαρκές δίκτυο υδατοδρομίων, τόσο από πλευράς Πολιτείας, όσο και από πλευράς επενδυτών», όπως στην περίπτωση του γερμανικού fund, το οποίο, μέσω της AXION AIR, επένδυσε στην αεροπορική εταιρεία υδροπλάνων, που έχει αρχικό κεφάλαιο κίνησης άνω του 1 εκατ. ευρώ κι έχει «κλειδώσει» ένα budget περίπου 12 εκατ. για τα τρία πρώτα υδροπλάνα.