2025/11/23 at 8:43 ΜΜ 23/11/2025 newsroomΥΠΟΜΝΗΜΑ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Θέμα: Θετική η θέση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ) στο Σχέδιο Νόμου «Σύσταση και Λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και λοιπές διατάξεις»
Προς: Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής των Ελλήνων
Ημερομηνία: 24/11/25
Α. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΜΕΡΟΣ Α’ (Κεφάλαια Α’, Β’, Γ, Δ’, Ε’ – Άρθρα 1-39)
Το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου αποτελεί μια σημαντική θεσμική τομή για την ενίσχυση της διαφάνειας, της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς και της προστασίας των καταναλωτών. Η δημιουργία μιας σύγχρονης και λειτουργικά ανεξάρτητης Αρχής ανταποκρίνεται στα ευρωπαϊκά πρότυπα εποπτείας, ενισχύει την εμπιστοσύνη στο οικονομικό περιβάλλον και συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση στρεβλώσεων, αθέμιτων πρακτικών και φαινομένων αισχροκέρδειας.
1. Θετικές Διαστάσεις του Σχεδίου Νόμου
1.1 Θεσμική Ανεξαρτησία και Διαφάνεια
Η σύσταση μιας Ανεξάρτητης Αρχής, απαλλαγμένης από λειτουργικές εξαρτήσεις, εξασφαλίζει μεγαλύτερη αντικειμενικότητα στους ελέγχους και ενισχύει τη θεσμική αξιοπιστία της χώρας. Η δυνατότητα της Αρχής να λειτουργεί με σαφώς προσδιορισμένες αρμοδιότητες, διαδικασίες και προϋπολογισμό επιτρέπει την αποτελεσματικότερη διοικητική λειτουργία.
1.2 Ενιαίο πλαίσιο εποπτείας και καλύτερος συντονισμός
Το νομοσχέδιο προωθεί τον εξορθολογισμό και την ενιαιοποίηση της εποπτείας, συγκεντρώνοντας διάσπαρτες αρμοδιότητες που σήμερα βρίσκονται σε πολλαπλές υπηρεσίες. Αυτό διευκολύνει τον συντονισμό, αποφεύγει επικαλύψεις και επιτρέπει ταχύτερες παρεμβάσεις σε κρίσιμες περιπτώσεις παραβιάσεων της νομοθεσίας για τον ανταγωνισμό και την προστασία του καταναλωτή.
1.3 Ενίσχυση της προστασίας του καταναλωτή
Αυτό δημιουργεί ένα περιβάλλον όπου ο καταναλωτής νιώθει ασφαλέστερος και η αγορά λειτουργεί πιο δίκαια. Η νέα Αρχή, με εξειδικευμένο προσωπικό και σύγχρονα εργαλεία ελέγχου, μπορεί να ανταποκριθεί πιο αποτελεσματικά σε ζητήματα:
α) αθέμιτων εμπορικών πρακτικών,
β) παραπλανητικής πληροφόρησης,
γ) προβλημάτων τιμοληψίας,
δ) παραπόνων για ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών,
ε) ψηφιακής οικονομίας και e-commerce.
1.4 Στήριξη υγιούς επιχειρηματικότητας
Οι επιχειρήσεις επωφελούνται από ένα σταθερό και διαφανές πλαίσιο ελέγχου. Η ύπαρξη μιας σαφούς, ανεξάρτητης, επαγγελματικής Αρχής μειώνει την αβεβαιότητα και ενισχύει τη νομιμότητα στον ανταγωνισμό. Ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η σαφήνεια στους κανόνες και η κανονιστική συνέπεια αποτελούν σημαντικό πλεονέκτημα.
1.5 Ψηφιοποίηση και χρήση σύγχρονων εργαλείων
Το Σχέδιο Νόμου δίνει χώρο στην ενσωμάτωση ψηφιακών εφαρμογών εποπτείας, τεχνολογιών ανάλυσης δεδομένων και ηλεκτρονικών μηχανισμών ειδοποίησης. Η μετάβαση αυτή μειώνει το διοικητικό βάρος και ενισχύει την ταχύτητα και ακρίβεια των ελέγχων, ευθυγραμμίζοντας την Ελλάδα με τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές.
2. Αναμενόμενα Οφέλη
2.1 Για την οικονομία
• Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της τιμολογιακής διαφάνειας.
• Μείωση φαινομένων παραεμπορίου και αισχροκέρδειας.
• Βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και προσέλκυση επενδύσεων.
2.2. Για τις επιχειρήσεις
• Προβλεψιμότητα και ισότιμο περιβάλλον ανταγωνισμού.
• Μείωση ρυθμιστικής πολυδιάσπασης.
• Καλύτερη καθοδήγηση σε θέματα συμμόρφωσης.
2.3 Για τους καταναλωτές
• Προστασία από καταχρηστικές πρακτικές.
• Γρηγορότερη ανταπόκριση σε καταγγελίες.
• Διαφάνεια στις τιμές και στην ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών.
3. Συμπεράσματα
Η δημιουργία της Ανεξάρτητης Αρχής αποτελεί μια αναβαθμισμένη προσέγγιση για την εποπτεία της αγοράς και την προστασία του καταναλωτή. Το θεσμικό αυτό βήμα ενισχύει τη λειτουργικότητα της αγοράς, διασφαλίζει δικαιότερους όρους ανταγωνισμού, ενσωματώνει την ψηφιακή εποχή στους ελεγκτικούς μηχανισμούς και ενδυναμώνει την εμπιστοσύνη καταναλωτών και επιχειρήσεων. Η εφαρμογή του νομοσχεδίου αναμένεται να συνεισφέρει ουσιαστικά σε μια πιο ισορροπημένη, διαφανή και σύγχρονη αγορά, με σαφές θετικό αποτύπωμα στην οικονομία και την κοινωνία. Το νέο περιβάλλον συγκεντρωτικής εποπτείας της αγοράς με τη νέα Αρχή Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή ενισχύει τη συνάφεια των παρεμβάσεων. Ο ανταγωνισμός, η προστασία καταναλωτή και η αγορά σωστά θεωρούνται ενιαίο σύστημα εποπτείας.
Β. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΜΕΡΟΣ Β’ (Άρθρα 40-46)
Το Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνει κρίσιμες ρυθμίσεις που επηρεάζουν άμεσα το πλαίσιο λειτουργίας και τον ρόλο της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΕΑ) στο οικοσύστημα της αγοράς. Οι προτεινόμενες διατάξεις δημιουργούν ευκαιρίες για καλύτερο συντονισμό, ταχύτερη διεκπεραίωση υποθέσεων, ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και συνολικά για μια πιο ολιστική και συνεκτική εποπτεία της αγοράς. Το παρόν υπόμνημα επισημάνει τις θετικές πτυχές των ρυθμίσεων που αφορούν την ΕΑ, καθώς και σημεία που ενισχύουν τη θεσμική και λειτουργική της επάρκεια.
1. Θετικές Πτυχές των Ρυθμίσεων για την Επιτροπή Ανταγωνισμού
1.1 Ενίσχυση του συντονισμού μεταξύ ελεγκτικών αρχών
Η πρόβλεψη ενός ενιαίου πλαισίου συνεργασίας μεταξύ της νέας Αρχής και της ΕΑ:
• αποτρέπει επικαλύψεις αρμοδιοτήτων,
• μειώνει διοικητικό κόστος,
• επιταχύνει τον έλεγχο σε κρίσιμες αγορές (ενέργεια, τρόφιμα, λιανικό εμπόριο, ψηφιακές πλατφόρμες).
Η ΕΑ αποκτά καλύτερη ορατότητα σε δεδομένα της αγοράς, γεγονός που ενισχύει την ικανότητά της να διαγιγνώσκει ελλείψεις ανταγωνισμού.
1.2 Θωράκιση της θεσμικής ανεξαρτησίας
Οι ρυθμίσεις ενισχύουν τις εγγυήσεις ανεξαρτησίας της ΕΑ ως προς:
• το κανονιστικό έργο,
• τις ελεγκτικές διερευνήσεις,
• την επιβολή κυρώσεων.
Η συμμόρφωση με τα πρότυπα της ΕΕ για τις Αρχές Ανταγωνισμού (ECN+ Directive) ενισχύει τη συνοχή με την ευρωπαϊκή πρακτική και προστατεύει την ομαλή λειτουργία της αγοράς.
1.3 Αναβάθμιση εργαλείων διερεύνησης και ανάλυσης
Το νομοσχέδιο προβλέπει ρυθμίσεις για ανταλλαγή δεδομένων, ψηφιακές πλατφόρμες εποπτείας και πρόσβαση σε σύγχρονα εργαλεία ανάλυσης. Αυτό επιτρέπει στην ΕΑ:
• να εντοπίζει πιο γρήγορα στρεβλώσεις,
• να αναλύει πολύπλοκες αγορές (logistics, e-commerce, δίκτυα διανομής),
• να επιταχύνει τον χρόνο έκδοσης αποφάσεων.
Η ενίσχυση της ψηφιακής υποδομής είναι κρίσιμο στοιχείο στη νέα εποχή των δεδομένων.
1.4 Εξορθολογισμός διαδικασιών και ταχύτερη απονομή αποφάσεων
Οι νέες ρυθμίσεις για διαδικαστική απλοποίηση, χρονοδιαγράμματα, ηλεκτρονική επικοινωνία και σύγχρονες μεθόδους δειγματοληψίας μπορούν να μειώσουν σημαντικά την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση υποθέσεων ανταγωνισμού.
Η επιτάχυνση των διαδικασιών είναι κρίσιμη για επιχειρήσεις και καταναλωτές που χρειάζονται άμεση αποκατάσταση σε περιπτώσεις στρεβλώσεων της αγοράς.
1.5 Πληρέστερη προστασία από ολιγοπωλιακές πρακτικές
Η ενίσχυση της συνεργασίας της ΕΑ με τη νέα Αρχή δημιουργεί ένα «δίχτυ εποπτείας» σε κλάδους όπου υπάρχει αυξημένος κίνδυνος:
• εναρμονισμένων πρακτικών,
• έμμεσων συμπράξεων,
• ελέγχου τιμών μέσω δικτύων διανομής,
• κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης.
Στο σημερινό πληθωριστικό περιβάλλον, η ικανότητα της ΕΑ να παρεμβαίνει αποτελεσματικά είναι κρίσιμη για τη διατήρηση υγιών τιμών.
1.6 Συνοχή με το ευρωπαϊκό δίκτυο ανταγωνισμού (ECN)
Οι ρυθμίσεις ενισχύουν την αποτελεσματική ενσωμάτωση της ΕΑ στο ευρωπαϊκό δίκτυο. Αυτό επιτρέπει:
• ταχύτερη ανταλλαγή δεδομένων,
• κοινές έρευνες,
• καλύτερη εφαρμογή κανόνων για τις ψηφιακές αγορές (DMA/DSA),
• αυξημένη αξιοπιστία της χώρας στο ευρωπαϊκό περιβάλλον.
2. Αναμενόμενα Οφέλη για την Αγορά και την Οικονομία
2.1 Για τις επιχειρήσεις
• Προβλεψιμότητα στη λειτουργία των αγορών.
• Ισοτιμία και διαφάνεια στους κανόνες ανταγωνισμού.
• Περιορισμός αθέμιτων πρακτικών που πλήττουν τις συμμορφούμενες επιχειρήσεις.
• Ταχύτερη διευθέτηση υποθέσεων, που μειώνει την αβεβαιότητα για επενδυτικές αποφάσεις.
2.2 Για τους καταναλωτές
• Αντιμετώπιση αθέμιτων πρακτικών σε κρίσιμες αγορές (διατροφή, ενέργεια, τηλεπικοινωνίες).
• Καλύτερες τιμές μακροπρόθεσμα μέσω ενίσχυσης του πραγματικού ανταγωνισμού.
• Ανάσχεση φαινομένων καρτέλ και χειραγώγησης τιμών.
2.3 Για τη συνολική οικονομία
• Ενίσχυση της λειτουργικής και θεσμικής ωριμότητας της αγοράς.
• Βελτίωση κλίματος για επενδύσεις.
• Ευθυγράμμιση της χώρας με τα ευρωπαϊκά πρότυπα εποπτείας και ανταγωνισμού.
3. Κύριες βελτιώσεις με τροποποιήσεις του Ν. 3959/2011
3.1 Ενίσχυση του προληπτικού ελέγχου συγκεντρώσεων
Η γνωστοποίηση πράξεων συγκέντρωσης (συγχωνεύσεων / εξαγορών / άλλων μορφών συγκέντρωσης επιχειρήσεων) καταργεί το προηγούμενο χρονικό όριο των 30 ημερών και πλέον ορίζεται ότι η γνωστοποίηση πρέπει να γίνει «πριν από την πραγματοποίησή της». Αυτό φέρνει την ελληνική νομοθεσία πιο κοντά στο πλαίσιο του Κανονισμού (ΕΚ) 139/2004 και ευρωπαϊκών πρακτικών. Η ΕΑ αποκτά δυνατότητα να ξεκινήσει την εξέταση μόνο μετά την υποβολή του πλήρους φακέλου: προβλέπεται ότι δεν εκκινούν οι προθεσμίες ελέγχου όταν η γνωστοποίηση δεν είναι «συμπληρωμένη/ορθή», και δίνεται 7ήμερη προθεσμία για διορθώσεις. Μειώνονται οι καθυστερήσεις λόγω ελλιπών αιτήσεων, ενισχύεται η ποιότητα των φακέλων και παρέχεται πιο έγκαιρος έλεγχος του ανταγωνισμού.
3.2 Βελτιωμένη χρηματοδότηση & διοικητική λειτουργία
Το νομοσχέδιο προβλέπει ρυθμίσεις που αφορούν τη χρηματοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΕΑ) έτσι ώστε να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητά της. Εισάγεται η δυνατότητα χρησιμοποίησης τεχνολογικών/ψηφιακών εργαλείων για τον έλεγχο, αυξάνοντας την επιχειρησιακή ικανότητα της ΕΑ. Προβλέπεται η δυνατότητα απασχόλησης ασκούμενων/νεότερου προσωπικού στην ΕΑ, γεγονός που ενισχύει το ανθρώπινο δυναμικό της. Μεγαλύτερη ευελιξία στη στελέχωση, ενίσχυση της τεχνογνωσίας, ταχύτερη εκκαθάριση υποθέσεων.
3.3. Αυστηροποίηση κυρώσεων & υποχρεώσεων πληροφόρησης
Προωθούνται ενισχυμένες κυρώσεις σε περιπτώσεις άρνησης, καθυστέρησης ή υποβολής ανακριβών στοιχείων προς την ΕΑ. Εισάγεται νέο τέλος υπέρ της ΕΑ 1 ‰ για ανώνυμες εταιρείες που ιδρύονται ή αυξάνουν κεφάλαιο. Ενισχύεται η αποτρεπτική ικανότητα της ΕΑ, ενισχύεται η χρηματοδότησή της και ενισχύεται η συμμόρφωση των επιχειρήσεων.
3.4 Αναβάθμιση θεσμικού ρόλου
Το νομοσχέδιο συνοδεύεται από την πρόβλεψη δημιουργίας ενός ενιαίου, ενισχυμένου εποπτικού μηχανισμού της αγοράς, πράγμα που μπορεί να ενισχύει το οικοσύστημα του ανταγωνισμού — και άρα των αρμοδιοτήτων της ΕΑ. Ενσωματώνεται στο νέο πλαίσιο με περισσότερες αρμοδιότητες, διευρυμένο έλεγχο και καλύτερη σύνδεση με άλλους μηχανισμούς εποπτείας της αγοράς. Ενισχύεται η θέση της ΕΑ ως κεντρικού πυλώνα στον έλεγχο του «οικοσυστήματος» της αγοράς.
3.5 Προτάσεις σημείων που πρέπει να τονιστούν
α) Να υπογραμμιστεί ότι οι ρυθμίσεις ευθυγραμμίζουν την ελληνική νομοθεσία με ευρωπαϊκά πρότυπα (όπως ο Κανονισμός 139/2004).
β) Να αναφερθεί η σημασία της ταχύτερης και αποτελεσματικότερης εφαρμογής των κανόνων ανταγωνισμού, ειδικά σε περιβάλλον υψηλής μεταβλητότητας (π.χ. ψηφιακή αγορά, προμηθευτικές αλυσίδες).
γ) Να επισημανθεί η ενίσχυση της θεσμικής αξιοπιστίας της ΕΑ — κάτι που ωφελεί και τις επιχειρήσεις (ποιοτικότερος έλεγχος, διαφάνεια) και τους καταναλωτές (προστασία).
δ) Να αναφερθεί ενδεχόμενο ότι η “συνένωση” μηχανισμών εποπτείας μπορεί να φέρει συνέργειες — αλλά και να τεθεί προς παρακολούθηση η διασφάλιση ανεξαρτησίας και αποτελεσματικότητας (ιδίως στην πράξη).
ε) Να προταθεί ότι η εφαρμογή των τεχνολογικών εργαλείων (π.χ. analytics αγοράς, big data, ψηφιακά εργαλεία παρακολούθησης) μπορεί να είναι «κλειδί» για το νέο θεσμικό σχήμα της ΕΑ — και επομένως να προταθεί στην πολιτική/διοίκηση η κατάλληλη υποστήριξη (προϋπολογισμός, ανάπτυξη δεξιοτήτων, συνεργασίες).
4. Συμπεράσματα
Το Σχέδιο Νόμου, όσον αφορά τις ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενισχύει τον ρόλο της Αρχής ως θεματοφύλακα του υγιούς ανταγωνισμού. Προωθεί εργαλεία, διαδικασίες και θεσμικές εγγυήσεις που μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την αποτελεσματικότητα των ελέγχων, την ταχύτητα λήψης αποφάσεων και την προστασία επιχειρήσεων και καταναλωτών. Η ενίσχυση της προληπτικής ρύθμισης συγκεντρώσεων συμβάλλει στην αποφυγή δημιουργίας/ενισχύσεως δεσπόζουσας θέσης πριν αυτή πλήξει τον ανταγωνισμό. Η εισαγωγή τεχνολογικών εργαλείων & ανθρώπινου δυναμικού ενισχύει την ταχύτητα και αποτελεσματικότητα των ελέγχων — κρίσιμης σημασίας σε περιόδους έντονων αγοραίων μεταβολών. Η μεγαλύτερη οικονομική αυτοτέλεια της ΕΑ επιτρέπει ανεξαρτησία και καλύτερη λειτουργία. Σε μια περίοδο όπου η πίεση στις τιμές και οι δομικές αλλαγές στις αγορές είναι υψηλές, η ενίσχυση της ΕΑ αποτελεί στρατηγική επένδυση για τη λειτουργικότητα της ελληνικής οικονομίας και τη σταθερότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Γ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΜΕΡΟΣ Γ’ (Κεφάλαιο Α’ άρθρα 47-52)
Στο Σχέδιο Νόμου τα άρθρα 47 και 50 μας βρίσκουν σύμφωνους τόσο για την αναγραφή της διαμόρφωσης της τελικής τιμής νωπών προϊόντων, όσο και για την αξιοποίηση κινήτρων φορολογικής απαλλαγής σε επενδυτικά σχέδια με προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία. Τα 51 και 52 περιλαμβάνουν σημαντικές ρυθμίσεις για τις “Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας”. Οι βασικές παρατηρήσεις του Ε.Β.Ε.Π. έχουν ως εξής:
1. Θετικά σημεία
α) Στο άρθρο 51 προβλέπεται τροποποίηση του νόμου Ν. 4864/2021 και ειδικότερα των άρθρων 2, 8 και 10, ώστε να επιτρέπεται η υπαγωγή επενδύσεων σε κρίσιμες πρώτες ύλες στρατηγικής σημασίας, στην κυκλική οικονομία και στη ναυπηγική βιομηχανία ως «στρατηγικές/εμβληματικές».
β) Επίσης, στο άρθρο 51 επικαιροποιείται η αναφορά στο ενωσιακό καθεστώς ενισχύσεων.
γ) Στο άρθρο 52 διευρύνεται το πλαίσιο άσκησης δικαιωμάτων για φορείς στους οποίους συμμετέχουν (άμεσα ή έμμεσα) νομικά πρόσωπα που παρέχουν εφοδιαστικές, λιμενικές, εμπορικές, ενεργειακές ή αμυντικές υποστηρικτικές υπηρεσίες.
δ) Η ρύθμιση του άρθρου 52 μπορεί να ενισχύσει τη λειτουργική συνέργεια μεταξύ ναυπηγικής-βιομηχανίας και λιμένων, πράγμα που μπορεί να αυξήσει την αποδοτικότητα των επενδύσεων, την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια.
2. Παρατηρήσεις
α) Η διεύρυνση των τομέων (π.χ. κρίσιμες πρώτες ύλες, ναυπηγική βιομηχανία) είναι θετική. Η διατύπωση είναι σαφής και αντικειμενική στα κριτήρια υπαγωγής και αποφεύγει ένα θολό πλαίσιο που ενδέχεται να δημιουργήσει αβεβαιότητα.
β) Η αλλαγή από TCTF σε CISAF ως καθεστώς ενισχύσεων είναι θετική και απαιτεί την έγκαιρη ενημέρωση των επενδυτών, καλή εφαρμογή των διαδικασιών και διαφάνεια στη χρήση των νέων κανόνων.
γ) Στο άρθρο 52, η διεύρυνση των δραστηριοτήτων επιτρέπει νέες μορφές παροχής υπηρεσιών χωρίς να δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός της ένταξης στο καθεστώς του άρθρου αυτού, παράλληλα με τη ναυπηγική δραστηριότητα.
δ) Η ταχύτητα και ποιότητα της αδειοδότησης, καθώς και η διασφάλιση της υλοποίησης των επενδύσεων με ρητές προθεσμίες, έλεγχο και παρακολούθηση είναι κρίσιμα στοιχεία για την επιτυχία του θεσμού.
3. Συμπεράσματα
Με την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 51 τροποποιούνται τα άρθρα 2, 8 και 10 του ν. 4864/2021, ώστε να προβλέπεται η υπαγωγή των επενδύσεων σε κρίσιμες πρώτες ύλες, κυκλική οικονομία και ναυπηγική βιομηχανία στις στρατηγικές/εμβληματικές επενδύσεις. Το άρθρο 52 διευρύνει το πλαίσιο άσκησης των δικαιωμάτων των φορέων και νομικών προσώπων που συμμετέχουν σε ναυπηγικές/λιμενικές/εφοδιαστικές/ενεργειακές υπηρεσίες, παρέχοντας μεγαλύτερη επιχειρησιακή ευελιξία. Οι αλλαγές σηματοδοτούν συμμόρφωση με τη νέα ευρωπαϊκή κανονιστική πραγματικότητα.
Δ. ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Αξιότιμα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου,
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Οι επενδύσεις στα Ναυπηγεία του Κόλπου της Ελευσίνας εξελίσσονται σε έναν από τους σημαντικότερους επιχειρηματικούς μετασχηματισμούς στον ελληνικό βιομηχανικό χώρο. Πρόκειται για ένα project με έντονη οικονομική, τεχνολογική και γεωπολιτική διάσταση, το οποίο – πέρα από τη διάσωση ενός ιστορικού βιομηχανικού πυλώνα – δημιουργεί ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο για τη ναυπηγοεπισκευή, τα logistics και την ενεργειακή αλυσίδα της χώρας. Στον πυρήνα της επένδυσης δημιουργείται ένα σύγχρονο, κερδοφόρο και εξωστρεφές ναυπηγικό hub, με προδιαγραφές διεθνών standards. Η επένδυση συνδυάζει χρηματοδότηση, τεχνογνωσία και προώθηση μακροχρόνιων συμφωνιών κατασκευής και υποστήριξης πλοίων, τόσο εμπορικών όσο και σε δεύτερο χρόνο πιθανών αμυντικών προγραμμάτων.
Σε καθαρά επιχειρηματικό επίπεδο, η Ελευσίνα μετατρέπεται σε πλατφόρμα προστιθέμενης αξίας. Τα αναβαθμισμένα ναυπηγεία μπορούν να υποστηρίξουν υψηλής έντασης τεχνικές εργασίες, μεγάλες δεξαμενές επισκευών και ένα πλήρες οικοσύστημα υποκατασκευαστών. Αυτό σημαίνει αύξηση παραγωγικότητας, καλύτερη αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων (dry docks, heavy machinery) και υψηλότερες αποδόσεις κεφαλαίου (ROI) σε σχέση με το παρελθόν.
Σημαντική διάσταση αποτελεί και η σύνδεση με την ελληνική και διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα. Η Ελευσίνα βρίσκεται σε στρατηγική θέση σε σχέση με τον Πειραιά, τις ενεργειακές υποδομές της Δυτικής Αττικής και τα δίκτυα logistics που αναπτύσσονται στο Θριάσιο. Παράλληλα, η επένδυση ανοίγει το δρόμο για νέα έσοδα από υπηρεσίες υψηλής εξειδίκευσης, όπως retrofit πράσινων τεχνολογιών, μετασκευές LNG/LPG, έργα ενεργειακής υποδομής και υπηρεσίες υποστήριξης στόλων. Η Ελλάδα αποκτά έτσι έναν πρόσθετο βιομηχανικό κόμβο που μπορεί να ανταγωνιστεί ευρωπαϊκά και γειτονικά ναυπηγεία.
Σε επίπεδο αγοράς εργασίας, η επένδυση δημιουργεί έναν κύκλο ζήτησης για μηχανικούς, τεχνικούς, ηλεκτροσυγκολλητές, ειδικούς περιβάλλοντος και στελέχη logistics, με άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας που ενισχύουν την τοπική οικονομία.
Τελικά, η επενδυτική παρέμβαση στην Ελευσίνα δεν είναι μια μεμονωμένη χρηματοδότηση. Είναι ένα ολιστικό επενδυτικό σχέδιο που συνδέει τη ναυπηγική βιομηχανία, την ενεργειακή αγορά και τα ελληνικά logistics. Η Ελλάδα κερδίζει μια αναβαθμισμένη βιομηχανική βάση και η Ελευσίνα αξιοποείται στον διεθνή χάρτη.
Αναφορικά με την ανησυχία της κινεζικής πρεσβείας για το λιμάνι του Πειραιά θεωρώ πως είναι υπερβολική, αφού σύμφωνα με τους όρους παραχώρησης το ελληνικό κράτος ήταν πολύ γενναιόδωρο με τους επενδυτές και μάλιστα τήρησε απαρέγκλιτα τη συμφωνία. Επίσης εκτίμησε το γεγονός πως εκδήλωσαν επενδυτικό ενδιαφέρον σε μια περιόδο που η χώρα μας περνούσε μια μεγάλη οικονομική κρίση, που τίποτα δεν ήταν δεδομένο. Άρα δεν υπάρχει θέμα με την επιτυχημένη και κερδοφόρα επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, αφού η Ελευσίνα δεν θα λειτουργήσει ανταγωνιστικά, αλλά συμπληρωματικά. Άλλωστε άλλα εμπορεύματα και λιμενικές υπηρεσίες διαχειρίζεται ο Πειραιάς με ετήσια έσοδα 235 εκ. ευρώ και άλλα η Ελευσίνα με έσοδα μόλις 5 εκ. ευρώ. Είναι λοιπόν επιβεβλημένο να αξιοποιηθούν οι οικονομικές δυνατότητες της Ελευσίνας για λιμενικές, μεταφορικές, διαμετακομιστικές και ενεργειακές δραστηριότητες.
Με τη σχετική νομοθετική ρύθμιση, πιστεύω πως γίνεται πράξη μια εθνική στρατηγική προς όφελος της ελληνικής οικονομίας, της τοπικής κοινωνίας, των εργαζομένων και της ανάπτυξης της χώρας μας. Αυτό που πρέπει να μας ενδιαφέρει είναι το εθνικό μας συμφέρον με επενδύσεις προστιθέμενης αξίας, που ταυτόχρονα θα ενισχύσουν τις ελληνικές επιχειρήσεις. Απόδειξη είναι πως μέσα σε τρία χρόνια οι επενδύσεις στα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά είχαν ως αποτέλεσμα να δημιουργήσουν νέα δεδομένα με χιλιάδες θέσεις εργασίας και δίνοντας νέα προοπτική στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Το να αξιοποιηθεί περαιτέρω η περιοχή του Κόλπου της Ελευσίνας, των ναυπηγείων και του Θριάσιου, μόνο οφέλη μπορεί να προσφέρει στην πατρίδα μας.
Με εκτίμηση,
Βασίλης Κορκίδης
Πρόεδρος ΕΒΕΠ
